ادعای جهانگیری درباره مشکلات کشور

 معاون اول رییس جمهور سیاست‌گذاری‌ها در دولت نهم و دهم را ناصحیح دانست و گفت: در ۸ سال گذشته درآمدهای میلیاردی بسیاری داشتیم و خرجش کردیم ولی اتفاقی نیفتاده است، این نشان می‌دهد وقتی که فکر توسعه‌ای پشت سرمایه نباشد نه تنها به توسعه کمک نمی‌کند بلکه مخالف توسعه هم می‌شود.

 اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در آیین افتتاحیه «نخستین نمایشگاه نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار با تاکید بر اقتصاد مقاومتی» که در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد با بیان این‌که زندگی کوتاه حضرت زهرا (س) پرمغز و دارای درس‌های آموزنده برای بشریت است گفت: شخصیت زهرای اطهر (س) چه در بعد کارهای خانه، همسری و مادری و چه در ابعاد سیاسی و اجتماعی ممتاز و از جهات گوناگون برجسته است.

دفاع امام خمینی(ره) از حضور زنان در عرصه‌های مختلف

جهانگیری تاکید امام خمینی(ره) بر حضور زنان در امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: دوره ای که در مجلس دوم شورای اسلامی حضور داشتم عده‌ای به امام نامه نوشتند که نگذارید زنان برای رای دادن در انتخابات شرکت کنند اما امام خمینی(ره) ایستادگی کردند و از حضور زنان دفاع کردند.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: زنان ایران هم مادران بسیار بزرگی هستند که فرزندان آنها در تاریخ این کشور کارهای بزرگی انجام دادند و هم خودشان در کارهای بزرگ کشور حضور پررنگ دارند.

انسان محور توسعه پایدار است

وی با بیان این‌که در عصر ما توسعه هدف والا و بزرگی است اظهار داشت: در تمام کشورها یکی از اهداف و آرزوهای حاکمان و سیاست‌مداران این است که کشورشان در جهت توسعه پیش برود.

جهانگیری با اشاره به این‌که توسعه یک پدیده چند وجهی و قانون‌مند است گفت: توسعه پایدار همه ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و انسانی را در بر می‌گیرد و این ابعاد با یکدیگر در تعامل هستند و نمی‌توان به یکی پرداخت و از دیگری غفلت کرد.

معاون اول رییس جمهور با بیان این‌که در توسعه پایدار باید اقتصاد کشور به نقطه‌ای برسد که در برابر تحولات پرشتابی که در دنیا اتفاق می‌افتد بتواند خود را از آسیب پذیری حفظ کند گفت: باید اقتصاد ما اتکا به ظرفیت‌های درونی‌‌اش بالا باشد و به جایی برسد که در برابر اتفاقاتی مانند آنچه که در شرق آسیا و یا در برخی کشورهای اروپایی مانند یونان اتفاق افتاد و یا در برابر تحریم‌هایی که کشور را تحت فشار قرار داده است ثابت بماند.

وی با تاکید بر این‌که محور توسعه، انسان است گفت: نمی‌توان به توسعه فکر کرد و نیمی از جمعیت توسعه یعنی زنان را نادیده گرفت، وقتی انسان می‌خواهد محور توسعه باشد زن و مرد باید در کنار یکدیگر باشند.

جهانگیری با اشاره به رویه کشورهای غربی در قبول مهاجرت اظهار داشت: یکی از دلایل  این کار جذب نخبه است و به همین دلیل است که اگر کسی با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد به آن کشورها می‌رود آن را برابر یک میلیون دلار سرمایه گذاری می‌دانند اما دلیل دیگرش این است که جمعیت بالا برود تا در توسعه پیشرفت کنند.

باید به زن به عنوان یک نیروی فعال و سازنده نگاه کنیم

معاون اول رییس جمهور با اشاره به این‌که زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند گفت: نمی‌شود در یک کشوری که جوان است بگوییم نیمی از کشور تولید نکند و این کنار رفتن نیمی از جمعیت از صحنه تولید مانع توسعه است.

وی با تاکید بر این‌که یکی از دلایل توسعه اهمیتی است که کشورها به نقش زنان در توسعه کشورشان می‌دهند گفت: خوشبختانه گزارش سازمان ملل از حضور زنان در توسعه در کشور ما این است که روند رو به رشدی دارد و خانم‌ها باید بتوانند از این جایگاه دفاع کنند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: برای توسعه اجتماعی و اقتصادی باید به زن به عنوان یک نیروی فعال و سازنده نگاه کنیم.

بیکاری؛ مهمترین چالش و دغدغه دولت یازدهم

معاون اول رییس جمهور با اشاره به این‌که طبق آمار مرکز آمار در سال ۹۲ نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۱۳۹۲ برابر ۶/۳۷ درصد است و نرخ مشارکت مردان در آن ۶۳درصد و نرخ مشارکت زنان ۴/۱۲ درصد است گفت: همین آمار بیانگر این است که کشور را از بهره مندی از توان نیمی از جامعه محروم کرده‌ایم.

