نماینده ولی فقیه در هلال احمر خراسان رضوی: فرهنگ فاطمی توانایی ایجاد رفاه معنوی و سلامت روانی جامعه را دارد

حضرت زهرا(س)
 حجت الاسلام اسدی عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ با انتقاد از کوتاهی در تبیین مفاهیم ارزشی اهل بیت(ع) در قالب‌های هنری، نبود یک قرارگاه فرهنگی را مانع رسیدن به اهداف ارزشی ائمه اطهار(ع) عنوان و تأکید کرد: رفاه معنوی و سلامت روانی جامعه تنها در سایه عمل به فرهنگ فاطمی محقق می شود.

حجت الاسلام اسدالله اسدی، مسؤول نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر خراسان رضوی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در مورد جایگاه حضرت زهرا(س) در نزد معصومین(ع)، اظهار داشت: عصاره و چکیده جامع سخنان ائمه اطهار(ع) در خصوص حضرت فاطمه زهرا(س) که بیانگر جایگاه والای ایشان است، در این سخن امام زمان(عج) که فرمودند «شاخص قیام من در زمان ظهور برای انجام مأموریت جهانی ام از سوی خداوند متعال، مادرم فاطمه زهرا(س) است»، تجلی یافته است.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ افزود: ایشان با توجه به این که آخرین حجت خدا بوده و به سیره همه آباء و اجداد معصومین خود واقف هستند با این وجود، حضرت فاطمه زهرا(س) را الگوی خود معرفی می‌کنند.

حجت الاسلام اسدی تصریح کرد: شکی نیست که همه ائمه معصومین(ع) در زمان حیات خود نسبت به تبیین ابعاد شخصیت آسمانی حضرت زهرا(س) همچون اخلاق اجتماعی، مواضع سیاسی و ظلم هایی که بر ایشان رفته است، اهتمام داشته و مردم را به الگوپذیری از ایشان دعوت می کردند.

وی ادامه داد: ایشان همواره در تلاش بودند تا مردم از معارف فاطمی در پیشبرد اهداف ارزشی و ساماندهی دنیای خود در ابعاد مختلف همسرداری، تربیت فرزند و عبودیت خدا، بهره مند شوند چرا که ایشان یک انسان کامل و الگویی برای همه انسان ها هستند.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر خراسان رضوی در پاسخ این پرسش که جامعه امروز در کنار پیشرفت‌هایی که دارد چگونه می تواند در عرصه سلامت اجتماعی از ظرفیت های فرهنگ فاطمی بهره مند شود، ابراز داشت: بدون تردید هر چه علم و تکنولوژی پیشرفت می کند، نیاز جامعه به فرهنگ اهل بیت(ع) بیش از پیش محسوس می شود چرا که با ایجاد امکانات و تجهیزات، مسائل جدیدی در حوزه تعاملات اجتماعی، ارتباطات و بهره وری از امکانات برای مردم پیش می آید که تنها با بهره مندی از این فرهنگ آسمانی می توان به آن ها پاسخ گفت و در کنار پیشرفت روزافزون، رفاه معنوی و سلامت روحی و روانی جامعه را حفظ کرد.

وی گفت: جامعه امروز با وجود برخورداری از رفاه مادی و امکانات پیشرفته، سلامت روانی بالایی ندارد چرا که تکنولوژی به تنهایی و بدون اخلاق نه تنها برای جامعه مفید نیست بلکه آسیب های بسیاری به خصوص در عرصه فرهنگ و سبک زندگی به دنبال دارد. بنابراین بهره گیری از امکانات اگر از فرهنگ فاطمی و تعالیم اخلاقی ایشان متأثر نباشد، تنها یک تهدید است.

 کوتاهی در تبیین مفاهیم ارزشی اهل بیت(ع) با بهره مندی از قالب های هنری

حجت الاسلام اسدی در تشریح آسیب های ناشی از فاصله گرفتن بانوان در صداوسیما و عرصه های هنری با جایگاه اصیل اسلامی آنان، خاطرنشان کرد: متأسفانه ما در تبیین و انعکاس ریز زوایای حضرت زهرا(س) در قالب های هنری کار شاخص و درخوری انجام نداده ایم. در تبیین مفاهیم ارزشی ائمه اطهار(ع) و به ویژه حضرت زهرا(س) کمتر از هنر اسلامی استفاده شده است در حالی که همه انسان ها فطرتا هنر و زیبایی را دوست داشته و به سمت ان گرایش دارند.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ اضافه کرد: به عنوان نمونه، با توجه به افزایش روزافزون آمار طلاق، کاهش ازدواج و نیز میل به فرزند کمتر که بیشتر در روابط خانوادگی زن و شوهر ریشه دارد، باید الگوهای عملی زندگی حضرت زهرا(س) که با وجود عمر کوتاه خود به همه زوایای زندگی به عنوان یک انسان، مادر و همسر توجه داشته و موفق بودند، برای مردم به خصوص جوانان تبیین شود. امروز زوجین ما سخت نیازمند آموزش سیره همسرداری حضرت زهرا(س) به معنای علمی و محققانه آن هستند.

