واکاوی عملکرد رسانه‌های غربی در زندگی عمومی و شخصی افراد

ویرایش دانشگاه هیولا سازی
در نخستین کارگاه دانشگاه هیولاسازی، عملکرد رسانه‌های غربی در زندگی عمومی و شخصی افراد مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین جلسه کارگاه دانشگاه هیولاسازی با واکاوی عملکرد رسانه‌های غربی در زندگی عمومی و شخصی افراد با حضور تعداد کثیری از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در سالن اجماعات مدرسه فیضیه قم برگزار شد.
در این کارگاه مهندس مصطفی ضابط، فرزند مرحوم حجت الاسلام حاج عبدالله ضابط به تحلیل برخی برنامه‌ها و انیمیشن های رسانه‌های غربی پرداخت و گفت: دشمن دانشگاهی را در خانه‌های ما راه‌اندازی کرده است که ما خودمان نیز با میل و رغبت پای این دانشگاه نشسته و از آن درس می گیریم.
قهرمان‌سازی و دادن الگو به کودکان و نوجوانان در انیمیشن‌های غربی
وی با بیان این‌که اولین کار رسانه‌های غربی برای تهییج و تخریب افکار کودکان و نوجوانان ساخت برنامه‌هایی در جهت قهرمان‌سازی و دادن الگو است، افزود: کارتن‌های بن تن، مرد عنکبوتی، تب من و هالک(غول سبز) از این برنامه‌ها است.
این تحلیلگر برنامه‌های انیمیشنی اظهار داشت: یکی از شرکت‌های سازنده این‌گونه برنامه‌ها شرکت مارول است که تولید اسطوره‌های خیالی غربی را در دست اجرا دارد و برنامه‌هایی که تولید می کند با اشکال مختلف و برای رده‌های سنی متفاوت است که نمونه‌ای از ان تولید برنامه‌های انیمیشنی با نماد تک‌چشم(نماد شیطان) است.
ضابط با اشاره به لوازم‌التحریرهای موجود در بازار خاطرنشان کرد: این لوازم‌التحریرها با هدف الگودهی به کودکان و نوجوانان ما تولید شده‌اند و در اینده آثار مخربی را بر روی اذهان فرزندان ایجاد خواهند کرد.
معرفی اسطوره‌های خیالی در کارتن‌های غربی
وی ابراز داشت: شرکت مارول در اقدامی جدید، اسطوره‌ای را تولید و معرفی کرده است که این اسطوره دختری پاکستانی، مسلمان و بی حجاب است که در دست او سه کتاب گرافیک، حدیث و تاریخ آمریکا مشاهده می‌شود و نشان از این دارد که این دختر مسلمان درصدد تصاحب دنیا است.
این تحلیلگر برنامه‌های انیمیشنی با بیان این‌که داستان رستم و سهراب، کاوه آهنگر، کورش کبیر، امیرکبیر، پوریای ولی، پرفسور حسابی، خواجه نصیرالدین طوسی و شهدای هشت سال دفاع مقدس دارای الگودهی بسیار خوبی به کودکان و نوجوانان است، تصریح کرد: باید تا می‌توانیم شخصیت‌های بزرگ کشور را به عنوان الگو برای فرزندان معرفی کنیم و نیاز است در این راستا برنامه‌سازی‌های خوبی صورت بگیرد.
ترویج سبک زندگی غربی در کارتن‌ها و انیمیشن‌های غربی
وی در ادامه با اشاره به این که یکی دیگر از اهداف رسانه‌های غربی ترویج سبک زندگی غربی در برنامه‌ها است، گفت: داستان انیمیشن‌های ۱۰۱ سگ خالدار، بلت و اسباب‌بازی‌ها از جمله انیمیشن‌هایی هستند که رابطه انسان با سگ، رابطه جنسی میان افراد و صحنه‌های نامناسب جنسی را برای کودکان به نمایش می گذارند.
