حوزه های علمیه باید تولیت فرهنگی را به عهده گیرند/ هرگونه اختلاف وفاداران به انقلاب باعث شکست است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در گردهمایی بزرگ مبلغان در مسجد اعظم قم تاکید کرد: هرگونه اختلاف در میان صفوف وفاداران به اسلام و نظام بر ضد اسلام و باعث شکست و سرشکستگی است و این مساله را باید برای مردم تبیین کرد.
حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، امروز در گردهمایی مبلغان که در مسجد اعظم قم برگزار شد، کار مبلغان دین را کار انبیا و اولیای الهی دانست و تاکید کرد: کار شما حفاظت از مکتب اهل بیت، اسلام و نظام اسلامی است و از این جهت باید قدر توفیقی که نصیب شما شده است را بدانید.
وی تعداد مبلغان را ناکافی دانست و تصریح کرد: البته خوشبختانه برنامه ها نسبت به گذشته گسترش یافته است، اما نباید به این قدر بسنده کرد، حوزه علمیه همواره پیشتاز بوده و باید پیشتاز بماند.
این مرجع تقلید با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: همان گونه که ایشان تاکید کردند ما در حال حاضر نیاز به دو مساله اقتصاد و فرهنگ داریم، مسائل اقتصادی متولیانی دارد که انشاءالله مسؤولان با برنامه ریزی صحیح برای رفع مشکلات و برداشتن فشار از اقشار ضعیف تلاش کنند و ما هم برای موفقیت شان دعا می کنیم.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که برنامه های فرهنگی متولی ندارد و باید حوزه های  علمیه تولیت آن را به عهده گیرند، دست به دست هم دهند و اجازه ندهند مسائل فرهنگی در نظام اسلامی کمرنگ شود ابراز داشت: آبروی نظام اسلامی به مسائل فرهنگی است، اگر مسائل اخلاقی و فرهنگ دینی در نظام اجرا نشود آبرویی برای نظام باقی نمی ماند.
وی تاکید کرد: باید برای حفظ و تقویت این فرهنگ تلاش و کوشش کرد، به ویژه این که یکی از اهداف بعثت انبیای الهی همین مساله بوده و یکی از اهداف رشد و تعالی اخلاقی جامعه است و حدیث شریف انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق اشاره به همین مساله مهم دارد.
وی با تاکید بر این که باید در راستای اهداف بعثت انبیا گام برداریم و رزائل اخلاقی را کنار بگذاریم، گفت: آفات زیادی امروز جامعه ما را احاطه کرده است که باید از سوی مراجع، علما، خطبا و دیگران زدوده شود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با بیان این که امروز مسائل اخلاقی با مشکلاتی روبرو شده و این مشکلات مسائل فرهنگی و دینی را کمرنگ می کند، گفت: تنها مساله بی حجابی و مواد مخدر نیست، نخستین چیزی که عامل کمرنگ شدن مسائل اخلاقی است، غلبه روح مادی گری و فرهنگ متریالیسم است.
وی یادآورشد: غرب به سمت اباحه گری رفته، اخلاق در آنجا مطرح نیست و اگر هم گاهی مطرح شود بهانه ای برای مسائل سیاسی است، این مساله بواسطه غربزده ها به محیط و کشور ما هم منتقل می شود و روح اباحه گری بر عده ای غلبه می کند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: دومین عامل مساله سیاسی است، برخی برای کسب آرا و طرفداران بیشتری معتقدند باید مسائل اخلاقی را خیلی جدی نگیریم، مثل اروپا می خواهند همه گروها را از خودشان راضی نگه دارند، این تفکر متاسافنه در گوشه و کنار در حال پیدا شدن است و می خواهند فاسدان و مفسدان را هم از خودشان راضی نگه دارند.
وی بیان کرد: عده ای به بهانه این که مشکلات اخلاقی زیاده شده، این گونه القا می کنند که کار از کار گذشته است و با این کار می خواهند از خودشان سلب مسؤولیت کنند.
این مرجع تقلید تصریح کرد: برخی نیز می گویند مفاسدی که مشاهده می شود اقتضای زمان است و نمی شود با آن مبارزه کرد، این یک فکر غلط است که سبب کمرنگ شدن مسائل اخلاقی می شود.
وی تاکید کرد: ما تاکید می کنیم فرهنگ اسلامی جامع و در هر محیط قابل اجرایی شدن است، نه در مقابله اباحه گری غرب خود را می بازیم، نه می گویم اقتضای زمانه است، توکل ما به خداست و به یاری خدای متعال نیز امیدواریم.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان توصیه هایی خطاب به مبلغان با تاکید بر این که باید مردم را به وحدت دعوت کنید، جناح هایی که در مسیر انقاب گام برمی دارند باید دست به دست هم دهند و در مقابل فشارهای سنگینی که از خارج وارد می شود و بمباران تبلیغاتی هزاران شبکه متحد باشیم.
این مرجع تقلید تاکید کرد: هرگونه اختلاف در میان صفوف وفاداران به اسلام و نظام بر ضد اسلام و باعث شکست و سرشکستگی است و این مساله را باید برای مردم تبیین کرد.
وی با تاکید بر تقویت ایمان و باورهای دینی مردم از سوی مبلغان و خطبا، گفت: باید کاری کنید که ایمان مردم به معاد و دیگر آموزه های دینی روز به روز تقویت شود.
وی افزود: مردم را نسبت به خطرات و آسیب های ماهواره و رسانه های فاسد روشن کنید، بگذریم از این که عده ای می گویند نمی شود کاری کرد، اما شما با احساس تکلیف مردم را روشن و خطرات ماهواره که امروز بنیان خانواده ها و باورهای دینی ما را نشانه گرفته، تبیین کنید.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که باید مساله امر به معروف و نهی از منکر که در حال کمرنگ شدن است را احیا کنید، گفت: تلاش شما بر این باشد که امر به معروف با زبان خوش و با احترام صورت گیرد.
این مرجع تقلید تصریح کرد: از مجلس شورای اسلامی به خاطر توجه جدی به مساله امر به معروف و نهی از منکر و پذیرفتن دو فوریت این مساله تشکر می کنم، امیدوارم این عزیزان از موقعیت خود استفاده و پایه های امر به معروف را تقویت کنند، دستگاه قضا نیز باید برای این مساله دل بسوازند نکند کسانی قربانی شود و بعد فراموش شوند.
وی اضافه کرد: سعی کنید اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی نشود، دشمن می خواهد جنگ مذهبی به راه بیندازد، شیعه و سنی را به جان هم بیندازد و خود در حاشیه امن بنشیند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز در کشورهای اسلامی چه شرایطی حاکم است، مسلمانان بر اثر تحریکات دشمنان به جان هم افتاده اند، اما اسرائیل در ساحل امن و امان است و می گوید تا این وضعیت حاکم است کسی به ما کاری ندارد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: امیدواریم همه به مقدسات مذاهب یکدیگر احترام بگذارند و این مساله سبب تقویت اتحاد امت اسلام شود.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اعلام حمایت از فتوای جهاد حضرت آیت الله سیستانی تاکید کرد: ما باید از آنچه مرجعیت نجف درباره جهاد بیان کرد، حمایت کنیم و حتی در محیط خودمان نیز افراد را آماده کنیم که اگر روزی خدایی نکرده عتبات عالیات، تمامیت ارضی عراق به خطر افتاد از تمام اسلام جوانان جان برکف آماده حرکت شوند.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 5