انتقاد حجت الاسلام ماندگاری از تبلیغات بی رویه در صدا و سیما

عضو هیات مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان این‌که مسؤولان صدا و سیما با این استدلال که ما برای تأمین بودجه مشکل داریم، فرهنگ فروشی می‌کنند، گفت: این مسأله یعنی تسلط نظام سرمایه داری بر دانشگاه فرهنگی صدا و سیما و در این راستا هر کس پول بدهد، هر فرهنگی را می‌تواند به خورد مردم بدهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی ماندگاری عضو هیات مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا امروز در نشست خبری که در مؤسسه آموزشی، پژوهشی و تبلیغی روایت سیره شهدا برگزار شد، با اشاره به آیه «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَی بِاللَّهِ حَسِیبًا» رسالت یک مبلغ را تبیین معارف الهی خواند و گفت: برای تبیین معارف الهی نه اجازه از کسی لازم است و نه باید از کسی در این مسیر ترسید.

وی ابراز کرد: بر اساس رکن انقلاب و نهضتی که امام راحل راه اندازی کرده و رهبری نیز همان راه را ادامه می‌دهند قوام نظام اسلامی به اقامه معروف و از بین بردن زمینه منکرات است.

عضو هیات مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به تفاوت‌های نظام اسلامی با نظام طاغوتی، اظهار کرد: در نظام اسلامی معروف، قانونی و منکر، قاچاق است اما در نظام طاغوت این مسأله بر عکس است.

حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان این‌که امام حسین(ع) شهید امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: بالاترین منکر را حاکمیت یزید و بنی امیه اعلام کردند و بالاترین معروف را حکومت ولی خدا معرفی کرده است.

صدا و سیما فرهنگ ساز و یک دانشگاه عمومی است

وی با اشاره به بیانات امام خمینی(ره) مبنی بر این‌که صدا و سیما یک دانشگاه عمومی است، ابراز کرد: دانشگاه باید خوراک فکر به مردم بدهد و صدا و سیما یکی از فرهنگ سازان جامعه است.

عضو هیات مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا ادامه داد: رهبری نیز فرمودند فرهنگ به منزله هوای یک جامعه است اگر هوا سالم باشد انسان های بیمار نیز خوب می‌شوند اما اگر هوا آلوده باشد انسان‌های سالم نیز بیمار می‌شوند.

حجت‌الاسلام ماندگاری با تأکید بر این‌که فرهنگ بستر ساز است، اظهار داشت: جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلام، نظام اسلامی و در هدایت و صیانت جامعه بسیار اهمیت دارد.

انتقاد از سیستم بانکی و تبلیغات صدا و سیما در برنامه سمت خدا

وی در ادامه با اشاره به برنامه سمت خدا در روز چهارشنبه ۱۴ اسفند، خاطرنشان کرد: بنده در پاسخ به سؤالی که تقاضا شده بود ما از سیر و سلوک می‌پرسیم شما از صدا و سیما و بانک‌ها انتقاد می‌کنید، گفتم: وقتی خوراک جسم و فکر آلوده شد راه سیر و سلوک مسدود است و امروز صدا و سیما خوراک دهنده فکر است و بانک‌ها و سیستم اقتصادی خوراک دهنده جسم هستند و ما به این دو مسیر تغذیه فکر و جسم جامعه انتقاد داریم.

عضو هیات مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان این‌که سیستم بانک‌ها با وجود عقود اسلامی در اجرا طبق این عقود عمل نمی‌کنند، گفت: تسهیلات بانک‌ها مردم را به خاک سیاه می‌نشاند و ربا به شکل‌های دیگری ظهور و بروز پیدا کرده است.

