ضرورت آشنایی مبلغات با شاخصه‌های منبر موفق

%d8%b6%d8%b1%d9%88%d8%b1%d8%aa-%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%85%d8%a8%d9%84%d8%ba%d8%a7%d8%aa-%d8%a8%d8%a7-%d8%b4%d8%a7%d8%ae%d8%b5%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d9%86%d8%a8%d8%b1-%d9%85%d9%88%d9%81%d9%82

 

 

 

 

باید مبلغان قدر و منزلت جایگاه دنیوی و اخروی خود را بدانند و نسبت به حساسیت‌های کاری خود آگاه باشند، زیرا در این حرفه نیز لغزش‌گاه‌های احتمالی وجود دارد، علاوه بر این باید مبلغان در امر تبلیغ با شاخصه‌های منبر موفق آشنا شوند.

حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، عضو هیئت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا و استاد حوزه و دانشگاه، پنجم تیرماه در همایش طلایه‌داران هدایت که در محل اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: باید مبلغان قدر و منزلت جایگاه دنیوی و اخروی خود را بدانند و نسبت به حساسیت‌های کاری خود آگاه باشند، زیرا در این حرفه نیز لغزش‌گاه‌های احتمالی وجود دارد، علاوه بر این باید مبلغان در امر تبلیغ با شاخصه‌های منبر موفق آشنا شوند.

عضو هیئت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا به برخی از روش‌های پیشنهادی رهبر معظم انقلاب در بیان معارف دین اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب سه شاخصه مهم را برای یک منبر موفق بیان کرده‌اند که البته این سه شاخصه برگرفته از کلام قرآن است.

حجت‌الاسلام ماندگاری با اشاره به اینکه از نظر رهبر معظم انقلاب یک منبر دینی باید مستند بر آیات و روایات، کلام بزرگان و قاعده دینی باشد، یادآور شد: خواب، ظن و حدس و گمان مستند خوبی برای ارائه مطالب دینی به عموم مردم نیست، بنابراین باید مبلغان ما از منابعی مستند برای بیان احکام دین و معارف اسلامی استفاده کنند.

مسئول سابق نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: قابل فهم بودن و تبیین آنچه که خدا نازل کرده به شکل تشبیه، تمثیل و دسته‌بندی از جمله شاخصه‌های یک منبر موفق است، زیرا یک منبر باید برای عوام قابل فهم بوده و برای خواص پسندیده باشد.

این کارشناس دینی با بیان اینکه می‌توان در یک منبر هم برای اساتید دانشگاه و هم برای کودکان مطالبی را ارائه کرد، یادآور شد: گاهی اوقات برخی از روحانیون از اصطلاحات مخصوص به خود استفاده می‌کنند و در چنین حالتی آن منبر برای عموم ادبیاتی قابل فهم ندارد که این یکی از ایرادات تبلیغ دین به شکل غیر قابل فهم بودن است.

عضو هیئت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان اینکه باید مطالبی که بر منبر تبلیغ دین بیان می‌شود برای مردم کاربرد داشته باشد، گفت: امروز وظیفه ما دادن راهکارهای عملی به مردم است البته باید برای در دسترس قرار گرفتن این راهکارها، مصداق‌های مشخصی را نیز به مردم معرفی کنیم که ملموس‌ترین این مصداق بعد از انبیاء الهی، شهدا هستند.

حجت‌الاسلام ماندگاری به دو مدل ارائه بحث اشاره کرد و گفت: مدل تحلیل مفهومی یکی از مدل‌هایی است که چیستی، چرایی و چگونگی یک موضوع را برای مخاطب مشخص می‌کند، بنابراین ما باید تمام مسائل دینی را در قالب پاسخ به این سه سوال به مردم ارائه دهیم تا آن‌ها از این مدل در زندگی خود بهره بگیرند، البته برای یک روحانی، تمرین مدل تحلیل مفهومی یک عمر زمان لازم دارد.

وی به مدل طبیب‌وار اشاره کرد و افزود: بر اساس کلام امیرالمومنین(ع)، پیامبر(ص) درد را تشخیص می‌دادند و با سیستم درمان نیز آشنا بودند؛ در حال حاضر ما نیز دردهای زیادی مانند بی‌حجابی، بی‌نمازی و … داریم که ریشه همه این دردها نیز از خود انسان است و باید برای درمان آن کاری کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: یکی از دردهایی که در حال حاضر در جامعه با آن روبه‌رو هستیم تجسس است، چرا که تجسس ریشه بسیاری از بداخلاقی‌ها در جامعه به شمارمی‌رود بنابراین ما باید بر اساس ضرورت‌های جامعه درد را شناسایی کنیم و شیوه درمان آن را نیز که دینداری و ولایت‌مداری است، به مردم آموزش دهیم.

عضو هیئت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا ابراز کرد: در حوزه درمان نیز باید نکاتی را لحاظ کنیم، به عنوان مثال باید تقسیم به تقصیر کنیم چرا که تمام ایرادات از سوی یک نفر نخواهد بود، علاوه بر این باید پیوند خود را با دین و روحانیت ایجاد کرده و آن را تداوم بخشیم تا مسائل مختلف در جامعه حل شود.

این کارشناس دینی با تأکید بر اینکه یک روحانی باید حداقل روزی یک ساعت به صورت مستمر مطالعه کند، افزود: اگر روحانیان خود را از مطالعه کردن بی نیاز بدانند برای جامعه ضرر دارد، بنابراین باید تلاش‌های مطالعاتی و مباحثه‌ای را انجام دهیم و علاوه بر این، باید با قرآن انس داشته باشیم تا به طور متوسط روزی یک جزء از قرآن را تلاوت کنیم زیرا انس با قرآن ما را با بسیاری از دردهای جامعه و راهکارهای درمان آن آشنا می‌کند.

حجت‌الاسلام ماندگاری گفت: انس با نماز شب نیز می‌تواند در مسیر تبلیغ دین مؤثر باشد زیرا خداوند به پیامبر(ص) فرمودند: «اگر می‌خواهید بار سنگین تبلیغ را بر عهده بگیرید با نماز و قرآن مأنوس شوید».






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 11