رفت و آمد رهبران جنبش های شبه معنوی به ایران!

  رئیس مؤسسه بهداشت معنوی از راه اندازی سامانه ملی پاسخگویی به شبهات نحله­ های انحرافی”سمپان”، تدوین دانشنامه جنبش های شبه معنوی و جمع آوری ۵۰۰ سند اعتراف رهبران این جنبش ها و رفت و آمدهای آنان به ایران خبر داد.

 نهادهای مسئول مراقب باشند

حجت الاسلام مشکانی  با اشاره به رفت­وآمد برخی از رهبران خارجی این جنبش­ها به ایران مانند جک­کنفلد، برایان­تریسی و دمارتینی، یادآور شد: با وجود آن که بسیاری از این رفت­وآمدهای هدف­دار و تبلیغی این جنبش­ها مورد رصد و رهگیری ما قرار می­گیرد، اما جای تأسف است که ناآگاهی برخی از مسئولین از فضای عرفان­های کاذب، زمینه فعالیت و گسترش جنبش­ها را در داخل کشور فراهم آورده است که امیدواریم که در آینده شاهد عکس­العمل قاطع نهادهای مسئول این حوزه باشیم.

رصد فعالیت جنبش ها

این کارشناس حوزوی، رصد دقیق فضای اینترنتی، ماهواره­ای و پیمایش و رهگیری جنبش­ها شبه معنوی در جامعه را دارای اهمیت خواند و ادامه داد: برای نمونه، گروه رصد اینترنتی موسسه، نخستین گروهی در کشور است که توانست به شبکه­ای بودن این جنبش­های شبه معنوی و اهداف سری آنها که تربیت صد رهبر معنوی تکاملی جهان و تأسیس دین واحد جهانی بود، پی ببرد.

۵۰۰ سند اعتراف سران جنبش های شبه معنوی

رئیس موسسه بهداشت معنوی، جمع­ آوری مجموعه­ای از فیلم­، کلیپ­ و مستندات صوتی و تصویری جریان­های انحرافی را یکی دیگر از فعالیت های این موسسه اعلام کرد و  بیان داشت: این مؤسسه، دارای تنها کتابخانه تخصصی جنبش­های شبه معنوی در کشور است که ۳ هزار عنوان کتاب و ۵۰۰ سند از اعتراف­نامه­های سران این جنبش­ها، مدارک تحصیلی ارائه شده به اعضای آنها، بروشورها و جزوات گمراه­کننده و … در آن نگهداری می­شود و آماده خدمت­رسانی به پژوهشگران می باشد.

 حجت­ الاسلام عبدالحسین مشکانی،  با اشاره به اهمیت پژوهش در حوزه جنبش­های شبه معنوی و عرفان­های نوظهور، اظهار داشت: مؤسسه بهداشت معنوی برای برطرف کردن این کمبود در حوزه­های علمیه و واکسینه­نمودن معنوی مردم در برابر القاء معنویت کاذب توسط جنبش­های شبه معنوی، تأسیس شده است و سومین سال پژوهش و فعالیت در این عرصه را تجربه می­کند.

وی، «مرکز مطالعات»، «مرکز آموزش»، «مرکز رسانه» و «مرکز اسناد وکتابخانه» را از مراکز این مؤسسه برشمرد و افزود: این مؤسسه به شکل مستقیم یا غیرمستقیم با پژوهشگرانی که در این عرصه صاحب اثر بوده­اند یا در کرسی تدریس این عرصه حضور دارند، همکاری دارد.

فعالیت ۳۰ پژوهشگر خبره

رئیس مؤسسه بهداشت معنوی با بیان این که اکنون، ۳۰ پژوهشگر متخصص جنبش­های شبه­معنوی به شکل مستقیم با ما همکاری دارند، خاطرنشان کرد: موضوعات نشست­ها و همایش­های متنوع پژوهشی با موضوع “نقد جنبش­­های شبه معنوی و عرفان­های نوظهور” با مشارکت و نظارت فعال این اعضا برگزار می­گردد.

تدوین دانشنامه جنبش­های شبه معنوی

حجت­الاسلام مشکانی با اشاره به تدوین دائره­المعارف جنبش­ها شبه معنوی از سوی مؤسسه بهداشت معنوی، بیان کرد: هرچند در غرب، دانشنامه­های شبه معنوی بسیاری نوشته شده و موضوعاتی مانند “وحی” را حالتی ساحرگونه معرفی می­کنند و در صدد تطهیر جنبش­های شبه معنوی هستند، اما مفتخریم که در حال تدوین نخستین دانشنامه جنبش­های شبه معنوی در این مؤسسه هستیم که اثر بی­نظیری است.

