رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد: عزم ملی در حوزه فرهنگ به صورت جدی دنبال شود

index1
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد گفت: با وجود برخی حرکت‌ها در میان جوانان، عزم ملی در میان مسؤولان و نخبگان به چشم نمی‌خورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام حسن علی اخلاقی شب گذشته در اولین نشست از سلسله نشست‌های بنیاد اندیشه‌های راهبردی موج در محل ساختمان این بنیاد ضمن تبریک روز ملی فن آوری هسته‌ای، گفت: ما هنوز باور نکرده‌ایم انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است.

وی ادامه داد: رهبری جمله‌ای دارند که احساس می‌شود بسیاری از مدیران و جوانانی که در حوزه فرهنگ فعال هستند این جمله را نپذیرفته‌اند؛ بسیاری از مشکلات ما در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به مسئله فرهنگ بازمی‌گردد.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با بیان این که مقام معظم رهبری فرمودند: «فرهنگ مثل هوا است»، اظهار داشت: باید به این تمثیل بسیار دقت کرد زیرا ما در استفاده از هوا هیچ‌گونه اختیار نداریم و خودبه‌خود در معرض آن قرار می‌گیریم؛ اگر در این فضا فرهنگ دینی منتشر شود، دیگر نیاز به نگرانی نیست اما اگر این کار را انجام ندادیم باید آماده معضلات و مشکلات ناشی از آن باشیم.

وی تصریح کرد: چهار عامل باعث شد که مقام معظم رهبری به این شکل نسبت به مسئله فرهنگ اعلام هشدار کنند؛ پیش از این چندین بار و با ادبیات مختلف خطر فرهنگی را گوش زد فرمودند اما ما و مسؤولان به آن توجه نکردیم که پس از هشدار نسبت به تهاجم و شبیخون فرهنگی به مرز رخنه فرهنگی رسیدیم.

نخبگان، متأثر از تهاجم فرهنگی

عضو شورای شهر مشهد با بیان این که مسؤولان از تهاجم فرهنگی تأثیر پذیرفتند، بیان داشت: می‌توان گفت که امروز حضرت آقا احساس خطر می‌کنند از این که جمع‌های نخبگانی ما بیش از جوانان و مسؤولان متأثر از تهاجم فرهنگی هستند که ایشان را مجبور به اعلام هشدار کرد.

وی دومین عامل را سطحی بودن فعالیت‌های فرهنگی عنوان کرد و افزود: عدم توجه نظام مدیریتی و دولت‌ها به مقوله فرهنگ، سومین عامل در احساس خطر رهبری نسبت به حوزه فرهنگ است. معمولاً دولت‌ها در تبلیغات انتخاباتی خود مدعی می‌شوند که به این عرصه توجه خواهند کرد اما وقتی بر مسند قدرت قرار می‌گیرند این اهمیت را فراموش می‌کنند.

حجت الاسلام اخلاقی ادامه داد: امروز مخاطب رهبری از دستگاه‌ها به سمت جوانان تغییر کرده، به نوعی می‌توان گفت که رهبری از مسؤولان قطع امید کردند.

وی انفعالی بودن فعالیت‌های فرهنگی را دلیل دیگر توجه مقام معظم رهبری به این حوزه دانست و بیان داشت: گاهی با نگاه بیرونی به حجم فعالیت‌های دشمن به این نتیجه می‌رسیم که آنان احساس می‌کنند تنها راه برای محصور کردن و شکست دادن این انقلاب، عرصه فرهنگی است که البته آنچه از حجم فعالیت آنان به چشم می‌خورد، بخشی از تمام فعالیت آنان است.

نبود عزم ملی در حوزه فرهنگ

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد دلیل اثربخش نبودن فعالیت‌های فرهنگی با وجود حجم زیادی از فعالیت‌ها را نبود عزم ملی عنوان و خاطرنشان کرد: وقتی می‌بینیم حضرت آقا در پیام سال، اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی عنوان می‌کنند به این معناست که ما در عرصه فرهنگ عزم ملی نداشتیم، شاید به دل و زبان برخی جوانان آمده باشد اما در میان همگان، نخبگان، دانشگاهیان، نهادها و مدیریت کلان این عزم وجود ندارد.

حجت‌الاسلام اخلاقی عدم وجود نگاه جامع به بحث فرهنگ را عامل دیگر بحرانی شدن این مسئله دانست و عنوان داشت: ما امروز در حوزه نظری هم دچار مشکل هستیم، حوزه‌های علمیه نیز در این خصوص کم کاری کردند و نگاه جامعی برای آن وجود ندارد.

وی، عدم تدوین اسناد بالادستی و عدم وجود قانون مناسب را دیگر مشکل موجود در این حوزه عنوان کرد و اظهار داشت: نقطه‌ضعف ما، نبود مدیریت یکپارچه و هماهنگ در همه زمینه‌ها ست و این امر در حوزه فرهنگ به طور خاص به چشم می‌خورد./






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 8