کارشناسان درباره تشکیل خانواده ماندگار می گویند:پختگی روانی و مدیریت بحران؛ حاصل ازدواج به هنگام

حجت الاسلام محمد هادی مشیری استاد حوزه و دانشگاه ، دبیر و عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ و مشاور خانواده

حجت الاسلام محمد هادی مشیری استاد حوزه و دانشگاه ، دبیر و عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ و مشاور خانواده

 

 

 

 

 

در اسلام برای ازدواج و تشکیل خانواده سفارش‌های فراوانی شده، تا‌جایی‌که از آن به‌عنوان کامل‌کننده نیمی از ایمان یاد شده است.

بنابر روایات و همچنین تاکید روان شناسان در اهمیت ازدواج همین بس که به‌وسیله آن انسان آرامش ازدست‌رفته خود را باز می‌یابد و بدان تکیه و اطمینان قلب پیدا می‌کند. ازسوی دیگر جامعه‌شناسان معتقدند: ازدواج به‌عنوان پلی در زندگی هر فرد مسیر زندگی را مشخص می‌کند و حتی بسیاری از بحران‌ها و طغیان‌های دوره جوانی با ازدواج ازبین‌رفته و فرد انگیزه‌ای برای خوب زندگی‌کردن پیدا می‌کند. دراین راستا و هم‌زمان با‌ ١۵ می (روزجهانی خانواده)، به اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده

پرداخته ایم.

به نظر می رسد در سال‌های اخیر تمایل به ازدواج درمیان جوانان روند نزولی داشته است، تا‌جایی‌که چنان‌چه استقلال مالی به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین فاکتورهای ازدواج نیز مهیا باشد، باز هم بسیاری از دختران و پسران رغبت و انگیزه‌ای برای ازدواج ندارند. در گفتگو با یک روان‌پزشک و کارشناس دینی به تاثیرات و پیامدهای ازدواج در زندگی افراد می‌پردازیم.

افزایش سن ازدواج باعث وابستگی شخصیت جوانان شده است

یک استاد حوزه و دانشگاه درباره مهم‌ترین تاثیرات مثبت ازدواج می‌گوید: ایمان جوان تقویت شده و اعتقادات قلبی او رشد می کند. همچنین موجب انس و محبت در میان دختر و پسر شده و بقای نسل را نیز سبب می‌شود.

حجت‌الاسلام محمد هادی مشیری، با اشاره به شخصیت وابسته بسیاری از جوانان امروزی به خانواده‌ها می‌افزاید: افزایش سن ازدواج، کاهش مسئولیت‌پذیری را در جوان‌ها به دنبال داشته است. در دهه‌های گذشته هر چند پسرها در سنین پایین ١٧ تا ١٨‌سالگی و حتی کمتر ازدواج می‌کردند؛ اما به‌مراتب حس مسئولیت‌پذیری در آنان بیشتر بوده و به‌لحاظ فهم، درک و مدیریت زندگی نیز از جو‌ان‌های امروزی جلوتر بودند.

به گفته این کارشناس دینی و مذهبی در تربیت‌های امروزی، ندادن‌مسئولیت‌ به فرزندان سبب شده شخصیت آنان برای ازدواج و رسیدن به پختگی لازم مهیا نشود و درنتیجه جوان نیز برای سرباز زدن از مسئولیت خطیر ازدواج تن به تشکیل خانواده و استقلال زندگی شخصی خود ندهد.

﷯جوانان توانایی مدیریت بحران را ندارند

دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان ادامه می‌دهد: هرچند امروزه شاهد پیشرفت تکنولوژی و زندگی‌های مدرن و افزایش اطلاعات و داده‌های علمی برای افراد هستیم؛ اما متاسفانه سطح مدیریت به‌ویژه در جوان‌ها پایین آمده و روز‌به‌روز شاهد افزایش ناتوانی جوانان در مدیریت بحران‌های زندگی‌شان هستیم.

افزایش امنیت جامعه یکی دیگر از پیامدهای مثبت ازدواج است، نکته دیگری از حجت‌الاسلام مشیری است که می‌افزاید: جوانی که ازدواج می‌کند، از مزاحمت‌ها، تلف‌کردن زمان و بی‌هدفی در زندگی درمی‌آید و به اولویت‌های زندگی شخصی خویش می‌پردازد.

﷯ازدواج، دلبستگی های خارج از عرف را کاهش می دهد

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه می‌کند: بخشی از قتل‌ها، جنایت‌ها، خودکشی و طغیان‌های دوره نوجوانی و جوانی به‌دلیل شکل‌گیری دل‌بستگی‌های خارج از عرف در محیط جامعه اتفاق می‌افتد و دراین‌راستا ازدواج می‌تواند با هدف‌گذاری و ایجاد انس و دل‌بستگی پایدار به زندگی جلا بخشد و از رخوت و بسیاری ناراحتی‌های روانی فاصله گیرد.

وی به تاکید اسلام مبنی بر ازدواج اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: آثار و برکات ازدواج همه زندگی جوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ازسوی دیگر محصول ازدواج خانواده و درنهایت محصول خانواده انسان است که ارزشمندترین موجود هستی در همه عالم خلقت است.

