علمای اسلام و مسیحیّت به فکر حیات مردم باشند/ سلاح‌های هسته ای باید برای همه ممنوع باشد

IMAGE633933768234022500
آیت الله جوادی آملی در دیدار اسقف های کاتولیک آمریکا:
علمای اسلام و مسیحیّت به فکر حیات مردم باشند/ سلاح‌های هسته ای باید برای همه ممنوع باشد
حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار کمیته صلح و عدالت جهانی اسقف های کاتولیک مسیحی آمریکا، با اشاره به حوادث نا آرامی های منطقه ای و جهانی گفت: بر همه ما چه علمای اسلام چه علمای مسیحیّت لازم است که به فکر حیات این مردم باشیم، شما می‌بینید برای اندک‌چیزی دو ابرقدرت الآن در کریمه اوکراین صف‌آرایی می کنند، اگر خدای ناکرده یک حادثه تلخی پیش بیاید چه باید کرد؟! بر همه ما لازم است که آن کار تبلیغی و تعلیمی را داشته باشیم.
جمعی از اعضای برجسته شورای اسقف‌های کاتولیک آمریکا با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و خواستار بهره مندی از فرمایشات معظم له در خصوص نگاه اخلاقی اسلام به فناوری‌هایی نظامی کشتار جمعی و مناسبات امنیتی بین دولت‌ها و ملت‌ها شدند.

در این دیدار حضرت آیت الله جوادی آملی در سخنانی آموزه های راستین حضرت عیسی عله السلام را یادآور شد و تصریح کرد: پیام مسیح(سلام الله علیه) که در قرآن نیز آمده است این است که روزی که مسیح به دنیا آمد پاک و طیّب و طاهر بود و تمام دوران پرافتخارش را با طهارت و قداست گذراند, روزی هم که از دنیا رحلت می‌کند در هر مقطعی باشد با طهارت، قداست این رهگذر را طی می‌کند, روزی هم که در معاد زنده می‌شود با قداست و طهارت زنده می‌شود که در تمام این سه مقطع در هیچ گوشه‌ای نه بیراهه رفته است نه راه کسی را بسته است.