طبق آیین نامه صدا و سیما تبلیغات قبل، حین و بعد از برنامه کودک و نوجوان ممنوع است

حجت‌الاسلام ماندگاری سیستم صدا و سیما را مروج فرهنگ‌های غلط بد حجابی، رابطه دختر و پسر، تجمل گرایی، مصرف گرایی و ابتذال فکری و فرهنگی دانست و اظهار داشت: متأسفانه این مسائل در برخی از برنامه‌ها دنبال می‌شود و توجه اصلی بنده در برنامه صدا و سیما به نوع تبلیغات بازرگانی در صدا و سیما به ویژه در برنامه‌های کودک و نوجوان بود که طبق آیین نامه مصوب سال ۸۳ صدا و سیما قبل، حین و بعد از برنامه کودک و نوجوان پخش هرگونه پیام بازرگانی ممنوع است.

وی ادامه داد: مسؤولان صدا و سیما به استدلال این‌که ما برای تأمین بودجه صدا و سیما مشکل داریم، فرهنگ فروشی می‌کنند و این یعنی تسلط نظام سرمایه داری بر دانشگاه فرهنگی صدا و سیما که هر کس پول بدهد، هر فرهنگی را می‌تواند به خورد مردم بدهد.

عضو هیات مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان این‌که نیازمند همت مردم و مسؤولان برای حل چنین مشکلاتی هستیم، ابراز کرد: ما اعتقاد داریم که مسؤولان ما متدین هستند اما سیستم دارای اشکالاتی است که باید اصلاح شود.

حجت‌الاسلام ماندگاری با اشاره به این‌که همت مردم برای برخی از مسؤولان جا نیفتاده است، افزود: از صدا و سیما تقاضا کردیم که یکی از برنامه‌های مناظره در تلویزیون به مسأله تبلیغات در برنامه‌های صدا و سیما اختصاص پیدا کند؛ کدام آیین و مذهبی می‌گویند به بچه‌ای که قدرت تشخیص ندارد با تبلیغات چیزی به خوردش بدهیم.

وی ادامه داد: بنده بیان کردم اگر آنچه که گفته شده طبق قرآن و دین نیست همانگونه که این مسائل را روی آنتن زنده بیان کردم از همان طریق عذر خواهی می‌کنم اما اگر طبق دین است از کسی نترسند و پای حکم خدا بایستند.

عضو هیات مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا با تأکید بر این که امروز امید تأثیر به امر به معروف و نهی از منکر در مردم خاموش شده است، گفت: ما می‌خواهیم مدیران بسیجی چراغ امید تأثیر امر به معروف و نهی از منکر را در دل مردم روشن کنند.

حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان این‌که این مسائل نزد علما و مراجع نیز مطرح شده است، ابراز کرد: حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز اصل این حرکت را تأیید کردند و با اشاره به کلام الهی فرمودند؛ ربا کمر اقتصاد جامعه را می‌شکند و تأکید کردند که صدا و سیما یک دانشگاه است.

رسانه ما نباید از رسانه‌های غربی کپی برداری کند

وی با بیان این‌که ما صدا و سیمای کشور را محکوم نکردیم، اظهار داشت: ما کپی برداری از رسانه غربی را در صدا و سیمای کشور محکوم کردیم؛ همچنان که امام راحل فرمودند ما با تلویزیون و سینما مخالف نیستیم و با فساد و فحشا مخالفیم.

عضو هیات مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا ادامه داد: کارشناسان برنامه سمت خدا نیز در این باره نامه‌ای را آماده کرده که به رییس صدا و سیما ارائه خواهد شد.

حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان این‌که خدا به مبلغ جرأت داده است، گفت: مردم از این سخنان استقبال کردند و گفتند یک نفر پیدا شد که حرف حق را بزند و این مسأله در ذهن مردم بوده که کسی جرأت ندارد امر و نهی کند و اشکالات را بیان کند.

صدا و سیما نباید بستر گناه را آماده کند

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع)، اظهار کرد: یکی از بهترین نعمت‌های نظام اسلامی این است که مردم برای انجام گناه زمینه نداشته باشند و ما نمی‌خواهیم صدا و سیما زمینه و بستر را برای گناه فراهم کند.

