دستیابی به سبک زندگی اسلامی نیازمند بهره‌گیری از سیره ائمه معصومین(ع) است

%d8%af%d8%b3%d8%aa%db%8c%d8%a7%d8%a8%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d8%b3%d8%a8%da%a9-%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c-%d9%86%db%8c%d8%a7%d8%b2%d9%85%d9%86%d8%af-%d8%a8%d9%87%d8%b1%d9%87%e2%80%8c%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b3%db%8c%d8%b1%d9%87-%d8%a7%d8%a6%d9%85%d9%87-%d9%85%d8%b9%d8%b5%d9%88%d9%85%db%8c%d9%86(%d8%b9)-%d8%a7%d8%b3%d8%aa

سبک زندگی اسلامی، با الگوگیری از سیره اخلاقی و رفتاری ائمه معصومین(ع) و بزرگان دین به دست می‌آید.

حجت‌الاسلام محمد مهدی ماندگاری مسئول سابق نهاد رهبری در دانشگاه علم و صنعت، رئیس موسسه روایت سیره شهدا و مدرس حوزه علمیه در نشست «بهار در بهشت» که شب گذشته، ششم فروردین‌ماه در رواق دارالهدایه بارگاه منور امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: سبک زندگی اسلامی، با الگوگیری از سیره اخلاقی و رفتاری ائمه معصومین(ع) و بزرگان دین به دست می‌آید.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا با بیان اینکه رهبرمعظم انقلاب به سبک زندگی اسلامی تأکید دارد به گونه‌ای که در جمع راهیان نور به سبک زندگی شهدایی اشاره کرده‌اند، گفت: سبک زندگی فاطمی، رضوی، مهدوی، علوی، حسینی، دینی، شهدایی و اسلامی همه یکی است.

مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه هر کس می خواهد زندگی اش سبک زندگی دینی داشته باشد باید جایگاه خویش را بشناسد و با تکلیف و حقوق خویش نیز آشنا باشد، افزود: خداوند متعال در عالم هستی جایگاه، تکلیف و حقوق زن و مرد را مشخص کرده است و اگر ما بخواهیم زندگیمان جایگاه خودش را پیدا کند باید الگوهای زندگی مان را براساس دین و شریعت اسلام انتخاب کنیم.

ماندگاری با بیان مثالی گفت: «دو نوع ظروف دم دستی و عتیقه داریم و ظروف عتیقه را دوست داشته و آن را در جای خوب نگهداری می کنیم تا نشکند و ظروف دم دستی را با آن که دوست نداریم شبانه روز از آن استفاده کرده و در آن غذا می خوریم»، که با توجه به این مثال ما ائمه معصومین(ع) و بزرگان دینمان را همچون ظروف عتیقه دوست داریم ولی از آن استفاده نمی بریم ولی هنرپیشه سینما و ورزشکار را با وجودی که به آنان علاقه چندانی نداریم تمام حرکات و سکنات خویش را طبق آنان تنظیم کرده و آن ها را اسوه خویش قرار داده ایم.

وی ابراز کرد: اگر بخواهیم زندگی اسلامی داشته باشیم باید نگاه خویش را در انتخاب الگو و اسوه عوض کنیم و با الگوگیری از سیره اخلاقی و رفتاری ائمه معصومین(ع) و بزرگان دینمان به سبک زندگی اسلامی و دینی دست یابیم.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا با اعلام اینکه تکلیف مسئله دیگری است که در نوع سبک زندگی موثر است، اظهار کرد: پدر و مادر، دختر و پسر، والدین و فرزندان باید جایگاهشان در خانواده حفظ شود و هر کدام تکلیف خویش را در روش زندگی بدانند و طبق آن به روال زندگی خویش ادامه دهند.

ماندگاری تصریح کرد: مادر به عنوان کانون محبت و عاطفه باید لطافتش حفظ شود و بداند که او برای کارهای سخت بیرون ساخته نشده است بلکه او آفریده شده تا محبت و عاطفه را به تک تک افراد خانواده خویش ببخشد.

وی با اشاره به سخن امیرالمومنین(ع) که می فرماید: «فان المراه ریحانه و لیست ‏بقهرمانه؛ زن مانند گل لطیف و زیباست و مانند مردان جنگى سخت و خشن نیست» اظهار کرد: زن همچون گل، روحش لطیف، جسمش ظریف، شخصیتش شریف و باطنش نجیب است، لذا باید از او محافظت شود تا مورد تعرض دیگران قرار نگیرد.

مسئول سابق نهاد رهبری در دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: زن باید باغبان داشته باشد اما متاسفانه در جامعه ما بعضی زنان و دختران می خواهند همچون مردان و پسران باشند بنابراین کارهای سخت جامعه را متحمل می شوند تا همردیف آقایان قرار گیرند در صورتی که اسلام چنین اجازه ای را به بانوان نداده است.

ماندگاری با بیان اینکه از بی حیایی گل است که عمر او کوتاه است، اضافه کرد: اگر زن بی حیا و مرد نیز بی غیرت باشد عمر لطافت زن خیلی کم می شود، بنابراین خانواده ناپایدار خواهد شد، همانگونه که در غرب پایه خانواده ها به خاطر نبود عاطفه و محبت زن و عدم حفظ جایگاهش در خانواده، سست است.

وی با بیان اینکه اسلام زن را در هاله ای از لطافت، ظرافت، نجابت و شرافت پیچیده است، خاطرنشان کرد: اگر زنی بخواهد از این هاله لطافت بیرون بیاید و خودش را به نامحرم عرضه کند ابتدا به خود ستم کرده و خودش را در معرض هوس های شیطانی مردان قرار داده است و سپس جامعه را به فساد کشانده و باعث تزلزل خانواده ها می شود.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا با استناد به آیه ۳۴ سوره نسا «فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ؛ پس زنان درستکار فرمانبردارند و به پاس آنچه خدا براى آنان حفظ کرده اسرار شوهران خود را حفظ می کنند»، بیان کرد: قرآن در این آیه شریفه سه تکلیف زن را مشخص کرده است؛ ابتدا وظیفه نخست او این است که در گفت و گو با نامحرمان با ناز و کرشمه سخن نگوید تا دل مردان مریض را بیدار کند.

ماندگاری با اشاره به اینکه پیامبر اسلام(ص) می فرماید: «ما پیامبران پشت سر زنان راه نمی رویم و یا موقع راه رفتن به پشت سر آنان نگاه نمی کنیم»، خاطرنشان کرد: حتی راه رفتن زن برای مرد جذاب است.

وی در پایان با بیان اینکه دختر در خانه پدر باید مطیع پدر و در خانه شوهر فرمانبردار همسرش باشد، ابراز کرد: حفاظت از آبرو، مال و فرزندان شوهر از دیگر وظایف زن  به شمار می رود که در اسلام به آن تاکید فراوان شده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 17