ازدواج یک پیوند حقوقی نیست

حجت الاسلام واعظ موسوی
  حجت الاسلام واعظ موسوی با تأکید بر این که ازدواج یک پیوند حقوقی نیست و همسران نباید بر مبنای قوانین با یکدیگر برخورد کنند، گفت: مهریه یک هدیه الهی است ولی متأسفانه در حال حاضر به عنوان پشتوانه مالی برای دختران تلقی شده و سبب افزایش آمار طلاق می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدمهدی واعظ موسوی، کارشناس مسائل خانواده، عصر شنبه در مراسم پیوند آسمانی در حرم مطهر رضوی گفت: زندگی زناشویی نه کاملا شیرین است و نه کاملا تلخ بلکه این دو در کنار یکدیگر هستند و همین شیرینی ها و تلخی ها است که به زندگی معنا می بخشد اما در این مسیر زوجین نباید زودرنج باشند چراکه فرد زود رنج بنابر آیات قرآن به تنگناها گرفتار می شود و داخل ظلمات خواهد شد.

وی با بیان این که فرد زود رنج قدر و منزلت خود را پایین می آورد، خاطرنشان کرد: بر این اساس، زوجین در روابط میان خود نباید با یکدیگر وارد بحث شوند بلکه می بایست با لطافت برخورد کنند تا زندگی به کام آن ها شیرین شود.

دخالت والدین؛ مهم ترین علت جدایی همسران

حجت الاسلام واعظ موسوی ادامه داد: آقایان در هنگام عصبانیت همسر باید احساس او را درک و تایید کنند تا همسرشان آرام شود البته این موضوع به معنای تأیید کامل صحبت یا موضع همسر نیست.

این کارشناس مسائل خانواده با تأکید بر این که مردان در خانواده باید مانند ستون محکم و قوی و همسرانشان نیز مطیع آن ها باشند تا نهاد خانواده مستحکم شود، اظهار کرد: مطابق آمار سازمان بهزیستی، مهمترین دلیل جدایی زن و شوهر، دخالت والدین است زیرا با دخالت آنان اصل قوام بودن مرد زیر سؤال می رود.

جلوه های جمال و جلال خدا را جابه جا نکنیم

وی در خصوص ضرورت ستایش زیبایی زنان توسط همسرانشان، گفت: آیت الله جواد آملی، زن را مظهر جمال الهی و مرد را مظهر جلال الهی می دانند بنابراین نباید در خانواده جایگاه این دو جا به جا شود.

حجت الاسلام واعظ موسوی با اشاره به این که ادبیات ما سرشار از مضامین زیبای ادبی و عاشقانه است که مردان با ذوق باید این اشعار را تقدیم همسرانشان کنند، ابراز کرد: مطابق آیه ۲۱سوره مبارکه روم، پیوند ازدواج، یک پیوند حقیقی است بنابراین همسران نباید بایکدیگر براساس قوانین حقوقی خود برخورد کنند.

مهریه، یک هدیه است نه پشتوانه مالی

وی ادامه داد: از نظر قرآن کریم، مهریه یک هدیه الهی است ولی در حال حاضر ما آن را به عنوان پشتوانه مالی برای دختران می دانیم، به همین دلیل آمار طلاق رو به افزایش است.

این مشاور خانواده با بیان این که استفاده از الفاظ زیبا در خانواده امری ضروری است، تصریح کرد: افراد یک خانواده در تمام شرایط باید با یکدیگر مهربان باشند.

حجت الاسلام واعظ موسوی گفت: زندگی علامه طباطبائی(ره)، امام خمینی(ره) و شهید مطهری(ره) جلوه هایی زیبا از برقراری ارتباط عاطفی با همسر است که باید الگوی ما باشد.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) فرمودند مردان باید در اکثر مواقع با همسرانشان موافقت کنند و زنان نیز باید خود را از مسائل ناشایست حفظ کنند تا زندگی موفقی داشته باشند.

این مشاور خانواده یادآور شد: دو سال اول زندگی، سال های جلب اعتماد است نه سال های مطالبه بنابراین همسران باید در رفتار خود دقت کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 5 =