ضابط بیان داشت: داستان پری دریایی، انمیشنی است که به غیر از عریان بودن پری‌ها که نیمی از بدن آنها انسان و نیم دیگر ماهی است، به رابطه‌ای بین یکی از این پری‌ها با مادرش می‌پردازد که این در فرهنگ ما بسیار غلط است و مفهوم نادرستی را به کودکان و نوجوانان القا می کند.
وی با اشاره به کارتن بریو، هتل ترانسیلوانیا و کارتن گیسوکمند، افزود: مفهومی که از این‌ کارتن‌ها به افراد منتقل می‌شود این است که اگر یک دختر و یا پسر جوان می خواهند به خواسته خود برسند باید در مقابل مواضع اشتباه پدر و مادر بایستند و محدودیت را نپذیرند، چون دنیای بیرون غیر از آنی است که برای شما متصور می‌کنند.
پاسخ‌گویی به برخی سؤالات کودکان و نوجوانان در کارتن‌های غربی
این تحلیلگر برنامه‌های انیمیشنی با بیان این که برخی کارتن‌ها و انیمیشن‌ها برای پاسخ‌گویی به سؤالات کودکان و نوجوان تولید شده‌اند، یادآور شد: انیمیشن پارتی کلودی، کارتنی است که به این سؤال کودکان که چگونه متولد شده‌اند و به شکلی خلق شده‌اند جواب می‌دهد و با ترسیم این‌که کودک را خداوند با کمک لک لک‌ها به پدر و مادر هدیه می‌کند، خدایان بسیاری را در این کارتن به نمایش درآورده که هر کدام موجوداتی را خلق می کنند، یعنی خدایی انسان و خداهای دیگر هم دیگر موجودات و خدای شر هم حیوانات خطرناک ر خلق می کند.
القای تفکرات غلط ذهنی در باور کودکان و نوجوانان
وی همچنین با اشاره به این که برخی کارتن‌ها هم تفکرات غلط ذهنی را در باور کودکان و نوجوانان می‌کارند، خاطرنشان کرد: کارتن رالف خرابکار یکی از این برنامه‌ها است که در این کارتن به مخاطب القا می‌کنند که اگر تو شخصیت بدی هستی، نقش تو در دنیا بدبودن است و تو خودت بد نیستی.
ضابط ادامه داد: کارتن آپ up یکی دیگر از انیمیشن‌هایی است که ذهن کودکان و نوجوانان را نسبت به وجود بهشت تخریب می‌کند، چون این کارتن شخصیتی را نشان می‌دهد که با تلاش بسیار درصدد رسیدن به بهشت موعود است و این شخص از جوانی تلاش می کند تا بتواند خود را به بهشت موعود که جایی سرسبز، دارای کوه‌هایی با آبشارهای فراوان و خوش آب‌و هوا است برساند و بعد از این‌که در سن پیری موفق می‌شود به این مکان برسد می‌بیند که این مکان دارای ویژگی های خاصی نیست و پشیمان از این می شود که چرا عمر خود را صرف پیداکردن بهشت موعود کرده و تصمیم می‌گیرد که به محل قبلی خود برگردد و این داستان این مفهوم را می رساند که بهشت اصلی همان دنیایی است که ما در ان زندگی می‌کنیم، پس باید تا می‌توانیم از آن استفاده کنیم.
وی در پایان با بیان این که کارتن‌هایی همچون خانه مادربزرگ، شکرستان و کلاه‌قرمزی از کارتن‌های خوب تولید شده در کشور بوده  و دارای نقش خوبی در زندگی هستند، اظهار داشت: نیاز است از این کارتن‌ها بیشتر از پیش تولید شود تا کودکان و نوجوانان به سمت کارتن‌ها و انیمیشن‌های غربی سوق پیدا نکنند.

گفتنی است، جلسه دوم کارگاه دانشگاه هیولاسازی فردا جمعه رأس ساعت ۱۰ در سالن نمازخانه مدرسه عالی دارالشفاء برگزار می‌شود و علاقه مندان حوزوی می‌توانند در این جلسه شرکت کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 8