سیره عملی حضرت زهرا(س) به صورت علمی و عینی در اختیار مردم قرار گیرد

وی با تأکید بر ضرورت برنامه ریزی بلندمدت و مستمر برای تبیین فرهنگ فاطمی در قالب های هنری، افزود: صرف این که روایتی از حضرت را بیان کرده یا مکتوب کنیم، کافی نیست؛ این کدها باید عینی و جزئی و کاربردی شده در اختیار مخاطب قرار گیرد. در غیر این صورت با توجه به هجمه سنگین فرهنگی از یک سو و ضعف فعالیت های هنری اسلامی شاید شاهد تداوم فاصله مردم از این فرهنگ والا باشیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که نمی توان یک نهاد خاص را مسؤول این مسأله دانست، گفت: خانواده، مهم ترین و نخستین نهادی که در تبیین این الگوها مسؤولیت مستقیم دارد و با این وجود متأسفانه توسط مسؤولان مغفول واقع شده است؛ زنان و مردان در پی ریزی زندگی خود بر شالوده فاطمی و علوی و پدران و مادران در مأموریت الهی تربیت فرزند کوتاهی می کنند.

حجت الاسلام اسدی ادامه داد: در مرحله بعد نیز همه نهادهای عمومی، اجتماعی، آموزشی و مذهبی در این حوزه مسؤول هستند. متأسفانه در جامعه اسلامی ما آنچه مانع رسیدن به اهداف ارزشی ائمه اطهار(ع) می شود، نبود یک قرارگاه فرهنگی است؛ نهادها اغلب مستقل و بدون نیازسنجی عمل می کنند در نتیجه موازی کاری صورت می گیرد و حاصلی ندارد. البته موازی کاری در عرصه فرهنگ اگر بر اساس یک سیاست واحد باشد، خوب است ولی اگر بی اطلاع از فعالیت های سایرین وبه شکل فردی صورت گیرد، نه تنها مکمل نیست بلکه خنثی کننده دیگر فعالیت های نیز خواهد بود.

نظام اسلامی به گونه ای عمل کند که همه مردم پیام های شهروندی و زندگی دینی را دریافت کنند

نماینده ولی فقیه در هلال احمر خراسان رضوی در مورد وظایف نظام اسلامی در تأمین سلامت خانواده و توجه به نقش مادر در این عرصه، اظهار داشت: مادر، نقشی کلیدی و محوری در تربیت انسان بر عهده دارد چرا که فرزند در دامان مادر تربیت می شود و از خلق و خوی او بیشتر الگو می گیرد. یکی از ابعاد قابل توجه شخصیت حضرت زهرا(س) نیز نقش مادری ایشان است که نماد کامل یک مادر بودند و فرزندانی پرورش دادند که هر یک محوری برای تبیین ارزش های الهی بودند.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ با بیان این که مادران باید نسبت به مسؤولیت خطیر خود آگاه شده و آموزش ببینند، افزود: در عین حال نظام اسلامی به معنای کلی در قبال جامعه مسؤول است. توقع طبیعی مردم این است که نهادهای این نظام به مسائل اعتقادی و زیربنایی فکری آحاد جامعه قوی تر از آنچه هست، بپردازند.

وی یادآور شد: در زمینه تربیت اعتقادی، بسترها فراهم شده اما کافی نیست؛ باید زمینه های جذب و حضور مردم را به گونه ای مکانیزه و تشکیلاتی فراهم کرد، دستگاه های فرهنگی باید با دورترین محلات، ارتباط تشکیلاتی داشته باشند و به نحوی عمل کنند که همه مردم تحت آموزش عمومی قرار گیرند. به عنوان نمونه، با این که مسجد یک نهاد فرهنگی در هر محل است اما همه مردم به مسجد نمی آیند که از آموزش ها و پیام های ارائه شده در آن بهره مند شوند.

حجت الاسلام اسدی تأکید کرد: نظام اسلامی می بایست تشکیلاتی راه اندازی کند که همه مردم پیام های شهروندی و زندگی دینی را بتوانند دریافت کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 8