طلاب خودشان را برای مسئولیت‌های بین المللی آماده کنند

نماینده بعثه‌ در عراق خواستار شد:
دانشگاه های جهان منتظرند که یک عالِم شیعی در غرب حضور پیدا کرده و کرسی شیعه‌ شناسی دایر کند. مسئولیت طلاب جوان بسیار سنگین شده و باید خودشان را برای مسئولیت‌های بین المللی آماده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رضا اسکندری مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق در جمع طلاب حوزه‌های علمیه قم و همدان که به زیارت به عتبات عالیات مشرف شده بودند به رسالت روحانیت در دنیای امروز اشاره و تصریح کرد: دنیا به بن بست فکری رسیده است و دنیای امروز، تشنه معارف پاک سعادت بخش اسلام است.
تکفر اومانیستی؛ عامل مشکلات جامعه غربی
وی به رواج تفکرات کمونیستی، لیبرالیستی و التقاطی در ده‌های قبل اشاره کرد و بیان داشت: تفکر کمونیستی همانطور که حضرت امام (ره) پیش بینی فرمود به بن بست رسید و امروز هم تفکر اومانیستی که در غرب حاکم است و انسان محوری منهای خدا را دنبال می‌کند با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند و اساسا مبنای تمام بلاهایی که امروز به بشر وارد می‌شود، همین تفکر است.
مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق با اشاره به اینکه امروز خانواده جایگاه خود را در غرب از دست داده است گفت: آلودگی‌های فکری و اخلاقی که در جهان غرب ایجاد شده، غرب را از درون پوسانده است از همین رو الان این عطش در جهان وجود دارد که تفکر ناب قرآن و اهل بیت را به دنیا عرضه کنیم.
امکان تبلیغ شیعه در همه جای دنیا فراهم است
وی با بیان اینکه موقعیت فعلی برای تبلیغ جهانی اسلام به سادگی به دست نیامده است بر قدرشناسی طلاب جوان از این موقعیت تاکید کرد و یادآور شد: در گذشته جایگاه و سطح فعالیت روحانیت، بسیار بسیار محدود بود و تریبون خاصی در اختیار روحانیت نبود حضور فضلا در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها بسیار حداقلی بود و امکان تبلیغ از مراکز عمده حوزوی در جهان تشیع سلب شده بود اما امروز به برکت انقلاب اسلامی و هدایت امام خمینی (ره)، بستری در جهان ایجاد شده است که هرجای دنیا بروید، پایگاهی برای بیان دین وجود دارد.
برای مسئولیت‌های بین المللی آماده شوید
وی خطاب به طلاب جوان افزود: الان دنیا منتظر شماست. فرصتی که الان برای شما وجود دارد، ۵۰ سال قبل نبود. آیت الله العظمی بروجردی با آن جایگاه علمی خودشان، مسجدی به نام شیعه در هامبورگ تاسیس کردند اما الان هزاران مسجد و مرکز اسلامی و پایگاه اینترنتی و شبکه تلویزیونی در سراسر جهان در اختیار شیعیان جهان است. دانشگاه‌های جهان منتظرند که یک عالِم شیعی در غرب حضور پیدا کرده و کرسی شیعه شناسی دایر کند. مسئولیت شما بسیار سنگین شده و باید خودتان را برای مسئلویت‌های بین المللی آماده کنید.
حجت الاسلام والمسلمین اسکندری زمان شناسی و آشنایی با افکار موجود در جهان را یک ضرورت برای طلاب در دوران کنونی برشمرد و خاطر نشان کرد: اسلام رو به جلو است و مساله تکفیری‌ها و حمایت غربی‌ها از اینها، به معنای به بن بست رسیدن آنهاست. وهابیت هیچ حرفی برای گفتن ندارد. استعمارگران به بن بست رسیده و عده ای پول پرست را تطمیع کرده اند تا جهان اسلام را درگیر این مسائل کنند. باید نحله‌های موجود دنیا رابشناسید و مکتب اهل بیت را به دنیای امروز عرضه و معرفی کنید. امروز مسئولیت سنگینی برای بیان احکام و معارف عمیق دین به همه جهانیان دارید. برای این امر قطعا نیازمند تلاش جامع علمی در خصوص دین شناسی و زمان شناسی هستید.

ضرورت آشنایی با نحله‌های فکری دنیا

وی با تاکید بر اینکه عالمی که زمان خودش را نشناسد ناموفق است گفت: باید به صورت تخصصی و عالمانه نحله‌های شیطان پرستی و عرفان‌های کاذب را که دنیا را به آلودگی‌های اخلاقی می‌کشاند، آشنا شوید. تفکر اومانیستی را به خوبی بشناسید تا بدانید امروز در دنیا چه خبر است. و از طرف دیگر نیازهای فکری بشر را با توجه به آیات و روایات استخراج نمایید.
وی ادامه داد: آن چیزی که جامعه به عنوان یک روحانی از ما انتظار دارد، بعد معنوی و اخلاقی ماست. روحانیت باید در کنار علم، انسان وارسته اخلاقی معنوی باشد. ما بای حقیقتا پیرو سیره ائمه علیهم السلام باشیم که هم عالم و هم عامل به قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام باشیم، در اینصورت موفق خواهیم شد وگرنه ضرر علم بدون عمل، بیشتر از منفعتش است.
راه سعادت معنوی، مراقبت اخلاقی است
مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق، مراقبت‌های اخلاقی را مهم دانست و بیان داشت: سفرهای زیارتی میتواند به تعالی علمی و اخلاقی ما کمک کند. از لحظه لحظه این سفرها برای انس با قرآن و اهل بیت استفاده کنید. بخشی از اوقات را به انس با قرآن اختصاص دهید. برخی از بزرگان روزانه یک جزء از قرآن تلاوت می‌کنند. بزرگانی که به مقامی رسیده اند از همین مراقبت‌ها به جایگاه‌های معنوی و اخلاقی رسیده اند. راه سعادت معنوی ما مراقبت است.
زمان بندی ورود طلاب به عرصه تبلیغی
معاون پیشین فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با پرهیز دادن طلاب از ورود نابهنگام به عرصه تبلیغ گفت: به موقع وارد عرصه تبلیغ شوید. از سال سوم طلبگی به بعد بتدریج و با شکل دهی حلقه‌های قرآنی با نوجوانان، کار تبلیغی را آغاز کنید و بخش عمده فعالیت‌ها در ۱۰ سال نخست طلبگی را به فعالیت‌های علمی اختصاص دهید.
وی با بیان اینکه اگر از بنیه علمی بالایی برخوردار نباشید ویا در این روند، وقفه ایجاد کنید، در آینده برای پاسخ به سوالات مردم با مشکل مواجه می‌شوید گفت: باید محور تمام فعالیت ها، کار علمی باشد به ویژه در دوران مقدمات و سطح، تا هشتاد درصد از وقت خود را به کارهای علمی اختصاص دهید. زیرا کار علمی، پایه و مبنای طلبگی است و باید این ذخیره علمی را دائم تقویت و به روز کنیم. بنابراین بعد از ورود به دروس خارج نیز نباید روند علمی متوقف شود و حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد از وقت خود را به مسائل علمی اختصاص دهیم.

پایگاه اطلاع رسانی حج






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 1 =