شیوه‌های کاربردی تبلیغ در سفرهای زیارتی ویژه روحانیون

 

نماینده بعثه‌ مقام معظم رهبری در عراق، مهم‌ترین شیوه‌های کاربردی تبلیغ را در سفرهای زیارتی برای روحانیون کاروان‌های عتبات مطرح کرد و از آن‌ها خواست در به کارگیری این شیوه‌ها جدی‌تر باشند.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج به کربلای معلا، حجت الاسلام والمسلمین رضا اسکندری نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق در جمع روحانیون و مداحان کاروان‌ها در هتل باب السلام کربلا با بیان اینکه تاثیرگذاری فعالیت‌های تبلیغی در کاروان، نیازمند آشنایی و توجه به ابعاد این کار است گفت: تبلیغ دارای سه ضلع مهارتهای ارتباطی، محتوا و شیوه و روش است.

وی در توضیح شیوه‌های تبلیغی گفت: یکی از روشها، تبلیغ کوتاه است که در سفرهای زیارتی، امکان این نوع از تبلیغ در اتوبوس و سایر فضاهایی که در اختیار ماست پیش می‌آید.

نماینده بعثه عراق با تاکید بر اینکه تبلیغ باید جذاب و موثر باشد گفت: جذابیت در گرو قالبهای هنری و تاثیری گذاری منوط به محتوا و چگونگی عرضهٔ محتواست که البته بخشی از تاثیرگذاری به عوامل معنوی همچون اخلاص و عامل بودنِ مبلغ برمی گردد.

وی بهره مندی از تبلیغ‌های کوتاه مدت در زمان‌های پنج دقیقه ای و حتی کوتاه‌تر در سفرهای زیارتی را مورد تاکید قرار داد و گفت: لازم نیست سخنان بلند مدت و طولانی داشته باشیم بلکه می‌توانیم از قبل، محل‌های مناسب برای تبلیغ کوتاه را پیش بینی کنیم تا در فرصت‌های کوتاه، پیام‌های خودمان را به اقتضای د رشرایط سفر، انتخاب کنیم و این محتوا در قالب‌های کوتاه بیان شود.

وی تبلیغ چهره به چهره را یکی دیگر از شیوه‌های تبلیغ دانست و خاطر نشان کرد: در اتوبوس، رستوران و بسیاری از لحظات سفر، امکان ارتباط دو یا چند جانبه با تعدادی از زائران پیش می‌آید تا به صورت چهره به چهره با زائر ارتباط داشته باشیم و به پرسش هایش پاسخ دهیم.

حجت الاسلام اسکندری به برپایی حلقه‌های معرفت به عنوان سومین شیوه تبلیغی در سفر عتبات اشاره و تصریح کرد: برای برپایی حلقه‌های معرفت، روشهای مختلفی مدنظر است؛ گاهی می‌توان محتوای تبلیغ را به صورت گفت و گو در حلقه‌های معرفت مطرح کرد تا نوعی گفت‌وگو بین روحانی و زائر شکل بگیرد. در این روش، به صورت فعال، گفتگوی دوطرفه بین گیرنده و فرستنده پیام ایجاد می‌شود و در خصوص موضوع مورد نظر گفتگو می‌کنند.

وی ادامه داد: البته در خصوص محتوای این روش تبلیغی به سطح سواد و اقتضائات مخاطب و نیز اطلاعات تخصصی خودمان توجه می‌کنیم. به ویژه آنکه برخی روحانیون در رشته‌های مختلف همچون تاریخ، کلام، مسائل تربیتی و… تخصص دارند و پیشنهاد می‌شود مبلغان در حلقه‌های معرفت از دانش تخصصی شان بهره بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری در خصوص نحوهٔ اداره حلقه‌های معرفت ادامه داد: می‌توانیم سوالاتی را پیرامون موضوع به صورت محوری انتخاب کنیم و این سوالات را در اختیار زائران قرار دهیم تا آنها با توجه به حساسیت‌های ذهنی خودشان سوالات را مطرح کنند و ما پاسخگو باشیم. این روش، روش پسندیده ای است. البته در الگوی دیگری، می‌توان سوال از سوی مُبلغ مطرح شود و پاسخ از سوی زائرین بیان گردد و مُبلغ در نهایت، جمع بندی و پاسخ کامل را ارائه کند. این شیوه گفت و گو سبب می‌شود که زائر به صورت فعال حضور داشته باشد و از حضور در حلقه معرفت نه تنها احساس خستگی نکرده بلکه این روش، جذابیت و تاثیرگذاری ویژه ای نیز خواهد داشت.

وی ادامه داد: روش دیگر این است که مهمترین سوالات زائران را که در طول سفر مطرح می‌شود، جمع آوری و دسته بندی کنیم و از مهمترین سوالاتی که می‌تواند در باورها، رفتارها و ارزشهای دینی زائران تاثیر داشته باشد، به صورت دسته بندی شده و با توجه به آمادگی علمی خودمان آن سوالها را انتخاب و در حلقه‌های معرفت مطرح کنیم.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق، توجه به حلقه‌های معرفت و نهادینه کردن آن در اماکن زیارتی را خواستار شد و اظهار داشت: یکی از رسالت‌های ما در این سفر، بیان معارف الهی است و حلقه‌های معرفت، زمینه ای مناسب برای بیان معارف است.

وی خاطر نشان کرد: هرچه در انتخاب محتوا دقت و از قالبهای مناسب استفاده کنیم، ضریب موفقیت ما در این سفر روز به روز بیشتر خواهد شد و به هدف و فلسفه زیارت که همان رشد و تعالی معنوی و فکری زائران است نزدیک‌تر می‌شویم.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری همکاری روحانی و مداح کاروان‌ها را در موفقیت تبلیغی بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: تلاش ما بر این است که فضایی را ایجاد کنیم که تعامل بین روحانی و مداح روز به روز تقویت شود و یکی از مصوباتی که از سالهای قبل وجود داشته این است که هر دو کاروان، تبدیل به یک کاروان ۸۰ نفره شود تا یک روحانی و یک مداح در هر کاروانی باشد و هر کدام بر اساس حیطه مسئولیت‌های خود جنبه محتوایی و جنبه عاطفی در این سفر را بر عهده بگیرند.

وی ادامه داد: ما از مداحان توقع نداریم که آیه و روایت بخوانند و بیان احکام داشته باشند اما توقع داریم که اشعار پرمحتوا انتخاب کنند. انتخاب روضه باید با ذوق و سلیقه باشد و دارای پیام‌های اخلاقی و معنوی برای مخاطب باشد. اشعاری که انتخاب می‌کنیم دارای مضامین اخلاقی و معنوی باشد. در واقع مداح معارف الهی را در قالب شعر و روضه بیان می‌کند. روحانیون نیز تلاش نمایند فلسفه زیارت را برای مخاطب جا با استفاده از آیات و روایات و مضامین عمیق زیارت نامه‌ها را برای زائران بیان کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 4