اتاق فکری برای حل مشکلات حوزه تشکیل شود/ بر روند تحصیلی طلاب نظارت شود /مجمع نمایندگان اتاق فکر حوزه است

 آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی خواستار تشکیل اتاق فکری برای حل مشکلات طلاب و روحانیان شد و بر ضرورت حفظ سنت ها و روش های قدیمی تحصیلی در حوزه های علمیه تاکید کرد.
رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم از این تشکل به عنوان اتاق فکری برای حوزه و حوزویان یاد و بر اجرایی شدن مصوبات آن تاکید کرد.به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار نمایندگان دوره هفتم مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، پذیرش مسؤولیت را امانتی الهی دانست و تصریح کرد: مراتب و شاخه های مسؤولیت متفاوت است؛ گاهی انسان مسؤول اعمال خود است، گاهی مسؤول یک خانواده است، گاهی مسؤول یک اداره و گاهی مسؤول اداره یک کشور است؛ بنابراین اگر انسان به اهمیت مسؤولیت عالم و آگاه باشد و حق آن را ادا کند بزرگ ترین افتخار را پیدا می کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: افرادی که مسؤولیت نمایندگی طلاب را در مجمع عهده دار شده اند، باید اهمیت این مسؤولیت را بدانند و رسالت خود را به درستی انجام دهند.

وی با اشاره به وظایف نمایندگان طلاب و فضلای حوزه های علمیه، توصیه هایی به آنان ارائه و تصریح کرد: باید طلاب جوان از فرصت جوانی خود استفاده کنند و خوب درس بخوانند، نقش و رسالت مجمع نمایندگان در تبیین این مساله بسیار مهم است.

بر روند تحصیلی طلاب نظارت شود

این مرجع تقلید با تاکید بر این که باید بر درس خواندن طلاب نظارت کافی شود، گفت: باید در طلاب نوعی احساس مسؤولیت ایجاد شود تا نسبت به حضور جدی و دقیق در درس اهتمام داشته باشند و بدانند هیچ چیز از جمله گوش دادن به نوار، جای تلمذ در محضر استاد را نمی گیرد.

وی با تاکید بر حفظ سنت های تحصیلی در حوزه از جمله مباحثه، بیان داشت: مباحثه و پیش مطالعه و مطالعه پس از درس از سنت های بسیار خوب و تاثیرگذار در حوزه های علمیه است و طلاب نباید از آن غفلت کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خطاب به نمایندگان طلاب تاکید کرد: از دیگر مسائلی که باید به طلاب گوشزد شود، اهتمام به تدریس از اوائل طلبگی است، در حوزه های عملیه شاگردان درس بالا استادان دروس مقاطع پایین تر هستند و این فواید و امتیازات بسیاری برای حوزه های علمیه داشته و دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: با تدریس دقیق تر از همیشه انسان می تواند مطالب سطوح و کتب درسی را یاد بگیرد و باید این مسائل مهم به طلاب گوشزد شود.

وی با تاکید بر آسیب شناسی مشکلات آموزشی و تحصیلی در حوزه های علمیه، ابراز داشت: وقتی آسیب ها شناخته شد، نباید از کنار آن به سادگی گذشت و باید برای حل آن دنبال راهکار رفت.

مفاسد از در و دیوار می بارد
این مرجع تقلید در ادامه، مساله اخلاق را مورد توجه قرار داد و گفت: امروزه ابزار فسادهای اخلاقی و فرهنگی زیاد شده و از در و دیوار مفاسد اخلاقی می بارد؛ گسترش فناوری های نوین، امکان انتقال ناهنجاری های و مفاسد را بسیار آسان کرده است و همین مساله تهدیدات بسیاری را به دنبال دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خواستار تشکیل کارگروهی برای حل مشکلات حوزه علمیه شد و اضافه کرد: نخستین شرط این است که هرگز از حل مشکلات مایوس نشویم، باور کنیم هر مساله ای راه حل دارد؛ در مسائل اخلاقی نیز باید به اندازه توان خود کار کنیم.