وی ادامه داد: سیرهٴ مسیح(سلام الله علیه) همانند دیگر انبیای ابراهیمی(علیهم السلام) برای ما اُسوه و درس است، آن حضرت فرمود در تمام مدت عمرم نه بدی کردم نه بدِ کسی را خواستم, نه خودم بیراهه رفتم نه راه کسی را بستم, از میلاد تا رحلت، با سلامت پشت سر گذاشتم نه کسی را کُشتم نه کشتاری را تشویق کردم، نه قاتلی را حمایت کردم نه ظالمی را تأیید کردم.
حضرت آیت الله جوادی آملی با انتقاد از ساخت سلاح های کشتار جمعی توسط قدرتهای جهانی اظهار داشت:  همه ما که موحّدیم و راه انبیا را پذیرفتیم مکتب انبیای ابراهیمی برای ما سند است قرآن کریم برنامه دو پیامبری که حکومت و رهبری داشتند و کشور را اداره می‌کردند به خوبی تبیین کرد یکی داود(سلام الله علیه) بود یکی حضرت سلیمان(سلام الله علیهما).
وی با بیان این مطلب که ” علمی را که خدا به داود آموخت علم زره‌بافی بود” ادامه داد: خداوند در قرآن فرمود ما به داود این قدرت را دادیم که به جای اینکه کارخانه یا کارگاهی داشته باشد که آهن را نرم کند با دستش نرم می‌کرد اما با این قدرت، با اینکه رهبری انقلاب را داشت, حکومت تشکیل داد مع‌ذلک از این قدرت مهم، جز برای درست کردن سلاح دفاعی استفاده نکرد هرگز به این فکر نبود این قدرت الهی را در راه ساختن دشنه، شمشیر، تیر، نیزه، سلاح کشتار جمعی یا فردی به کار ببرد.
حضرن آیت الله جوادی آملی در خصوص استفاده حضرت سلیمان از قدرت الهی که در اختیار داشت، تصریح کرد: یکی از آن قدرت‌هایی که خداوند به حضرت سلیمان عطا کرده بود این بود که خداوند معدن مس را مثل سیل روان در اختیارش قرار داده بود، وحضرت سلیمان چنین قدرتی داشت که می‌توانست از این مس، همه آلات و ادوات نظامی را فراهم کند ولی هیچ یک از این کارها را نکرد، او ظرف ساخت برای رفع نیاز خود و دیگران . حضرت سلیمان از این قدرت خود سوء استفاده نکرد، و هیچ گونه سلاح کشتار جمعی و یا فردی درست نکرد.
وی در جمع بندی این فراز از فرمایشات خود یادآورشد: این دو نمونه را که از انبیای ابراهیمی‌اند و مورد تقدیس و تکریم همه موحّدان ابراهیمی(سلام الله علیهم) هستند قرآن کریم نقل می‌کند تا به ما بگوید قدرتی که در اختیار انسان هست برای بهره‌برداری حیات است نه مرگ؛ و اگر در شرایط کنونی دنیای مسیحیّت و اسلام و سایر ادیان ابراهیمی به این توصیه‌های الهی و اسلامی عمل کنند جهان، گلستان خواهد شد و دیگری نیازی به جنگ‌های فرساینده نیست.
حضرت آیت الله جوادی آملی روحانیت مسیحی را به حضور در میان ملتها فراخواند و تصریح کرد: روحانیت ـ چه اسلام چه مسیحیّت ـ باید همواره در متن جامعه حضور داشته باشد و به عنوان اینکه وارثان انبیا هستند جلوی کج‌روی و بدروی جامعه را بگیرند .
وی ادامه داد: گرچه می‌دانم شما هم مثل ما زخم کهنه دارید و رنجیده و رنجورید اما جریان سوزاندن گالیله کار تلخی بود که در غرب اتفاق افتاد، یک دانشمند به جُرم اینکه می‌گوید زمین حرکت می‌کند باید او را تشویق کرد نه او را سوزاند, گالیله‌سوزی دیروز و قرآن‌سوزی امروز که متأسفانه در برخی از کلیساها رخ داد این نشانه بی‌مِهری نسبت به حقایق دین است, همچنین جنگ جهانی اول و دومی که در غرب اتفاق افتاد و کمتر از پنجاه سال بیش از هفتاد میلیون را اینها کشتند اگر مسیحیّت حضور فعال می‌داشت راه مسیح(سلام الله علیه) را طی می‌کرد، تبلیغش با تعلیم و تزکیه همراه بود هرگز جنگ جهانی اول و دوم راه نمی‌افتاد,
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به بحران “شبه جزیره کریمه” تصریح کرد:  الآن هم که متأسفانه غرب دم از دموکراسی می‌زنند چون دستشان روی ماشه بمب اتم است اگر خدای ناکرده جنگ جهانی سوم رخ بدهد دیگر کسی روی زمین نمی‌ماند. بر همه ما چه علمای اسلام چه علمای مسیحیّت لازم است که به فکر حیات این مردم باشیم، شما می‌بینید برای اندک‌چیزی دو ابرقدرت الآن در کریمه اوکراین صف‌آرایی می کنند، اگر خدای ناکرده یک حادثه تلخی پیش بیاید چه باید کرد؟! اگر در اوکراین و در امثال اوکراین اینها جنگی شروع بکنند چه باید کرد؟! بر همه ما لازم است که آن کار تبلیغی و تعلیمی را داشته باشیم, ساختن سلاح‌های کشتار جمعی برای همه ممنوع باشد و هر کشوری که دارای این سلاح است آن را محو کند و یک زندگی عاقلانه داشته باشیم تا ما هم مانند مسیح(سلام الله علیه) بگوییم ﴿وَ السَّلامُ عَلَیَّ یَوْمَ وُلِدْتُ وَ یَوْمَ أَمُوتُ وَ یَوْمَ أُبْعَثُ حَیًّا﴾.
در پایان این دیدار سخنگوی شورای اسقف‌های کاتولیک آمریکا در سخنانی با تشکر از حضرت آیت الله جوادی آملی، دیدگاه های ایشان را بسیارراهگشا دانست و گفت:دیدگاه‌هایی که شما بیان کردید کاملاً مطابق با دیدگاه‌های ماست و همگی انتظار پیوست به ابدیّت با خدای یگانه را انتظار می‌کشیم و این به این معناست که در دنیا باید از تخریب‌هایی که در شأن انسان نیست دوری کنیم و همچنین انشاءالله بتوانیم از اشتباه های گذشته‌مان یاد بگیریم مثل اشتباهات جنگ جهانی اول و دوم تا آموزه‌های دینی بتواند در عالَم حاکمیت پیدا کند و بتوانیم ما اهمیت حیات را روی آن تأکید کنیم
وی ادامه داد: ما از کلیسا همواره نابودی سلاح هسته‌ای را خواستار بوده‌ایم و از دولت خود خواستیم که به این سَمت حرکت کنند و از آن‌جا که احساس می‌کنیم که نظرمان خیلی نزدیک به هم است کاش بتوانیم در این مسیر همکاری مستمرّی با هم داشته باشیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 13