تفسیر به رای قرآن کار برخی را به صدور فتاوای خطرناک ضد اسلام و مسلمین کشانده است

آیت الله مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی در مراسم آیین تجلیل از برگزیدگان پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و حدیث حوزه‏های علمیه گفت: تفسیر به رای آیات قرآن اشتباه عظیمی است که برخی گرفتار آن شده‏اند و فتواهای خطرناکی ضد اسلام و مسلمین صادر کرده‏اند.
حضرت آیت‏الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شنبه شب در مراسم آیین تجلیل از برگزیدگان پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و حدیث حوزه‏های علمیه که در دارالقرآن حضرت آیت‏الله علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به جایگاه قرآن کریم در کشور قبل و بعد از انقلاب اظهار داشت: قرآن کریم قبل از انقلاب کاملا منزوی بود و حتی در حوزه‏های علمیه نیز رونق چندانی نداشت، اما پس از انقلاب تغییرات مهمی در راستای گسترش برنامه‏های قرآنی صورت گرفت.
وی با بیان اینکه مقدمه قانون اساسی برگرفته از آیات قرآن و روایات ائمه معصومین(ع) است، گفت: پس از انقلاب روز به روز در حوزه‏های علمیه حافظان، قاریان و مفسران قرآن کریم در زمینه‏های گوناگون گسترش یافته و به فعالیت خود ادامه می‏دهند.
این مفسر برجسته قرآن کریم اهمیت تدبر در آیات قرآن کریم را امری ضروری برشمرد و تأکید کرد: نکته قابل توجه برای همگان این است که به موازات حفظ قرائت قرآن کریم در آیات تدبر بیشتری داشته باشند و عقیده من این است که پرداختن به حفظ، قرائت و تجوید با تدبر در قرآن کریم هماهنگ و موازی نیست.
وی با اشاره به اهمیت و جایگاه تدبر در قرآن کریم یادآور شد: چهار آیه در قرآن کریم درباره اهمیت تدبر در آیات وجود دارد که آیه ۲۹ سوره ص، آیه ۲۴ سوره محمد(ص)، آیه ۸۲ سوره نسا و آیه ۶۸ سوره مؤمنون از آن جمله‏اند.
حضرت آیت‏الله مکارم شیرازی، در ادامه به آیه ۴۴ سوره نحل و جایگاه تفکر در قرآن اشاره کرد و گفت: در قرآن کریم بین تدبر و تفکر تفاوت وجود دارد و فرق آنها این است که تدبر به معنای نتیجه، برداشت و پرداختن، و تفکر به معنای تأمل درباره اسباب، انگیزه و چگونگی است و این اهمیت تدبر و تفکر در آیات قرآن کریم را نشان می دهد که هر دو امری ضروری است.
وی در ادامه افزود: باید سعی شود که مساله تدبر و تفکر در قرآن کریم فراگیر شود و فقط به حفظ و قرائت قرآن کریم پرداخته نشود چرا که همه این‏ها برای تدبر و تفکر است و این دو مقدمه برای عمل است زیرا می‏توان در مسایل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نتایج حاصله را پیاده کرد.
این مفسر برجسته قرآن کریم در ادامه با اشاره به انواع تفسیر از قرآن کریم ابراز داشت: مساله تدبر در قرآن کریم به صورت تفسیر ترتیبی و موضوعی وجود دارد و هر دو آن‏ها را باید پیگیری و بررسی کرد، چرا که هر دو آن‏ها برکت مخصوص به خود را به همراه دارد.
وی با بیان اینکه تفسیر موضوعی آثار و برکاتی به همراه دارد تصریح کرد: اگر بدون تفسیر موضوعی با آیات قرآن کریم رفتار کنیم و در صدد فهم آنها باشیم دچار انحرافی می‏شویم که امروز دامن وهابیت را فرا گرفته است، چرا که آنها تنها به یک آیه اکتفا کرده و بر طبق آن خون دیگران را حلال می‏شمارند و این در حالی است که باید آیات را در کنار هم قرار داد و بعد نتیجه گیری کرد.
حضرت آیت‏الله مکارم شیرازی با اشاره به بروز برخی شبهات ناشی از نداشتن تفسیر موضوعی از سوی وهابیت، اظهار داشت: اگر تفسیر موضوعی نباشد بسیاری از محاسبات اشتباه در می‏آید و با کنار هم گذاشتن چند آیه به عنوان مقدمه نتیجه اشتباه برداشت می‏شود.
وی فقر اقتصادی، اعتقادی و فرهنگی را از مشکلات به وجود آمده در دوران جاهلیت نام برد که در قرآن کریم به آنها اشاره شده است و گفت: تقرب به بت‏ها ، زنده به گور کردن دختران و خشیت املا از جمله مسائلی است که در قرآن کریم برای زنده به گور کردن دختران در قرآن کریم یاد شده است.
این مفسر برجسته قرآن کریم به ظهور برخی از مباحث جاهلیت در روزگار کنونی اشاره کرد و اظهار داشت: در جامعه امروز به خاطر خشیت املاق، کودکان را در حالی که جنین هستند از بین می‏برند و تنها دلیل آن را مسائل اقتصادی معرفی می کنند و به گونه‏ای مسائل دوران جاهلیت بار دیگر ظهور کرده است و این مساله سرچشمه نابسامانی عظیم در جامعه می‏گردد.

وی در پایان با اشاره به خطرات در کمین برای متدبران آیات قرآن گفت: نخستین خطر برای متدبران قرآنی آن است که بگوییم قرآن کریم برای ما کافی است و روایات به کار نمی‏آید و این برخلاف احادیث رسیده از ناحیه ائمه معصومین(ع) است که می‏فرمایند قرآن کریم و عترت جدایی ناپذیر هستند و تهدید دوم تفسیر به رای است که این اشتباه عظیمی است که برخی گرفتار آن شده‏اند و فتواهای خطرناکی ضد اسلام و مسلمین صادر کرده‏اند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 14