نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر کشور درباره وضعیت حجاب قانع نشدند

رحمانی فضلی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ های وزیر ارشاد درباره عفاف و حجاب قانع نشدند و تاکید کردند: چرا وزارت کشور نسبت به پدیده بانوان ساپورت پوش در تهران و برخی شهرهای دیگر بی تفاوت است و به آن رسمیت داده است؟

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد سالک در نشست علنی روز سه شنبه ۳ تیرماه مجلس شورای اسلامی به قرائت از جزئیات سؤال از وزیر کشور که از سوی موسوی لارگانی و علی مطهری مورد طرح بود قرائت کرد که متن آن بدین شرح است:

درخصوص سؤال ملی آقایان علی مطهری و سیدناصر موسوی لارگانی نمایندگان تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و فلاورجان از وزیر کشور به مجلس شورای اسلامی

خلاصه سؤال:

چرا وزارت کشور نسبت به پدیده بانوان ساپورت پوش در تهران و برخی شهرهای دیگر بی تفاوت است و به آن رسمیت داده است؟

علت عدم توجه وزارت کشور به اجرای قانون گسترش فرهنگ عفاف و حجاب چیست؟ چرا بودجه ناچیز اجرای این قانون نیز در لایحه سال ۱۳۹۳ حذف شده است؟

نتیجه بررسی:

در اجرای ماده ۲۰۹ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، در جلسه مورخ ۲۰/۱۲/۱۳۹۲ با حضور نماینده سؤال کننده آقای علی مطهری نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و آقای سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان به سؤالات نامبردگان رسیدگی کنند. در ابتدا آقای مطهری سؤال خود را مطرح نمود: که جدیدا پدیده ای در جامعه ظاهر شده به نام ساپورت یا جورابهای بلند که ریشه آن هم از شبکه های ماهواره ای است، نکته اینجاست که استفاده کنندگان این پوشش وقتی عکس العملی از دولت نمی بینند استنباط می کنند که این نوع پوشش اشکالی ندارد و مشمول پوشش اسلامی هم است.

این سؤال من مختص پدیده ساپورت است نه قانون عفاف و حجاب. برخورد با این نوع بدحجابی ها وظیفه دولت است نه مردم، انتظار ما این بود که شما یک اطلاعیه ای بدهید و الگوی حجاب اسلامی و مظاهر بدحجابی را اطلاع رسانی کنید و در درجه دوم برخورد بشود.

سپس آقای موسوی لارگانی سؤال خود را مطرح نمود که در سال ۱۳۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را تصویب کرده است اما متأسفانه وضعیت حجاب هر روز بدتر از دیروز شده است و کار به جایی رسیده که اگر یک نفر چشمش را ببندد در بعضی از خیابان های تهران چشمش را باز کند فکر می کند در اروپاست. پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رعایت موازین شرعی است. شهدا خون خودشان را برای این دادند و یکی از علت های انقلاب اسلامی هم رسیدن به حجاب اسلامی است. چرا شما بودجه قانون عفاف و حجاب را در لایحه پیش بینی نکردید، مسبب اصلی این کار کیست؟

آقای رحمانی فضلی وزیر کشور در پاسخ سؤال آقای مطهری اظهار داشت: ما هم مثل شما دغدغه این موضوع را داریم این بحث در کنار چندین بحث دیگر معنا می دهد. قانون عفاف و حجاب هیچ ضمانت اجرایی ندارد و مجموعه ای است که در کنار توصیه های اعتقادی، اخلاقی و توزیع وظایف هم شده اما هیچ منابعی برای آن دیده نشده است اما چون قانون هست ما آن را پیگیری کردیم و جلسات مربوطه را که این قانون ضمانت اجرایی ندارد، منابع تعریف نشده و دستگاه متولی مشخص نشده را خدمت مقام معظم رهبری هم عرض کردم. وزارت کشور فقط هماهنگ کننده است و در صورت عدم اجرا توسط دستگاه های دیگر ضمانت اجرایی وجود ندارد. ما از امکانی که در اختیارمان هست استفاده کردیم و می کنیم.

و همچنین در پاسخ آقای موسوی لارگانی اظهار نمود: من باید پاسخگوی شش ماه گذشته باشم نه هشت سالی که از تصویب قانون گذشته است. در شش ماه گذشته ما ظرفیت اجرای قانون را در زمینه های دستورالعمل ها، تشکیل جلسات، پیگیری ها، مسئولیت پذیری دستگاه ها و نظارت حداقل پنج برابر کردیم. در خصوص اینکه چرا بودجه آن نیامده ما پیشنهاد بیست میلیارد تومانی داده ایم. در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی هم از آن دفاع کردیم و معاونت هم می گوید با توجه به مجموعه درآمد و هزینه ها نمی توانیم برای آن بودجه بگذاریم. شما که دلسوز این موضوع هستید هم می فرمایید بودجه پیشنهاد کردید کمیسیون تلفیق نپذیرفته. حتی ما از جاهایی که امکان داشته برای این موضوع بودجه گذاشتیم. به نیروی انتظامی هم دستور داده شده و آنها هم عملکردشان از آمار ارائه شده مشخص است. ضمنا موضوع عفاف و حجاب به همه دستگاه های فرهنگی بر می گردد نه فقط وزارت کشور.

در پایان نمایندگان سؤال کننده از پاسخ وزیر قانع نشدند و کمیسیون قلمرو سؤال را ملی دانست.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 14