نقدی بر خطای استراتژیک مولوی عبدالحمید در خصوص داعش

 

حجت الاسلام عبدالرحیم بیرانوند

بیرانوند گفت: برتمامی مردم ایران و مسلمانان اعم از شیعه و سنی واجب است که به موضوع مهمی که تحت عنوان دشمن شناسی مطرح است دقت داشته باشند

“حجت الاسلام عبدالرحیم بیرانوند” مدرس و کارشناس ارشد فرق و ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم، به بررسی پاره ای از مسائل پیرامون حوادث اخیر عراق و حضور گروهک تروریستی داعش در خاک این کشور پرداخت که در ادامه می آید.

با سلام و سپاس: به عنوان اولین سوال بفرمایید عنصر دشمن شناسی و نقش آن را در اتخاذ شیوه و تاکتیک صحیح توسط شیعیان و اهل سنت بیان بفرمایید؟
بسم الله الرحمن الرحیم. بر تمامی مردم ایران و مسلمانان اعم از شیعه و سنی واجب است که به موضوع مهمی که تحت عنوان دشمن شناسی مطرح است دقت داشته باشند زیرا اگر نسبت به دشمن شناخت کافی نداشته باشیم و ابعاددشمن شناسی را ندانیم ممکن است درپازل دشمن واقع بشویم مثلا درحادثه اخیر که درعراق اتفاق افتاده است، گروه تروریستی و تکفیری موسوم به داعش به برخی از مناطق عراق از جمله موصل حمله کرده اند، باید مسلمانان اعم از شیعه و سنی باید خوب توجه داشته باشند، دشمن واقعی مسلمانان شیطان بزرگ آمریکا و اسرائیل است ، فرقه ها با هم دشمنی ندارند بلکه برخی از فرقه ها بدلیل نبود معرفت لازم نسبت به دشمن، ابزار دست دشمن شده اند، کسی که این فرقه هارا تقویت میکند یا به وجودمی آورداستعمار است و اساسا استعمار دربه وجود آوردن فرقه ها دو جور رفتار میکند : ابتدا به ساکن فرقه ای را میسازد مثل بهاییت و وهابیت و یا به فرقه هایی که ریشه درتاریخ دارند و از قدیم بوده اند و به نفع آنها عمل می کنند و قرائتشان به آنها نزدیک است این فرقه ها را حمایت می کنند ، قصه وهابیت یک قصه ساختگی است شما از ابتدای تاسیس وهابیت بحث مستقیم هم پیدا و هم پنهان استعمار پیر بریطانیا رو می توانید ببینید، همفر جاسوس انگلیس بود که وارد ممالک اسلامی شد و قضیه و جریان محمد بن عبدالوهاب را به راه انداخت از همان اول هم اینها با جنایت و کشت و کشتار شروع کردند .

این نگاه یک نگاه بسیار زشت و ناپسند است و قطعا قرائت اسلام نیست، یعنی نه شیعه این قرائت را می پذیردو نه سنی این قرائت را قبول دارد، یعنی برادران شیعه و سنی باید دستهای پشت پرده را ببینند این یک نکته ، نکته بعدی این است که جنگی که امروز در سوریه نیروهای تروریستی اعم از جبهه النصره و جریان داعش و غیره به راه انداخته اند و امروز هم به عراق کشیده شده این جنگ نیابتی است، یعنی استکبار و استعمار خواستند درسوریه به یک سری نتایج برسند ، و نرسیدند بخصوص بعد از انتخابات اخیری که اتفاق افتاد اینها ناامید شدند خصوصا بعد از اینکه مردم به بشار اسد دوباره رای دادند اینها به سمت عراق سرازیر شدند و درعراق هم انتخاباتی برگزارشده بودو آقای نوری مالکی مجددا روی کار آمد، اینها برای دشمن گران آمد لهذا اینها خواستند همان مدل سوری را که در سوریه به راه انداختند ، نیابتا از طرف آمریکا و اسرائیل درعراق هم شروع کنند، لذا کسانی که دارند موضع گیری می کنند از علماء بزرگوار شیعه و سنی از فضلا و نخبگان از مسئولین سیاسی بایدبدانند که اتفاقی که امروزه دارد درعراق می افتد و گروه تکفیری داعش روی کار آمده ، اینها درواقع نیروهای آمریکا و اسرائیلند و قرائتی که امروز به اسم اسلام به وجود آمده ، این قرائت ساخت دست دشمنان و مخالفان اسلام است .
* حضور در جبهه گروهک تروریستی داعش از ملیت های مختلف:
به نظر شما علت حضور تروریست ها در داعش از ملیت های مختلف چیست؟
شما ببینید چه افرادی امروز در گروههای تکفیری داعش حضور دارند، از غالب ملیت های اروپایی و آمریکایی حاضرند، از چچن گرفته تا آلمان تا فرانسه تا آمریکا و یک بخشی از آن هم از جاهلانی از بین خود جوامع عربی هستند که فریب خورده ی دست استعمارند و دارند برای آنها کار می کنند. بعد شما می بینید غالب کسانی که دارند جنایت انجام می دهند انواع جنایت هایی که حتی انسان از عنوان کردن آن هم شرم دارد ، اینها نه در مبانی اسلام است و نه اساسا جزء اصول ابتدایی انسانیت است.
پس ما امروز با این معضل روبرو هستیم و هم شیعه و سنی باید بداند که گروههای تندرو و تکفیری جزء آنها محسوب نمی شوند و اگر می خواهند در واقع بر سر وحدت یک مانور بدهند، مبارزه با داعش (به عنوان یک گروه نیابتی از طرف آمریکا و اسرائیل) باید مانور وحدت شیعه و سنی باشد، یعنی شیعه و سنی که دم از وحدت می زنند باید سرقضیه مبارزه با داعش وحدت کنند.
امروز در عراق وقتی مراجع بزرگ شیعه بر علیه داعش فتوای جهاد می دهند علمای اهل سنت هم علیه داعش فتوای جهاد می دهند، چرا که داعش یک جریان و یک سگ هاری برای رژیم صهیونیستی است، اگر می خواهند با رژیم صهیونیستی بجنگند باید ابتدا سگان آن را از بین ببرند. در داخل ایران هم همین نگاه باید باشد .