طلاب و خانواده های شان باید از هر جهت الگو و نمونه باشند

وی با تاکید بر این که طلاب و خانواده های آنان باید از جهات مختلف الگو و نمونه باشند، افزود: باید آسیب هایی که وجود دارد را شناسایی و برای رفع و حل آن اقدام کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به آسیب های اعتقادی که ممکن است دامان طلاب را نیز بگیرد، گفت: گروه های زیادی حتی در قم مشغول شبهه افکنی هستند تا افراد را منحرف کنند، آنها با شبهه افکنی به دنبال مقاصد خود هستند و باید مراقب باشیم نکند این آسیب ها به طلاب سرایت کند.

عالمی که نتواند حرف بزند و بنویسد نمی تواند رسالت خود را به درستی انجام دهد

وی با بیان این که عالم و طلبه در نقش ناجی غریق جامعه است، توصیه هایی به نمایندگان طلاب ارائه کرد و گفت: سعی کنید طلاب را با قلم و بیان آشنا کنید، هر طلبه باید به این دو ابزار مهم توجه لازم را داشته باشد؛ عالمی که نتواند حرف بزند و بنویسد امروز نمی تواند رسالت خود را به درستی انجام دهد ولو کوه علم باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: لازم نیست همه منبری و نویسنده باشند، منتهی باید به قلم و بیان آشنا باشند تا بتوانند در عصر کنونی مسؤولیت خود را به خوبی انجام دهند.

رییس، اعضای هیات رییسه و نمایندگان دوره هفتم مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم عصر امروز در محل مدرسه امام امیرالمؤمنین(ع) قم با حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید دیدار و گفت وگو کردند.

حجت الاسلام سید علی اکبر حسینی نژاد رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در ابتدای این دیدار، ضمن تشکر از توجه و عنایت این مرجع تقلید به مجمع نمایندگان و نمایندگان دوره هفتم، گزارشی از فعالیت ها و اقدامات این تشکل حوزوی ارائه کرد.

وی با بیان این که ۲۰۲ نماینده در دوره هفتم در مجمع نمایندگان عضویت دارند که افزایش چشمگیری را نسبت به دوره های قبل نشان می دهد، گفت: مجمع نمایندگان ۱۳ کمیسیون دارد که در هر کمیسیون حداقل ۱۴ نماینده عضو هستند.

حجت الاسلام حسینی نژاد مجمع نمایندگان را اتاق فکری برای حوزه و حوزویان دانست و تصریح کرد: کمیسیون آموزش، تحقیقات علمی، تبلیغ، اخلاق و تربیت، جذب و گزینش، حوزه و دانشگاه و کمیسیون پیگیری رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید بخشی از کمیسیون های مذکور هستند که می توانند در امور مهم حوزه و ورحانیت تصمیم گیری کنند.

وی با تاکید بر این که مجمع نمایندگان طلاب ظرفیت بسیار بالایی دارد و می بایست بزرگان ما بیش از گذشته به آن توجه کنند، گفت: مجمع در گذشته مصوبات بسیار خوبی داشته که به جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه های علمیه تقدیم شده است، اما چون با شفافیت دنبال نمی شد، سرنوشت آن معلوم نبود و بعضا هم در بایگانی ها مانده است.

وی بیان کرد: با تدبیر آیت الله بوشهری مدیر حوزه های علمیه و آیت الله استادی دبیر شورای عالی تصمیم بر این شد که ریاست مجمع نمایندگان عضوی از کمیسیون طرح و برنامه حوزه باشد تا طرح های کمیسیون های مجمع نمایندگان بهتر و جدی تری پیگیری و اجرایی شود.

حجت الاسلام حسینی نژاد رهنمودهای مراجع تقلید و علما را عامل ارتقای حوزه دانست و تاکید کرد: مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم اعلام آمادگی می کند تا اگر مراجع تقلید و علما طرح و برنامه ای را مدنظر دارند آن را در دستور کار قرار دهد و برای اجرایی شدن آن تلاش و برنامه ریزی کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = 11