عضو هیات مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا اختلاط در عروسی‌ها را یکی مواردی خواند که از سوی صدا و سیما باب شده و افزود: رابطه دختر و پسر را صدا و سیما در جامعه باب کرده است؛ در فیلم‌های صدا و سیما بانوی خانه بد حجاب و خدمتکار با حجاب است که این مسأله به رواج بد حجابی در جامعه می‌انجامد.

حجت‌الاسلام ماندگاری ادامه داد: البته رییس سازمان صدا و سیما از برنامه سمت خدا و امر به معروف و نهی از منکر حمایت کردند.

به بهانه کمبود بودجه نباید فرهنگ غلط را به کودکان القا کنیم

وی با تأکید بر این‌که حق کودکان این نیست که به خاطر کمبود بودجه، فرهنگ غلط را به آنها القاء کنیم، اظهار کرد: ما می‌خواهیم مردم در این عرصه به میدان بیایند همان طور که در همه عرصه‌های آمده‌اند و مسؤولان دینی رسانه را کمک کنند.

عضو هیات مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا در پاسخ به این سؤال که آیا این انتقادها  موجب حذف شما از صدا و سیما نمی‌شود، گفت: ما معتقد هستیم که مسؤولان صدا و سیما متدین هستند و چنین کاری را انجام نمی‌دهند، البته بنده طبق آیین نامه صدا و سیما سخن گفتم که نباید در برنامه‌های کودک و نوجوان تبلیغات پخش شود.

حجت‌الاسلام ماندگاری ادامه داد: بنده از حذف از صدا و سیما نمی‌ترسم چون این لباس مقدس را پوشیده‌ام و از تکلیف خود کوتاهی نمی‌کنم.

وی افزود: اگر همه کمک کنند و آقا را از غربت درآورند هیچ وقتی حذفی صورت نمی‌گیرد.

مردم بر خلاف مسؤولان برای دفاع از دین و انقلاب حقوق نمی‌گیرند

عضو هیات مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا با تأکید بر این‌که مردم از مسؤولان همیشه جلوتر هستند، گفت: مردم برای دفاع از دین و انقلاب حقوق نمی‌گیرند اما مسؤولان برای دفاع از دین حقوق می‌گیرند.

حجت‌الاسلام ماندگاری با طرح این سؤال که آیا صدا و سیما محل آموزش و پرورش مفاهیم دینی و اجتماعی است یا برای سرگرمی، گفت: ما در این زمینه با مسؤولان کمی اختلاف داریم؛ از کلام امام و رهبری بر می‌آید که صدا و سیما یک مدرسه است و مدرسه زنگ تفریح هم دارد اما همه مدرسه زنگ تفریح نیست.

برخی فکر می‌کنند تلویزیون تنها برای سرگرمی است

وی ادامه داد: از ساز و کار صدا و سیما این مسأله برداشت می‌شود که شاید مسؤولان نظرشان این است که تلویزیون فقط برای سرگرمی است و از تعداد شبکه‌ها این مسأله برداشت می‌شود.

حرف و عمل مسؤولان صدا و سیما متفاوت است

عضو هیات مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان این‌که ما با مسؤولان صدا و سیما اختلاف نگرش داریم، ابراز کرد: مسؤولان صدا و سیما در ادبیات خود بیان می‌کنند که در پی انتقال مفاهیم دینی هستند اما در عمل سرگرمی مشاهده می‌شود؛ ما با مسؤولان صدا و سیما می‌خواهیم فاصله حرف و عمل را درست کنیم و آنها را متدین می‌دانیم.

صدا و سیما در تراز انقلاب اسلامی نیست

حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان این‌که انقلاب اسلامی به دنبال تمدن سازی است، افزود: صدا و سیمای امروز ما در تراز انقلاب اسلامی نیست تا بتواند تمدن سازی کند.

وی با بیان این‌که نباید از انتقادات ما برداشت سیاسی نشود، گفت: بنده این انتقادات را مؤید نظام می‌دانم؛ امام علی(ع) فرمودند؛ کسی که نقد سازنده کند دوست بوده و دشمن نیست و ما اعلام می‌کنیم که دوست مسؤولان هستیم و می‌خواهیم اشکالات آنها به صفر برسد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 2 =