دانشگاهی شدن ماهیت حوزه را از بین می برد/ تشکیل اتاق فکر حوزه علمیه استان تهران

در نشست مشترک نمایندگان حوزه با مدیران حوزه علمیه تهران مطرح شد؛
رییس شورای استانی مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران، با تاکید بر این‌که حوزه را نباید با دانشگاه قیاس نباید کرد اظهار داشت: برای حوزه علمیه دانشگاه شدن به معنای نابود شدن است و ماهیت حوزه از بین خواهد رفت

نشست مشترک نمایندگان شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور با مدیران حوزه علمیه استان تهران، صبح امروز یکشنبه هجدهم خردادماه به ریاست حجت الاسلام و المسلمین رشاد، رییس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران و با حضور حجت الاسلام و المسلمین نواب، مسؤول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه و حجت الاسلام و المسلمین فرحانی، معاون آموزش حوزه های علمیه سراسر کشور، مدیر و معاونین حوزه علمیه استان تهران و مدیران مدارس علمیه استان تهران صبح امروز در مدرسه علمیه جامعه امیرالمومنین(ع) شهرری برگزار شد.

در ابتدای این نشست مدیران مدارس علمیه استان تهران به ارائه پیشنهادات و نظرات خود پرداختند که از معرفی حوزه علمیه و دستاوردهای آن در سطح جامعه، توجه به جشنواره های علمی حوزه علمیه، کاهش دوره تحصیل حوزوی، ساخت و تجهیز مدارس علمیه در استان تهران، ایجاد مرکز تربیت مدرس و تربیت مدیر در حوزه علمیه تهران، اصلاح سیستم اداری و بروکراسی مراکز استانی، افزایش بودجه مدارس علمیه، تشکیل اطاق هم‌اندیشی مدیران در حوزه علمیه استان تهران، ایجاد مدیریت مدارس تخصصی در مراکز استانی، افزایش اطلاع رسانی فعالیت‌های مرکز مدیریت و مدارس استان به طلاب، اختصاص بودجه به معاونت‌های مدارس علمیه، تشکیل جلسه شورای عالی با مسؤولین مدارس و افزایش اختیارات مراکز استانی می توان به عنوان پیشنهادت برای مراکز مدیریت استانی نام برد.

همچنین خروج از نظام نمره گرایی، ورود کتب شهید مطهری به کتب درسی حوزه علمیه، حذف تعطیلات نوروز، اعلام برنامه های امتحانات خرداد ماه همزمان با انتخاب واحد طلاب، تشکیل گروه‌های علمی در مراکز استانی، ایجاد کتابخانه های تخصصی در مراکز آموزش عالی حوزوی، ثبت سوابق مدیران مدارس، توجه بیشتر به دروس خارج حوزه علمیه تهران، ایجاد بانک اطلاعات اساتید و رتبه بندی اساتید حوزه، اجرای سامانه الکترونیک حضور و غیاب و اصلاح روند پذیرش و گزینش طلاب از جمله موضوعاتی بودند که در زمینه آموزشی مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

گفتنی است حجت الاسلام و المسلمین نواب، مسؤول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه در این نشست با اشاره به این‌که در گذشته فصل‌نامه ای داشتیم که مصوبات شورای عالی حوزه های علمیه را اطلاع رسانی می‌کرد و مورد استقبال مدیران مدارس علمیه قرار می گرفت گفت:اگر برای مدارس کتابچه قوانین مصوبات شورای عالی حوزه راهکاری است برای افزایش همکاری مدیران که باید به آن توجه شود.

وی با اذعان به این‌که حوزه علمیه را خوب نشناسانده‌ایم اظهار داشت: تعداد داوطلبین ورود به حوزه علمیه در سال جاری علیرغم سخت گیری های به وجود آمده افزایش پیدا کرده است اما با توجه به ظرفیت پذیرش مدارس علمیه کم است.