جهانگیری با تاکید بر این‌که یکی از هشدارهای کشور وضع بیکاری است گفت: بیکاران ما نیروهای کم سواد یا بی سواد نیستند و امروز دغدغه ما بیکاری تحصیل کرده های کشور است.

وی با اشاره به این‌که نرخ بیکاری در آمار سال ۱۳۹۲ برابر ۳/۱۰ درصد بوده و در بین جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال این نرخ ۲۴درصد بوده است گفت: هر وقت نرخ بیکاری جوانان نسبت به نرخ بیکاری ۲ برابر باشد هشدار است و متاسفانه در بین خانم‌ها نرخ بیکاری ۴۰ درصد است.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: مهمترین چالشی که پیش روی دولت و حکومت در مقطع کنونی است مسأله بیکاری است که جز با سرمایه گذاری و رشد اقتصادی میسر نمی‌شود.

سیاست‌گذاری ها در هشت سال گذشته صحیح نبوده است

جهانگیری با انتقاد از عملکرد دولت سابق اظهار داشت: تمام کارهایی که در سال‌های گذشته با عنوان زودبازده و عناوین دیگر انجام شده باعث شد میلیارد‌ها تومان از منابع بانک‌ها رفت و ۸۰ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق بانک‌ها است که اگر این پول به بانک‌ها و فعالان اقتصادی برگردد می‌بینیم چقدر از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که حل مشکل بیکاری به جز با بزرگتر شدن کیک اقتصاد کشور میسر نمی‌شود گفت: باید شرایطی به وجود آید که سرمایه‌گذاری در کشور رشد کند و یکی از راه‌کارهای موثر کارآفرینی است.

معاون اول رییس جمهور با بیان این‌که اغلب کشورهایی که به توسعه یافتگی رسیده ‌اند کشورهایی بوده‌اند که در آموزش و سیاست‌هایشان موضوع کارآفرینی نقش جدی داشته است گفت: کارآفرینی ریسک پذیر و مخاطره پذیر است و تا این روحیه را در مسؤولیت‌ها نداشته باشیم نمی‌توانیم تصمیم بزرگ بگیریم.

جهانگیری با تاکید بر این‌که دولت مصمم است که با بهبود وضعیت کسب و کار از کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و بخش خصوصی حمایت کند گفت: احدی در این دولت نیست که به این باور نرسیده باشد که برای بیرون آمدن کشور از این وضعیت اقتصادی راهی به جز بخش خصوصی نیست.

وی با بیان این‌که سرمایه تعیین کننده اصلی نیست گفت: در ۸ سال گذشته میلیاردها تومان درآمد داشتیم و خرجش کردیم ولی اتفاقی نیفتاده است، این نشان می‌دهد وقتی که فکر توسعه‌ای پشت سرمایه نباشد نه تنها به توسعه کمک نمی‌کند بلکه مخالف توسعه هم می‌شود.

معاون اول رییس جمهور سیاست‌گذاری‌ها در دولت نهم و دهم را ناصحیح دانست و اظهار داشت: در سال ۹۳ دولت مصمم است که روند کاهنده تورم را ادامه بدهد چون تورم اصلی‌ترین دغدغه کشور است و تا کاهش پیدا نکند هیچ تصمیم جدی نمی‌شود گرفت.

آسیب‌های هدفمندی یارانه‌ها از نگاه معاون اول رییس جمهور

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با سیاست‌های اعمال شده در سال ۹۳ به تورم ۲۵درصد برسیم و سال آینده تورم به زیر ۲۰ درصد بیاید.

جهانگیری خاطرنشان کرد: اگر برخی از آسیب‌های هدفمندی یارانه‌ها که مشوق و تشدید کننده تورم و رکود است مانند کسری بودجه که به دلیل بد اجرا کردن مرحله اول هدفمندی اتفاق افتاد نبود به این بحث ورود پیدا نمی‌کردیم.

معاون اول رییس جمهور با بیان این‌که قرار بود هدفمندی یارانه به تولید و اشتغال کمک کند و ۵۰ درصد آن هم توزیع شود گفت: اما توزیع ۱۰۰ درصد بود و شرکت های تولید کننده انرژی با بحران مواجه شده و بدهی بالا آورده‌اند.

وی افزود: در تعادل منابع و مصرف انرژی به دلیل عدم پیش بینی در قیمت ارز شاهد بودیم با بیشتر شدن مصرف پدیده قاچاق به وجود آمد، اگر این آسیب‌ها نبود هدفمندی نباید در این مرحله اجرا می‌شد برای همین از مردم درخواست شده تا از پولی که دریافت می‌کرده‌اند انصراف دهند.

جهانگیری با تاکید بر این‌که سال ۹۳ سال شکوفایی در اقتصاد کشور و کاهش تورم خواهد بود گفت: به هر میزانی که مردم انصراف دهند بخشی از این کسری جبران می‌شد و فرصتی برای دولت به وجود می‌آمد تا بر اشتغال کمک کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 4 =