واکنش به اظهارات وزیر ارشاد درباره بودجه فرهنگی حوزه / ادعای وزیر ارشاد درباره بودجه فرهنگی حوزه های علمیه تعجب آور است

 نماینده ولی فقیه در استان چهار محال و بختیاری با تأکید بر این‌که حوزه‌‌ها به شدت با کمبود و مشکلات مواجه هستند، گفت:‌ وظیفه دولت است که به حوزه‌های علمیه کمک کند اما این‌که عنوان شود بیشترین بودجه‌های فرهنگی در اختیار حوزه است هیچ گاه چنین چیزی نبوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در استان چهار محال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ با اشاره به سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر این‌که بیشترین بودجه فرهنگی کشور در اختیار حوزه‌های علمیه است، گفت: حوزه‌های علمیه از دیر زمان استقلال خود را داشته و هیچ گونه وابستگی به دستگاه‌ها و دولت‌ها نداشته‌اند.

وی با بیان این‌که در برخی زیر ساخت‌ها انتظار بود که دولت سهیم باشد و در این زمینه حوزه‌ها را یاری کند،‌ ابراز کرد: با توجه به این‌که امروز دنیای اسلام و جهان نیازمند پاسخگویی حوزه‌های علمیه به شبهات هستند از این رو دولت موظف است زیر ساخت‌های لازم را برای حوزه‌ها فراهم کند.

امام جمعه شهر کرد ادامه داد: کمک دولت در بخش زیر ساخت‌های حوزه علمیه به معنای وابستگی حوزه به دولت نیست و این امر ضرورت حوزه‌های علمیه است.

وی با اشاره به این‌که در مقاطعی کمک‌هایی از سوی دولت به حوزه شده و در مقاطعی نیز این کمک‌ها متوقف شده است، اظهار کرد: هیچ گاه از سوی دولت بر اساس آن چیزی که نیاز حوزه‌ها بوده کاری صورت نگرفته است.

نماینده ولی فقیه در استان چهار محال و بختیاری با بیان این‌که امروز ردیف و تخصیص بودجه‌ها مشخص است،‌ افزود: بودجه‌ همه دستگاه‌ها و نهادها مشخص شده و این مسأله چیزی نیست که بتوان با ادعا یک سری مسائل و ذهنیت‌هایی را به وجود آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام با تأکید بر این‌که حوزه‌‌ها به شدت با کمبود و مشکلات مواجه هستند، گفت:‌ وظیفه دولت است که به حوزه‌های علمیه کمک کند اما این‌که عنوان شود بیشترین بودجه‌های فرهنگی در اختیار حوزه است هیچ گاه چنین چیزی نبوده است.

وی با اشاره به مشکلات حوزه‌های علمیه، خاطرنشان کرد: امروز حوزه‌های علمیه در استان‌ها و قم با مشکلات متعددی مواجه هستند و نمی‌توانند نیازمندی‌های خود را تأمین کنند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی اصفهانی: ادعای وزیر ارشاد درباره بودجه فرهنگی حوزه های علمیه تعجب آور است 
عضو جامعه مدرسین حوزه با ابراز تعجب از اظهارات اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بودجه فرهنگی حوزه‌های علمیه، گفت: این حرف‌ها موجب بدبینی مردم نسبت به روحانیت می شود و از شخصیتی پرورش یافته در دامان روحانیت تعجب می کنیم که چنین اظهاراتی را مطرح می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی موسوی اصفهانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در واکنش به اظهارات اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اختصاص بیشترین بودجه فرهنگی به حوزه‌های علمیه، بیان داشت: من از ایشان که تمام زندگی‌اش را با روحانیون گذرانده تعجب می کنم؛ این حرف‌ها مردم را نسبت به روحانیت بدبین می کند.

مدیر حوزه‌های علمیه استان همدان با اشاره به این که وزیر ارشاد خود زمانی حوزوی بوده است، گفت: اگر کیفیت تفکر ایشان از حوزه فاصله گرفته است و دیگر مانند پدر بزرگوارشان که از استوانه های انقلاب هستند نمی اندیشند، بازهم جای تعجب است که چطور حاضر شده افکار مردم را در این زمینه مشوش کرده و یک صحبت ثابت نشده را شایع کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تحلیل و بررسی این ادعا را آسان خواند و ابراز داشت: بودجه ای که هرساله برای وزارت خانه های مختلف در نظر گرفته می شود و میزان مبالغی که به حوزه های علمیه می رسد نیز مشخص است و می توان از مسؤولان مربوطه پرسید.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی اصفهانی گفت: حتی اگر در جریان جزئیات میزان بودجه های ارگان های مختلف نباشیم با بررسی آثار و نتایج آنها می توانیم حدودا آن را ارزیابی کنیم؛ تنها در استان همدان مخارج سمینارها، جشنواره ها و برنامه هایی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می کنند با بوجه های ناچیز حوزه ها قابل قیاس نیست.

وی افزود: تنها یکی از این جشنواره هایی که در استان ما برگزار شد هزینه چند میلیاردی داشت؛ بنابر این شواهد قطعا می دانیم که حوزه در مقایسه با یک وزارت خانه که هیچ، حتی نسبت به بسیاری از مراکز زیر مجموعه آن نیز محروم تر است و حداقل بودجه هایی که در جاهای دیگر به کار گرفته می شود را نیز به حوزه ها نمی دهند.

مدیر حوزه های علمیه استان همدان ادامه داد: حتی در بحث ساخت و ساز، امکانات و تجهیزات نیز شما می توانید ساختمان های اداره های ارشاد استان را با ساختمان حوزه های علمیه مقایسه کنید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 3 =