حجت الاسلام و المسلمین نواب با تاکید بر این‌که همه اعتراف داریم که برخی کتب درسی کنونی برای طلاب کنونی نوشته نشده است گفت: برای طلاب ورودی به حوزه بر اساس تحصیلات پیش از حوزه درس های هدفمند و متفاوت طراحی شده است و برای فارغ التحصیلان نیز برنامه علمی تدوین شده و اکنون در حال سرفصل نویسی است.

مسؤول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: شورای عالی دوره ششم رویکردش این است که پیشنهادها را از شوراهای استانی به عنوان اطاق فکر جمع آوری کرده و پس از بررسی به صورت طرح به مرکز مدیریت ابلاغ کند.

وی با اشاره به این‌که در طول سه سال گذشته نزدیک ۳۰ رشته تخصصی مجوز از شورای عالی حوزه های علمیه گرفته و به تربیت مدرس می پردازند گفت: مرکزی برای تربیت مدیر راه اندازی خواهد شد که اکنون دوستان در حال تدوین سرفصل ها هستند.

حجت الاسلام و المسلمین نواب با بیان این‌که برخی فعالیت های جدید مانند اعزام مبلغ به ورزشگاه ها حرکت های خوبی است که باید مورد بررسی و ارتقا قرار بگیرد تصریح کرد: برخی استان ها کارگروهی بین مدیران و برخی کارگروهی بین اساتید دارند که برای انتقال تجربیات و ارتقای کار خیلی موثر است.

مسؤول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به این‌که طرح ها و پیشنهادها قبل از آمدن به جلسه شورای عالی در کارگروه های تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد تاکید کرد: این جمع گرایی کمک بسیار زیادی به ارتقای کارها می کند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین فرحانی با اشاره به این‌که سال گذشته چهار اجلاسیه تخصصی با مشارکت معاونین برگزار شد و معاونین نظرات تخصصی خود را دادند گفت: یکی از مباحثی که مطرح شد مسأله پذیرش بود که خروجی اش تغییرات سال جاری شد و باز باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: تعیین تقویم آموزشی و بررسی تعطیلات در سال گذشته انجام شده است اما متاسفانه مدیران مدارس از نتایج آن مطلع نشده اند.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین خسروشاهی، مدیر حوزه علمیه استان تهران خاطرنشان کرد: اتاق فکر حوزه علمیه تهران تشکیل شده است و کارگروه ها در حال شکل گیری است و از مدیران و اساتید مدارس دعوت به همکاری می شود.

لازم به ذکر است حجت الاسلام و المسلمین رشاد، رییس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران با بیان این‌که به دلیل پایتخت بودن و مشکلات خاص تهران اینگونه جلسات هر فصل برگزار شود گفت: مدیران رکن اصلی حوزه را تشکیل می دهند و صلاح و فلاح حوزه بستگی به عملکرد مدیران دارد.

وی با تاکید بر این‌که حوزه را نباید با دانشگاه قیاس نباید کرد اظهار داشت: برای حوزه علمیه دانشگاه شدن به معنای نابود شدن است و ماهیت حوزه از بین خواهد رفت.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: از خصوصیات حوزه مناعت و تطوری زیستن است و آن کسی که علاقه‌مند است در حوزه کار کند می داند که خدمت در حوزه اقتضائات خودش را دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با تاکید بر این‌که حوزه علمیه پشتوانه اش اهل بیت (ع) و حضرت معصومه (س) هستند تصریح کرد: دولت، دولت اسلامی و فرزند حوزه است اما ما نباید دلبسته حوزه شویم، حوزه نباید به دنبال بودجه دانشگاهی باشد چون اگر آن را هم بگیریم باز کم خواهیم داشت و باید فقط چشممان به دست حضرت حجت(عج) باشد.

رییس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران در پایان با بیان این‌که همه مسؤولین، مدیران، اساتید و طلاب حوزه علمیه تهران متاثر و نگران آیت الله مهدوی کنی هستند گفت: از همه کسانی که جایگاهی دارند و دعایشان مستجاب می شود طلب می کنیم برای شفای رییس مجلس خبرگان رهبری دعا کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 1 =