انجمن‌های حوزه باید پاسخگوی نیازهای روز باشند/ضعفی مهم در دروس خارج /برخی نوشته ها تنها بازی با الفاظ است و هیچ فایده ای ندارد/باید به اصول فقهی توجه کرد که بتوان در فقه از آن استفاده کردبازدهی همایش‌های کشور بسیار کم است/

jameh modaresin-l_54773
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که انجمن‌های حوزه باید کاربردی باشند، گفت: دنیای امروز نیازمند مسائل فقهی است و باید مراکزی باشند که به نیازهای فقهی مورد نیاز جامعه پاسخ دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه ظهر امروز در دیدار اعضای انجمن فقه و اصول حوزه، با بیان این‌که دعوای اخباریون و اصولیون از قرن چهارم آغاز شد، گفت: این دعواها سبب شد تا بسیاری از علمای بزرگ و رده اول را منتسب به اخباریت کنند.

نقد آیت الله یزدی بر اخباریون

وی ادامه داد: چون بزرگان ما متن روایات ائمه اطهار(ع) را به عنوان فتوا ذکر می‌کردند برخی این علما را منتسب به اخباری گری می‌کردند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که اخباریون تا ۵۰ سال پیش ظهور و بروز داشتند، افزود: اخباری‌ها تندوری‌های فراوانی داشتند تا جایی که یکی از علمای اخباری زمانی که خانمی در حال غرق شدن بود و کمک می‌خواست، در فکر این بود که آیا دست زدن به او برای نجات حرمت دارد یا نه؟

آیت‌الله یزدی با اشاره به این‌که امروز اخباریون در حوزه علمیه شیعه حضور ندارند، گفت: یکی از اعتقادات اخباریون این است که اصل حرمت است مگر این‌که حلیت ثابت شود در حالی که اصولیون اصل را حلیت می‌دانند مگر این‌که حرمت ثابت شود.

وی یکی دیگر از اعتقادات اخباریون را فرق نگذاشتن میان مجتهد و غیر مجتهد خواند و اظهار کرد: اخباریون اعتقاد دارند که دیگران نیز می‌توانند احکام خود را از روایات دریافت کنند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از دلایل مبسوط نوشته شدن کتاب‌های اصولی را به خاطر تهمت‌هایی که به شیعه روا می‌شد، دانست و افزود: اهل سنت به خاطر این‌که متون نظرات ائمه چهارگانه خود را فتوا می‌دانند اجتهادی که مد نظر ما است برای آنها معنایی ندارد.

آیت‌الله یزدی با اشاره به بیانات حضرت آیت‌الله بروجردی راجع به علم اصول، خاطرنشان کرد: حضرت آیت‌الله بروجردی می‌فرمود: اصول متورم و وقت گیر شده است؛ آقایان در اصول خیلی وقت می‌گذارند و وقتی وارد فقه می‌شوند یادشان می‌رود که در فقه به مباحث اصولی استناد کنند.

ضعفی مهم در دروس خارج

وی با بیان این‌که برخی از مباحث اصولی نیازی به خواندن ندارد، گفت: امام خمینی(ره) دو دوره اصول را تدریس کردند و در دوره دوم بنده در درس ایشان شرکت کردم و تقریرات آن را نیز نوشتم؛ امام خمینی در دوره دوم تدریس خود باب انسداد را حذف کردند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که امروز در حوزه علمیه به قرآن که جزء نخستین از ادله اربعه است، کمتر توجه می‌شود، ابراز کرد: در حوزه‌های ما ادله نخست کنار رفته است و رسم درس خارج این شده که استاد در ابتدا نظرات فقها را ذکر می‌کند و اگر لازم شد از قرآن نیز استفاده می‌کنند.

آیت‌الله یزدی با اشاره به این‌که در هر قرنی چند فقه‌القرآن از سوی علما و بزرگان نوشته شده است، گفت: اصول لازم است اما این‌که کتاب‌های مفصل در این باره نوشته شود، مناسب نیست در صورتی که در این زمان مسائل فقهی بیشتر مورد نیاز جامعه است.

برخی نوشته ها تنها بازی با الفاظ است و هیچ فایده ای ندارد

وی با بیان این‌که نیازی نیست که امروز طلبه هفت سال درس خارج اصول بخواند، خطاب به اعضای انجمن فقه و اصول حوزه، اظهار کرد: خدمت شما به حوزه این است؛ کتابی مختصر و قابل فهم که مسائل مورد نیازی که در فقه به آن استناد می‌شود را تألیف کنید.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که نوشته‌ها باید متقن و با فایده باشد، بیان کرد: امروز برخی از نوشته‌ها هیچ فایده‌ای ندارند و تنها با الفاظ بازی می‌کنند در صورتی که می توان به صورت خلاصه و مفید مطلب علمی و قابل فهمی را ارائه کرد.

باید به اصول فقهی توجه کرد که بتوان در فقه از آن استفاده کرد

آیت‌الله یزدی با بیان این‌که امروز برخی از مباحث اصولی کاربرد چندانی ندارند، ابراز کرد: به اصول فقهی باید توجه کرد که بتوان در فقه از آن استفاده کرد.

وی با اشاره به این‌که انجمن‌های حوزه باید کاربردی باشند، گفت: دنیای امروز نیازمند مسائل فقهی است و باید مراکزی باشند که به نیازهای فقهی مورد نیاز جامعه پاسخ دهند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود با انتقاد از برگزاری همایش‌های فراوان کم ثمر در کشور، تصریح کرد: در کشور ما روزی چندین همایش و سمینار برگزار می‌شود که نتیجه و بازدهی آن بسیار کم است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 8