آیت‌الله مصباح یزدی: باید فکر دشمن را خواند تا فریب نخورد

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با تاکید بر این که نباید فریب ادعای صلح دشمن را بخوریم، گفت: باید پشت صحنه را دید و فکر و دل دشمن را خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  آیت الله مصباح یزدی، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در جمع دانشجویان شرکت کننده در پنجمین مجمع نمایندگان اتحادیه سراسری دانشجویان سراسر کشور که در سالن همایش های موسسه آموزشی وپژوهشی قم  برگزار شد، اظهار داشت: یکی از برکات و نعمات امروز کشور ما، وجود جوانان مومن وانقلابی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، حتی از جوانان نسل اول انقلاب نیز پرشورتر و آماده تر هستند.

ایشان  با اشاره به تاکید و مطالبه خاص مقام معظم رهبری از دانشجویان در راستای برخورداری از بصیرت عمار و استقامت مالک اشتر به بیان برخی از مهم ترین شاخصه ها و ویژگی های این دو صحابه بزرگ پیامبر(ص) و امیر المومنین علی(ع) پرداخت و گفت: عمار از جمله کسانی بود که از همان سال های صدر اسلام تا لحظه شهادت در تبعیت کامل از پیامبر(ص) و امام علی(ع) بود و جمله معروف رسول خدا(ص) درباره قاتلین عمار و شهادت ایشان نشان دهنده جایگاه ویژه این شخصیت برجسته اسلام است.

عضو خبرگان رهبری افزود: این که عمار به عنوان یک پیرمرد ۹۰ ساله در جنگ سخت صفین شرکت می کند و با وجود بصیرت بالا در رکاب امیرالمومنین (ع) به شهادت می رسد، حاوی این نکته برای ماست که در هیچ سن و موقعیتی نباید از تکلیف یاری حق ، شانه خالی کرد.

ایشان  همچنین به بیان برخی از ویژگی های ممتاز مالک اشتر پرداخت و بیان داشت: مالک شخصیتی است که متاسفانه هنوز هم ویژگی های او کاملاً برای ما شناخته شده نیست و این از غربت های این دلاور و یار بزرگ مولی الموحدین علی(ع) است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که مالک اشتر ، بزرگترین نقش را در حمایت از امام علی(ع) در زمان خلافت برعهده داشت، گفت: مرحوم علامه حلی درباره ایشان می گوید در مقام و جایگاه مالک اشتر همین بس که امام علی(ع) در وصف او فرمود: مثل و جایگاه مالک اشتر برای من همچون موقعیت و جایگاه من برای رسول خدا(ص) است.

ایشان  با اشاره به اهمیت و ارزش ولایت مداری و تبعیت همه جانبه از ولایت خاطرنشان کرد: هنوز در میان یاران و دوستان حضرت امام (ره) هستند که سن آن ها شاید از ۹۰ سال هم گذشته باشد؛ اما می گویند هنوز هم که عکس امام (ره) را می بینم آن را می بوسم. چنین فردی همچون یک جوان ۲۰ ساله و احساساتی ، عشق و ارادت خود به امام خمینی (ره) را نشان می دهد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که یاران و اصحاب پیامبر(ص) و امام علی (ع) دارای درجات و مراتب مختلفی بوده اند، اظهار داشت: مالک اشتر با شاخصه های ممتاز و بلکه بی نظیری چون شجاعت بالا، اخلاص و تواضع مثال زدنی، عبادت ، ساده زیستی و بی توجهی به دنیا و نیز گذشت و ایثار فوق العاده، حقیقتاً آینه تمام نمایی از شخصیت علی (ع) بود.

ایشان افزود: متاسفانه در معرفی مالک، کمتر به بعد اخلاص ایشان و توجه فراوان به ارزش های دینی توجه شده است، چنان که ما در رجزخوانی های ایشان می بینیم به جای غرور و فخرفروختن  و تعریف از خود که در میان پهلوانان جنگی رایج بوده، سخن از دین و دفاع از دین می گوید.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به این که باید ایمان قوی و اخلاص در عمل را از بزرگانی چون مالک اشتر و عمار یاسر بیاموزیم، گفت: کسی همچون مالک که برای خدا می جنگد، دیگر نژاد و قومیت و ملیت برایش مطرح نیست، چرا که هدف او خدمت به اسلام و جهاد در راه خداست و لذا اگر این باور و اعتقاد وجود داشت، استقامت در سخت ترین شرایط نیز حاصل می شود.

ایشان  ادامه داد: عامل و شاخصه مهم دیگر درباره مالک اشتر، دشمن شناسی ایشان در پرتو یقین و بصیرت بالای اوست چنان که در بزنگاه های تاریخی به خوبی ریشه های جریان ها را می شناخت و با بصیرت بالا همواره در تبعیت کامل از مولای متقیان علی (ع) حرکت می کرد.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: متاسفانه ما هنوز به عمق پیام و سخن مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم بصیرت و تقویت آن پی نبرده و آن طور که باید و شاید در این راستا نکوشیده ایم.

رئیس موسسه اموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره) افزود: شهادت طلبی و اطاعت همه جانبه از رهبری، از دیگر عناصر مهم تشکیل دهنده شخصیت مالک اشتر است که باید برای همه ما الگو باشد.

عضو خبرگان رهبری بر لزوم استقامت  در راه حق تاکید کرد و گفت: نباید در عرصه مذاکرات با دشمن فریب بخوریم،آن ها گرچه دم از صلح می زنند، اما هیچ گاه به فکر ما نبوده و نیستند؛ نهایتش این است که همچون ماجرای جنگ صفین قرآن بر سر نیزه کنند هر چند که در شرایط کنونی به صراحت اعلام می کنند، دشمن اصلی شان اسلام است.

ایشان  همچنین خاطرنشان کرد: آن چه مهم است این که باید پشت صحنه مذاکرات را دید و دل های آنان را خواند تا فریب نخورد.

آیت الله مصباح یزدی در خاتمه سخنان خود با تاکید بر این که لازمه توفیق در برابر دشمن، برخورداری از بصیرت، ایمان و تقواست، گفت: اگر این عناصر با هم جمع شدند، آن گاه یک نفر کار یک لشکر را می کند و دیگر کمیت ملاک نیست، چرا که در روز واقعه ، کمیت ها متفرق می شوند و آنچه می ماند کیفیتی است که در پرتو ایمان و بصیرت به دست آمده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 4 =