حجت‌الاسلام واعظ موسوی: جوانی که احساس کرامت نکند نمی‌تواند اخلاق مدار باشد/ تبلیغات تجاری به چه قیمتی؟

%d8%ac%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%a9%d9%87-%d8%a7%d8%ad%d8%b3%d8%a7%d8%b3-%da%a9%d8%b1%d8%a7%d9%85%d8%aa-%d9%86%da%a9%d9%86%d8%af-%d9%86%d9%85%db%8c%e2%80%8c%d8%aa%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%af-%d8%a7%d8%ae%d9%84%d8%a7%d9%82-%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%b1-%d8%a8%d8%a7%d8%b4%d8%af-%d8%aa%d8%a8%d9%84%db%8c%d8%ba%d8%a7%d8%aa-%d8%aa%d8%ac%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d9%87-%da%86%d9%87-%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa%db%8c%d8%9f

گروه جامعه: یک کارشناس دینی با بیان اینکه جوان وقتی می تواند متخلق به اخلاق باشد که احساس کرامت کند، گفت: گاهی دستگاه های اداری حرمت انسان ها را نادیده می گیرند و صدا و سیما نیز انسان را به فردی مادی تبدیل می کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی واعظ موسوی، استاد اخلاق در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در خصوص عنوان سومین روز از هفته جوان که «اخلاق و کرامت انسانی» نام گرفته است گفت: احساس کرامت پیش زمینه اخلاق مدار بودن است.

وی با بیان اینکه جوان وقتی می تواند متخلق به اخلاق باشد که احساس کرامت کند، به سخنی از  امام علی(ع) که می فرمایند: «مَنْ کَرُمَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ هَانَتْ عَلَیْهِ شَهْوَتُهُ؛ کسى که از کرامت نفس برخوردار شود، شهوات نفسانى در نظرش خوار و ناچیز مى گردد» اشاره کرد.

بستر کرامت را از کودکی برای فرزندانمان بگسترانیم

وی ایجاد بستر کرامت برای اخلاق مداری را یک ضرورت خواند که باید از دوران کودکی گسترده شود و گفت: در بیان پیامبر اکرم(ص) نیز آمده است که «أکرمُوا أولادَکُم؛ فرزندان خود را گرامی بدارید»، فرایند تربیت باید به نحوی پیش رود که متربی احساس کرامت کند تا تن به پلیدی ندهد.

ایجاد حس خودارجمندی را با ارائه سرویس به کودک اشتباه نگیریم

حجت الاسلام واعظ موسوی خودارجمندی فرزندان را متفاوت از ارائه سرویس‌های مختلف به فرزندان دانست و گفت: ایجاد احساس کرامت در کودکان با تحت فرمان و دستور آنان بودن کاملا متفاوت است؛ این ارائه سرویس سبب ایجاد اشکال در تربیت آنان می شود.

از شرّ کسى که خودش را سبک شمارد، ایمن مباش

این کارشناس دینی نتیجه محقق نشدن احساس کرامت در فرزندان را به سخنی از امام هادی که می فرمایند «مَن هانَتْ عَلَیهِ نَفسُهُ فَلا تَأمَن شَرَّهُ؛ از شرّ کسى که خودش را سبک شمارد، ایمن مباش» مرتبط دانست و گفت: احساس کرامت سبب می شود فرد از رفتارهای پست دوری و ان را ذلیل و خوار بشمارد.

احساس مقبولیت و محبوبیت ۲ رکن اساسی در تربیت فرزند

وی ادامه داد: احساس مقبولیت و محبوبیت دو رکن اساسی در تربیت فرزند است. از فردی که تحت تأثیر چنین تربیتی باشد می توان توقع داشت که بازخوردهای مثبت متعددی دریافت کرد. اما والدین معمولا این توانایی را ندارند و آن را با ارائه خدمات به کودک اشتباه می گیرند.

وقتی دستگاه‌های اداری جوان را مکرم نمی‌دارند

حجت‌الاسلام واعظ موسوی به وظایف نهادهای مختلف در ایجاد احساس کرامت در جوانان اشاره و عنوان کرد: به طور مثال وقتی ایده‌های جذاب و سازنده جوان در سیستم‌های اداری معطل می‌ماند و یا مورد بی‌توجهی قرار می گیرد احساس می‌کند در این سیستم مکرم نیست، از چنین فردی نمی توان انتظار تدبیر نفس تا رفتارهای اخلاقی داشت.

این کارشناس دینی ادامه داد: دستگاه‌های اداری در طول روز به روش‌های مختلف به کرامت انسانی فرد توهین و آن را نادیده می‌گیرند و همین امر سبب گسترش پرخاشگری در جامعه می‌شود.

وی صدا و سیما را که به تعبیر امام خمینی(ره) می تواند یک دانشگاه باشد را مورد مثال قرار داد و گفت: در برنامه‌های تلویزیونی گاهی کرامت انسان شکسته می‌شود و نگاه به افراد اومانیستی است و انسان به عنوان جانشین خدا دیده نمی شود، بلکه صرفا فردی مادی است.

تبلیغات تجاری به چه قیمتی؟

وی در پایان یادآور شد: گاهی رسانه برای تأمین هزینه‌های خود دست به تبلیغات تجاری می‌زند که با هزینه آن بتواند یک برنامه دینی اجرا کند، اما غافل از آن است که خود تبلیغ تجاری تا چه حد مخرب شخصیت فرد بوده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 8 =