جامعه بدون امر به معروف حیات واقعی ندارد

arm

آیت‌الله العظمی صافی

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی گفتند: امروز جامعه و کشور اسلامی ما که وارث خون پاک شهیدان می باشد و پاسدار انقلاب عظیم اسلامی است، بیش از هر چیز دیگر به امر به معروف و نهی از منکر احتیاج دارد.

پیام این مرجع تقلید به همایش ملّی امر  به معروف و نهی از منکر در شهرستان شاهرود بدین شرح است.

بسم اللّه الرحمن الرحیم

قال الله الحکیم فی کتابه الکریم:

«وَ لْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَ أُوْلَـئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 از بزرگوارانی که در این همایش با عظمت شرکت کرده و نسبت به وظیفه بزرگ اسلامی امر به معروف و نهی از منکر تا اندازه ای اداء تکلیف نموده اند، تقدیر و تشکّر می شود.

  شاید برای بسیاری، موجب شگفتی و تعجّب است که در میان این همه همایش هایی که در کشور انجام می گیرد و می توان گفت که بعضی از آنها نه تنها فایده ای برای مملکت ندارد بلکه شاید آثار سوء هم داشته باشد که هدر نمودن بیت المال یکی از آثار آن است، همایشی به نام «همایش ملّی امر به معروف و نهی از منکر» برگزار می شود و باید دید که آیا رسانه ملّی و روزنامه ها به همان اندازه که از آن همایش ها، با سر و صدا و تشریفات نام می برند و ترویج می نمایند، به این همایش های دینی هم توجّه دارند یا خیر؟

  آنچه که لازم است به عنوان تذکّر عرض شود این است که جامعه ای حیات دارد که در آن نظارت عمومی و توجّه به کارهای خوب و سازنده و نیز اجتناب و دوری از کارهای زشت و خلاف وجود داشته باشد و اجتماع، به عنصر مهم نظارت و اشراف بر امور مردم نیاز دارد که می توان گفت: تکامل واقعی اجتماع و اصلاح امور از نتایج مهم این نظارت عمومی می باشد.

  دین مقدّس اسلام جامعه را به هر مصلحت و کار نیکی فرمان داده و از هر مفسده و کار زشتی نهی فرموده است و تأکیدات و ترغیبات زیادی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر دارد و آن را وظیفه همگان می داند.

  در روایتی از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل شده است که می فرماید: «وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَن الْمُنْکَرِ إِلَّا کَنَفْثَهٍ فِی بَحْرٍ لُجِّی» تمام کارهای خوب و جهاد در راه خداوند در مقابل امر به معروف و نهی از منکر مانند قطره آبی است در مقابل اقیانوس پهناور.

  این حدیث شریف و احادیث دیگر به مسلمانان هشدار می دهد که اگر در جامعه ای امر به معروف و نهی از منکر از بین برود، آن جامعه مرده است و مردم آن حیات واقعی ندارند.

  در حدیث شریف دیگری آمده است: «مَن تَرَکَ إنکارَ الْمُنکَر بِقَلبِهِ و یَدِهِ وَ لِسانِهِ فَهُوَ مَیِّتٌ بَینَ الْأحیاءِ» کسی که ترک نهی از منکر نماید و با دست و زبان و حتّی با قلب، انکار منکر ننماید، این شخص مانند مرده ای است که در بین زندگان راه می رود.

امروز جامعه و کشور اسلامی ما که وارث خون پاک شهیدان می باشد و پاسدار انقلاب عظیم اسلامی است، بیش از هر چیز دیگر به این وظیفه بزرگ احتیاج دارد.

مسئولان مملکت ما باید بدانند که اگر می خواهند اصول و ارزش های واقعی اسلامی در این نظام حفظ شود باید به این وظیفه الهی بیشتر اهمیت دهند. وضعیت بدحجابی در شأن این کشور بزرگ و مردم با عظمت این مملکت نمی باشد.

به هوش باشید که هر چه از احکام مترقّی اسلام تنازل کنیم، غیر از ذلّت و خواری چیز دیگری عائد ما نخواهد شد.

کشور ما عزیز است تا وقتی که حاکمیت اسلام و دستورات شرع مقدّس که همه حافظ و نگهبان حقوق واقعی انسانها است در آن مراعات شود.

اینجانب از تمام کسانی که به این امر مقدّس توجه دارند و در حدّ توان خود قلب مقدّس ولی الله الاعظم ارواح العالمین له الفدا را با کارهای خود خرسند می نمایند، تقدیر و تشکّر می نمایم. انشاء الله تعالی همه سربلند و موفّق و مؤید باشید؛ إِنْ تَنْصُرُوا اللهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدَامَکُم






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 8 =