وی با بیان این این که امیداریم کار تدوین این دانشنامه تا سه سال آینده به پایان برسد، خاطرنشان کرد: دانشنامه جنبش های شبه معنوی با مشارکت کارشناسان و پژوهشگران در حال تدوین است، هرچند در موضوعاتی مانند بهائیت و تصوف از مراکز همسو نیز استفاده می­گردد.

رئیس مؤسسه بهداشت معنوی با اشاره به این در حال تدوین درسنامه جنبش های شبه معنوی هستیم، ادامه داد: این درسنامه­ها در دو سطح عمومی”در یک جلد” و تخصصی “در سه جلد” منتشر می شود و مورد استفاده مراکز زیادی خواهد بود.

آموزش تخصصی طلاب و رابطین فرهنگی

این محقق حوزوی، تربیت طلاب متخصص در امر بهداشت معنوی را از دیگر فعالیت­های این مؤسسه برشمرد و عنوان کرد: تاکنون، دو دوره آموزشی در قم و دو دوره آموزشی در تهران برگزار شده است و طلابی که سطح دو حوزه را گذارنده باشند، می­توانند در دوره­های این مؤسسه شرکت کنند.

وی اضافه کرد: با همکاری و هماهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­ها، نشست­ها، سمینارها و کارگاه های مختلفی در چند سال اخیر برای دانشجویان و اساتید  به منظور آگاه­سازی آنان و مقابله با عرفان­های کاذب برگزار شده است. در سال جاری نیز به همت نهاد و با همکاری مؤسسه بهداشت معنوی، نشست­های هم­اندیشی و دانش­افزایی اساتید معارف و الهیات دانشگاه­های کشور آغاز شده است که اولین دوره آن با حضور نزدیک به ۵۰ استاد دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد و دوره جدید آن نیز در بهمن برگزار شد.

حجت الاسلام مشکانی یادآور شد: از دیگر اهداف ما تربیت رابطین فرهنگی از میان استادان دانشگاه­های کشور است تا از این طریق، دانشجویان کشور نیز بتوانند با هوشیاری نسبت به حرکت­های این جنبش­های آگاه گردند.

پیشگیری بهتر از درمان است

این محقق حووزی با اشاره به این که فعالیت­های آموزشی مؤسسه بهداشت معنوی تنها منحصر به مراکز آموزش عالی نیست، خاطرنشان کرد: این مؤسسه، با رسالت مقابله با جنبش­های نوپدید معنوی، در هر جایی که زمینه آسیب وجود داشته باشد، راهبرد آگاه­سازی پیشگیرانه را پیش خواهد گرفت.

رئیس موسسه بهداشت معنوی به همکاری مستمر این مؤسسه با مراکز همسو اشاره کرد و گفت: مرکز آموزش مؤسسه با همکاری نهادهای فرهنگی مانند سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، جامعه­المصطفی، بسیج، آموزش و پرورش و مؤسسات مردم نهاد فرهنگی دوره­های مختلفی را برای تربیت فعالین فرهنگی جهت مقابله با عرفان­های کاذب برگزار کرده است.

حضور کارشناسان در متروی تهران

وی، حضور موسسه بهداشت معنوی در نمایشگاه­های بین­المللی­ کتاب و قرآن تهران، در سالهای ۹۱ و ۹۲ و پاسخگویی به شبهات جوانان را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: از دیگر فعالیت­های تبلیغی ویژه این مؤسسه می توان به حضور در متروی تهران اشاره کرد که چندین نفر از پژوهشگران ما با همکاری موسسه زندگی بهشتی، در ماه مبارک رمضان در بیش از ۳۰  ایستگاه متروی تهران به تنویر افکار عمومی اهتمام داشتند.

حجت الاسلام مشکانی با اشاره به برگزاری سلسله نشست­های هم اندیشی ماهانه، افزود: در این نشست­ها که با حضور متخصصین و پژوهشگران، در مؤسسات و مراکز مختلف برگزار می­شود، جدیدترین موضوعات، ایده­ها و روش پاسخگویی به شبهات مورد نقد و بررسی قرار می­گیرد و در واقع نوعی به اشتراک­گذاری اطلاعات و داده­های پژوهشی انجام می شود.

تدوین ۳۳ اثر پژوهشی

وی با اشاره به انتشار ۲۹ جلد کتابچه و چهارده جلد کتاب در موضوعات جنبش­های شبه معنوی، عنوان کرد: اکنون نیز موسسه ۸ اثر در دست چاپ، ۱۲ اثر در دست تدوین و بیش از ۳۰ عنوان اثر پیشنهادی دارد که به زودی منتشر خواهد شد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 6 =