سلامت جسم و روان از دیگر تاثیرات مثبت ازدواج است که حجت‌الاسلام مشیریان عنوان و خاطر‌نشان می کند: چنان‌چه به نیازها و غرایز انسان توجه نشود، علاوه‌بر جسم، اعصاب و روان فرد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، ضمن اینکه نیازهای جنسی غریزی‌اند و باید به موقع برآورده شوند. تامین‌نکردن نیازهای غریزی و به‌خصوص نیاز جنسی، یأس، اضطراب، افسردگی، تندخویی، سوء‌هاضمه و بسیاری مشکلات جسمی و روانی را درپی‌دارد که متاسفانه کمتر به‌دلیل آن توجه می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان می‌کند: ازدواج باعث انس و آرامش در خانواده می‌شود و از‌آنجایی‌که افراد در سنین بلوغ بیشتر نیازمند دوست و رفیق هستند، جوان‌ترها بیشتر تمایل به رفاقت با گروه‌های هم‌سال خود دارند.

وی تصریح می‌کند: هر دوستی مدت و زمانی دارد، حال اینکه ازدواج قراردادی، دائمی و برای انس، آرامش و دوستی تا ابد است. ضمن اینکه محصول این دوستی و شراکت همیشه عزیز، ماندگار و جدانشدنی است.

﷯ازدواج روحیه توکل را افزایش می دهد

حجت‌الاسلام مشیری با تاکید بر ازدواج و تاثیر آن در مدیریت و بلوغ شخص می‌گوید: انسان مادامی که تنهاست، فقط برای خودش تصمیم می‌گیرد؛ اما زمانی‌که خانواده تشکیل می‌دهد، توان فکری‌اش ارتقا یافته و برای یک خانواده می‌اندیشد و تصمیم می‌گیرد.

وی در توضیح بیشتر عنوان می‌کند: توکل افراد در ازدواج تقویت می‌شود، در خانواده رفتار فرد درباره تامین معیشت و دیگر دغدغه‌های زندگی سنگین‌تر و درنهایت، افراد صبورتر می شوند.

این کارشناس مذهبی و دینی با اشاره به بازگویی سریع مسائل ازسوی پسران و دختران جوان اضافه می‌کند: جوان زمانی که ازدواج می‌کند و مسئولیت زندگی مشترک را می‌پذیرد، درواقع احساس می‌کند، قرار است وزنه زندگی باشد و کسی به‌عنوان همسر به او تکیه کند، درنتیجه در برخورد با مسائل بهتر عمل می‌کند.

رشد صبورانه، فکری و مدیریت بر بحران‌های زندگی،

دیگر دوستی، ایجاد محبت و ایثار از دیگر برکات زندگی مشترک است که حجت‌الاسلام مشیری عنوان می‌کند و می‌افزاید: ازدواج موفق سبب تکامل شخصیتی افراد می‌شود و ازسوی دیگر خودخواهی و خودنگری را از بین می‌برد.

﷯ازدواج بخش مهمی از رشد انسان است

در ادامه این گزارش یک روان‌پزشک درباره فاکتورهای اصلی ازدواج می‌گوید: بلوغ جسمی و جنسی، بلوغ روانی و فکری همچنین استقلال مالی لازمه ازدواج است؛ اما وقتی بلوغ جسمی و روانی و استقلال مالی برای افراد فراهم شده باشد و باز هم تمایلی به ازدواج وجود نداشته باشند، تامل‌برانگیز

است.

دکتر حمید صالح‌پور در بیان پاره‌ای از دلایل رغبت کمتر جوانان به ازدواج می‌گوید: جوان باید به لحاظ ذهنی و روانی آماده شود، با ازدواج و تشکیل خانواده فرد از مرحله‌ بی‌تعهدی و زندگی با اطرافیان خود خارج شده و وارد مرحله‌ای جدید و پر مسئولیت می‌شود.

این روان‌پزشک در اینکه بسیاری مواقع مادرها در نداشتن آمادگی فکری جوان برای ازدواج نقش موثر دارند، عنوان می‌کند: والدین مسئولیت دارند، قبل از اینکه نوجوان و جوان به سن ازدواج برسند، با آن‌ها درباره ازدواج صحبت و ذهن آنان را آماده کنند.

دکتر صالح‌پور با انتقاد از شوخی اطرافیان و بزرگ‌ترها درباره ازدواج می‌گوید: جملاتی از قبیل« از روزهای مجردی خوب استفاده‌کن»،« خوش به حالت که ازدواج نکرده ای» و… باعث می شود جوان به تدریج دیدگاه منفی درباره ازدواج پیدا کند.

در شرایط متوسط هم می‌توان خانواده تشکیل داد

این روان‌پزشک با اشاره به جوانانی که باوجود استقلال مالی‌داشتن، باز هم به ازدواج تمایل ندارند، می‌گوید: البته سطح توقع بسیاری جوانان از زندگی زیاد است، آنان انتظار دارند شروع زندگی‌شان در کامل‌ترین شکل ممکن اتفاق بیفتد، درحالی‌که در شرایط متوسط هم می‌توان زندگی مشترک و موفقی را آغاز کرد.

وی ادامه می‌دهد: بنابراین مسائل






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 1 =