انسان باید به اندازه درک و علم خود سخن بگوید

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با اشاره به این‌که هر کس باید به اندازه درک و علم خود سخن بگوید، گفت: حق خدا بر عباد این است که در چیزی که نمی‌دانند توقف کنند و اگر کسی در برابر چیزی که نمی‌داند به وظیفه خود عمل کند باب علم در برابر او باز می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حضرت آیت‌الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید در درس تفسیر خود  در مسجد اعظم قم  به ادامه تفسیر سوره مبارکه «یس» پرداخت و با اشاره به آیه «وَآیَهٌ لَّهُمُ الْأَرْضُ الْمَیْتَهُ أَحْیَیْنَاهَا وَأَخْرَجْنَا مِنْهَا حَبًّا فَمِنْهُ یَأْکُلُونَ»،‌ گفت: زمین مرده برهانی است که خداوند چگونه مرده را زنده می‌کند.

وی با بیان این‌که همه موجودات قائم به خدا هستند، ابراز کرد: تنها خدا قائم است و همه در برابر پروردگار فقیر بوده و او است که غنی است.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه « إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَواْ وَّ الَّذِینَ هُم محُّسِنُون»،‌ اظهار کرد: تقوا اکسیر اعظم است و به وسیله تقوا باب معرفت بر انسان گشوده و در این صورت به هرجا بنگرد بر معرفت او افزوده می‌شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با اشاره به مراتب تقوا، گفت: آخرین مرحله تقوا عصمت است و به وسیله تقوا معرفت به آیات الهی محقق می‌شود.

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با اشاره به پاسخ امام معصوم(ع) به زندیق که پرسید چرا خدا محتجب است، ابراز کرد:‌ خدا حجاب ندارد و نورآسمان و زمین است و این بشر است که به وسیله گناهان خود محتجب شده است.

استاد تفسیر قرآن با بیان این‌که کلید فهم قرآن در کلمات معصومان(ع) است، افزود: انسان محدود در برابر خدای نا محدود تنها می‌تواند اظهار نادانی و عجز کند.

وی با اشاره به این‌که هر کس به اندازه درک و علم خود باید سخن بگوید، گفت: حق خدا بر عباد این است که در چیزی که نمی‌دانند توقف کنند و اگر کسی در برابر چیزی که نمی‌داند به وظیفه خود عمل کند باب علم در برابر او باز می‌شود.

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی ادامه داد: امام معصوم(ع) با آن زندیق فرمود: شمس و قمر هیچ کدام مختار نیستند اگر اختیار داشتند باید می‌توانستند بروند و برنگردند؛ از این‌که هر صبح خورشید بر می‌گردد و هر شب می‌رود نشان می‌دهد که مخلوق و مدبری دارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که قطعا در همه مخلوقات اراده و مشیت قرار دارد، اظهار کرد: همه حرکات هستی منظم بوده و طبق احسن النظام است؛ وقتی همه چیز روی نظم بود، نظم بدون ناظم محال است.

وی با اشاره به این‌که خدا زمین مرده را در بهار زنده می‌کند و در زمستان می‌میراند، گفت: خداوند به این وسیله خودش را به بشر نشان داده و از مبدأ و معاد سخن می‌گوید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 8 =