فتح خرمشهر یک جریان قابل تکرار در تاریخ ایران است

%d9%81%d8%aa%d8%ad-%d8%ae%d8%b1%d9%85%d8%b4%d9%87%d8%b1-%db%8c%da%a9-%d8%ac%d8%b1%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%82%d8%a7%d8%a8%d9%84-%d8%aa%da%a9%d8%b1%d8%a7%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b3%d8%aa

امام جمعه مشهد با بیان اینکه فتح خرمشهر یک جریان قابل تکرار در تاریخ ایران به‌شمار می‌رود، گفت: امروز دشمنان تحریم‌های زیادی را علیه ما صادر کرده‌اند و اگر بتوانیم در برابر این توطئه‌های مقاومت کنیم، قطعاً دشمنان به زانو در‌می‌آیند و فتح خرمشهر باردیگر تجدید می‌شود.

آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد روز گذشته، دوم خرداد‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه ‌مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به ادامه مباحث سبک زندگی اسلامی و تعداد زوجات در اسلام، اظهار کرد: تعداد زوجاتی که اسلام اجازه داده مردان اختیار کنند، یک رویکرد نفسانی نبوده بلکه یک ضرورت اجتماعی به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه اسلام برای تنوع لذت و غریضه جنسی به مردان اجازه ازدواج مجدد نداده است، گفت: این اجازه بدین منظور است که گاهی در جریان خانواده‌ها و گذران زندگی ایجاب می‌کند یک مرد مسئولیت چند خانواده را در چارچوب اسلام بر‌عهده بگیرد.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به آیه سه سوره نساء «وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِی الْیَتَامَى فَانکِحُواْ مَا طَابَ لَکُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَهً أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ ذَلِکَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُو، و اگر در اجراى عدالت میان دختران یتیم بیمناکید هر چه از زنان [دیگر] که شما را پسند افتاد دو دو سه سه چهار چهار به زنى گیرید پس اگر بیم دارید که به عدالت رفتار نکنید به یک [زن آزاد] یا به آنچه [از کنیزان] مالک شده‌‏اید [اکتفا کنید] این [خوددارى] نزدیک‌تر است تا به ستم گرایید [و بیهوده عیال‏وار گردید].»، بیان کرد: بنابر این آیه اگر مرد از این بیم داشت که نمی‌تواند بین همسران متعدد خود عدالت ایجاد کند، اسلام به او اختیار گرفتن همسران متعدد را نمی‌دهد.

وی همچنین به آیه ۱۲۹ سوره نساء «وَلَن تَسْتَطِیعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَیْنَ النِّسَاء وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلاَ تَمِیلُواْ کُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوهَا کَالْمُعَلَّقَهِ وَإِن تُصْلِحُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ اللّهَ کَانَ غَفُورًا رَّحِیمًا، و شما هرگز نمى‌‏توانید میان زنان عدالت کنید هر چند [بر عدالت] حریص باشید پس به یک طرف یکسره تمایل نورزید تا آن [زن دیگر] را سرگشته [=بلا تکلیف] رها کنید و اگر سازش نمایید و پرهیزگارى کنید یقیناً خدا آمرزنده مهربان است.» نیز اشاره کرد و گفت: خدای متعال در این آیه می‌فرمایند نمی‌توانید عدالت را بین زنان خود رعایت کنید زیرا انسان‌ها به‌طور طبیعی قادر به داشتن چند همسر نیستند و نمی‌توانند بین آن‌ها عدالت را ایجاد کنند.

امام جمعه مشهد ادامه داد: تنها افرادی مانند پیامبر مکرم اسلام(ص) می‌توانند چند همسر اختیار کنند زیرا ایشان از نبوغ و برجستگی خاصی برخوردار بوده و می‌توانند بین همسران خود به‌خوبی عدالت را برقرار کنند.

عدالت در زندگی خانوادگی تنها تأمین هزینه خانواده نیست‌

وی با بیان اینکه عدالت در زندگی خانوادگی تنها تأمین هزینه خانواده نیست، عنوان کرد: مرد به‌عنوان محور اصلی خانواده، مرکز عشق به خانواده خود بوده و پشتیبان افراد در تمام عرصه محسوب می‌شود، بنابراین او نمی‌تواند در بحران‌های متعدد پشتیبان چندین خانواده باشد.

آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه دوم نماز جمعه ‌مشهد نیز با اشاره به سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع)، اظهار کرد: به‌دلیل احترام به ساحت مقدس امام رضا(ع) که در این روز عزادار شهادت پدر بزرگوارشان هستند، خواهشمندم اصناف و کسبه در این روز کار خود را تعطیل کرده و به عزاداری بپردازند.

وی همچنین با اشاره به سالروز فتح خرمشهر و با بیان اینکه طبق فرموده رهبر کبیر انقلاب خرمشهر را خدا آزاد کرد، گفت: ۳۲ سال قبل دلاورمردان ما توانستند با شهامت، اخلاص، ایثار، فداکاری و اتکا به عنایت خدای متعال خرمشهر را آزاد کنند.

آزادسازی خرمشهر یک پیروزی عادی در جنگ به‌شمار نمی‌رود

امام جمعه مشهد با بیان اینکه آزادسازی خرمشهر یک پیروزی عادی در جنگ به‌شمار نمی‌رود، ابراز کرد: هرگاه مردم مخلصانه به میدان بیایند، امداد الهی آن‌ها را همراهی می‌کند، در عملیات آزاد‌سازی خرمشهر نیز مردم مخلصانه به میدان آمدند و با وجود اینکه دشمن از ما مجهزتر بود و امکانات بهتری داشت، عنایت خدای متعال سبب شد ما این عملیات را با پیروزی پشت سر بگذاریم.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به این مطلب که فتح خرمشهر یک جریان قابل تکرار در تاریخ ایران به‌شمار می‌رود، عنوان کرد: امروز دشمنان انقلاب تحریم‌های زیادی را علیه ما صادر کرده‌اند لذا اگر بتوانیم در برابر این توطئه‌های دشمنان مقاومت کنیم، قطعاً دشمنان به زانو درمی‌آیند و فتح خرمشهر بار‌دیگر تجدید می‌شود.

وی به عدم پیشرفت مذاکرات اشاره و بیان کرد: اکثریت مردم انقلابی و متدین ما از عدم پیشرفت مذاکرات به‌‌دلیل باج‌ ندادن به دشمن خوشحال و مسرور شده‌اند، اما کسانی‌که به ظاهر انقلابی بوده و به‌دنبال این هستند که پولدار شده و خوش‌گذرانی کنند از این عدم پیشرفت ناراحت شدند.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه به هیچ وجه نباید دستاوردهای هسته‌ای براندازی و نابود شود، گفت: این مردم به‌دنبال فرمایشات رهبر معظم انقلاب هستند که فرموده‌اند: «نباید تحریم‌ها به مذاکره گره زده شود».






اخبار مرتبط

  • روحانیت نباید در مقابل مردم ژست حکومتی به خود بگیرد
  • مشکلات اقتصادی؛ نتیجه روی کارآمدن افراد نالایق
  • مسؤولان وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را مدیریت کنند
  • آیت‌الله مصباح الگویی برای جامعه طلبگی و دینی است
  • خواص بی بصیرت؛ قصه پر غصه دیروز و امروز
  • آیت الله یزدی از نیروهای پا به کار انقلاب بود
  • امام رضا دین را از نابودی و اسلام را از انحراف نجات دادند
  • لزوم الگوگیری مسلمانان از سیره رسول‌الله در مبارزه با مستکبران
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    + 4 = 9