نقش مهم مردم عاقل و متفکر در تداوم انقلاب

نقش مهم مردم عاقل و متفکر در تداوم انقلاب

%d9%86%d9%82%d8%b4-%d9%85%d9%87%d9%85-%d9%85%d8%b1%d8%af%d9%85-%d8%b9%d8%a7%d9%82%d9%84-%d9%88-%d9%85%d8%aa%d9%81%da%a9%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d8%af%d8%a7%d9%88%d9%85-%d8%a7%d9%86%d9%82%d9%84%d8%a7%d8%a8

صاحب تفسیر تسنیم با اشاره به نقش مردم عاقل و متفکر در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی بر لزوم قرائت دعاهای روزانه ماه شعبان تاکید کرد.

علوم وحیانی اسراء، آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق این هفته خود، در نمازخانه بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، با گرامیداشت ایام ارتحال حضرت امام(ره) و قیام خونین ۱۵خرداد، گفت: امام راحل گذشته از این‌که مطالب فراوان علمی ارائه کردند، نظامی را پدید آوردند که در این نظام رابطهٴ فقیه با جامعه، به صورت رابطه امام و امت تبیین می‌شود.

ایشان با اشاره به رابطه فقها با مردم در ادوار مختلف، بیان داشت: در صدر اسلام نقش علما تنها پاسخ‌گویی به مسائل بود. کم کم این رابطه از این حد گذشت و فقها به عنوان یک مدرّس و یک مؤلّف دینی شناخته شدند. در این میان جایگاه روحانیّت به عنوان مرجعیّت در حال ترقی بود که متأسفانه جریان شوم اخباری‌گری ایجاد شد و رابطه فقیه جامع‌الشرائط با مردم به رابطه محدّث با مردم تبدیل شد، به این صورت که فقیه باید تنها حدیث بگوید و ترجمه کند و مردم برابر حدیث عمل کنند.

این مفسر قرآن ادامه داد: درعصر رشد اخباری‌گری مرحوم آقا وحید بهبهانی و سایر بزرگان اصولیین نجف تلاش کردند که رابطه فقیه جامع‌الشرائط با مردم را به رابطه مرجع تقلید با مقلِّد تبدیل کنند و مردم از آرای فقها و از نظرات اجتهادی فقها پیروی نمایند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: سالیان متمادی رابطه فقیه جامع‌الشرائط با مردم، رابطه مرجع و مقلّد باقی ماند تا این که امام خمینی(ره) از این مرحله گذشتند و تحوّل جدیدی به بار آورده و این رابطه به امام و امّت مبدل کردند.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی با اشاره به این که براساس ولایت فقیه، جامعه، مولّی‌علیه ولیّ هستند، افزود: دیدگاه امام(ره) ساختار کاملی از نظام اسلامی را ارائه می‌کند و تنها طرح یک مسئله یا یک نظر تفسیری، فلسفی، کلامی، فقهی و یا اصولی نیست.

صاحب تفسیر تسنیم در ادامه بر اهمیت نقش مردم در نظام اسلامی و تفکر امام راحل اشاره کرد و بیان داشت: امام(ره) معتقد بود اگر مردمِ عاقل متدیّن از یک طرف و عبادت‌های خالصانه از طرف دیگر حضور داشته باشند، اینها دو ستون مستحکم‌اند. کار امام(ره) این بود که به همه بفهماند هنگامی که به یاری این دو مسئله، ستون‌های خیمه نظام اسلامی بر پا شد، همه مسائل و نعمت‌های دیگر در کنار آن قرار خواهد گرفت.

ایشان با بیان این که اگر کسی به دنبال برپایی نظام و حکومتی باشد، گذشته از قانون و دستورهای دینی، حضور مردم عاقل متفکّر سهم‌ تعیین‌کننده در این عرصه دارد، خاطرنشان کرد: اگر انقلاب اسلامی به لطف الهی سامان پذیرفت و الآن هم ادامه دارد، بر اساس این اصول است؛ بنابراین کاری که امام(ره) کرد ادامه کار انبیای الهی بود که هم دیانت مردم و هم حضور عقلانی آنان در نظام اسلامی تأمین شده است و اگر  این دو ستون مستحکم، محفوظ بمانند هیچ آسیبی انقلاب را تهدید نمی‌کند.

آیت‌الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان فضایل نورانی ماه مبارک شعبان پرداخت و با تاکید بر اسوه بودن پیامبر گرامی اسلام(ص)، گفت: در قرآن کریم و در دعای نورانی امام سجاد(ع) در ماه پربرکت شعبان نیز می‌خوانیم که شما انسان‌ها الگو و اسوه می‌خواهید، لذا بهترین الگو و اُسوه، وجود مبارک پیامبر(ص) است که باید به آن حضرت اقتدا کنید.

این مرجع تقلید همچنین در پاسخ به این سئوال  که آیا تاسی به پیامبر گرامی اسلام(ص) و در مسیر ایشان حرکت کردن برای افراد عادی امکان‌پذیر است یا خیر؟ تصریح کرد: ممکن است برای برخی در اوایل تاسی به آن حضرت دشوار باشد، اما دعای هر روز ماه پربرکت شعبان راهگشاست. ما در اواخر همین دعا که هنگام زوال خوانده می‌شود، عرض می‌کنیم خدایا به پیامبر گرامی(ص) ما حقّ شفاعت عطا کن که از ما شفاعت کند و شفاعتش را هم درباره ما قبول کن.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 10