* اشتباه استراتژیک مولوی عبدالحمید در خصوص داعش:
نظر شما در خصوص اظهارات اخیر امام جمعه مسجد مکی زاهدان، درباره وهابیت و گفتمان این مجموعه تروریستی چیست؟
آقای مولوی عبدالحمید امام جمعه مسجد مکی در زاهدان در نماز جمعه اخیر گفته اند، «ما باید به گفتمان های وهابیون احترام بگذاریم و حقوق آنها را رعایت کنیم»، سوال من از ایشان این است که قطعا باید دولت عراق هم به شیعه و هم به سنی، رسیدگی کند و حقوق هر دو محترم است اما شما نباید گروه وحشی و تکفیری داعش را با سنی ها یکی کنید. این اشتباه استراتژیکی آقای مولوی عبدالحمید است که دارد داعش را تایید می کند، بنابراین باید در این مورد موضع گیری صریح و شفاف گرفت نه موضع گیری دو پهلو.
حقوق چه کسانی؟! حقوق کسانی که با قساوت تمام این همه افراد را به رگبار بسته و سر می برند و حتی به اسم اسلام جنازه ها را مثله می کنند؟!
خلاصه سخن اینکه آقای عبدالحمید باید حساب اهل سنت را از وهابیت تفکیک کند و طبعا این نوع موضع گیری باعث غبار آلود شدن فضای ذهنی مخاطبان می شود، بی شک بدنبال موضع گیری گنگ و مبهم شما، یک عده ای هستند که سنی ها را بر اثر این موضع گیری، با چوب وهابیت بزنند.

گروه ترویستی داعش را چگونه می بینید؟
گروه ترویستی «دولت اسلامی عراق و شام» موسوم به داعش “گاو وحشی” و “ویروس” نظام سلطه است و باید با تمام توان در برابر آن ایستاد و حتی وضعیت به گونه ای است که خود سلطه جویان هم نمی توانند این جریان را کنترل کنند، مانند گاو وحشی ای که وقتی به او دستمال قرمز نشان می دهی به سمتت می آید، قصه تکفیری ها این گونه است، و همین امر، ما را نسبت به چگونگی موضع گیری آقای مولوی عبد الحمید، شگفت زده می کند.
تأسف آورتر اینکه ایشان به نظام جمهوری اسلامی پیشنهاد می دهد تا بستر مذاکره با جریان تکفیری وهابیت را فراهم کند. با جریانی که در قاموس فکری و عقیدتی آنها، هیچ اثری از منطق وجود ندارد؟! اعضاء و رهبران این جریان تکفیری، نه تنها دین ندارند بلکه از اصول اولیه انسانیت هم برخوردار نیستند، به هر موجودی که می رسند، می کشند مثله و قطعه قطعه می کنند. آیا مذاکره با این چنین جریان منحوسی، منطقی است؟! من معتقدم إلا و لابدّ باید در برابر اینها ایستاد و مبارزه کرد.

* گفتمان وحدت و نقش آن در حل بحران عراق و سوریه:
حضرتعالی به عنوان کارشناس ارشد حوزه فرق و ادیان، نقش “گفتمان وحدت” را در حل این بحران چگونه ارزیابی می کنید؟
جریان های شیعه هم باید بدانند وقتی ما می خواهیم با وهابیت بجنگیم ،باید این نکته را بدانیم که وهابیت سنّی نیست و جداسازی برادران اهل سنت از وهابیت یکی امر ضروری است.
امروز بسیاری از برادران اهل سنت هستند که در برابر جریان های تکفیری به مقابله ایستاده اند، شفاف سازی می کنند، موضع گیری و مبارزه می کنند، بر همین اساس به نظر من “گفتمان وحدت” راه حلی است که شیعه و سنی بویژه علما و فرهیختگان آنها، باید با هم افزایی بر ریشه کنی دشمن مشترک، که پیاده نظام دشمن اند، اهتمام بورزند.
بدیهی است پافشاری شیعیان و اهل سنت بر وحدت، مانور قدرت مسلمانان است در برابر هر قرائت انحرافی و منحرفی که ساخته و پرداخته ی دست رژیم های صهیونیستی و آمریکا و اسرائیل است .

آیا می شود اتفاقات اخیر عراق و شام در باب ظهور منجی، مورد سوء استفاده استکبار قرار گیرد؟
نکته بعد این است که در این قضایا یک بوی توطئه به مشام می رسد. توطئه این است که نشان می دهد دستگاه های جاسوسی غربی راجع به اسلام و تشیع بحث و بررسی فروانی کرده اند و آیات و روایت های ما را به خصوص راجع به موضوع “ظهور منجی” ملاحظه و بررسی کرده اند، روایت هایی که راجع به عصر ظهور و خروج سفیانی و یمانی است و روایت هایی که راجع به اتفاقات قبل از ظهور است. ما باید بدانیم که مبارزه با کفار و دشمن همیشه بوده و خواهد بود منتها وقتی شما آمدید و برای آن مصداق در نظر گرفتید و این را گفتید همان جریان سفیانی یا یمانی یا خراسانی است مشکل ساز می شود، در این اتفاقات، شیعه باید زیرک باشد چون اولا دشمن وقتی شاخصه های دشمن داشت بر هر مسلمان واجب است که از حقوق خود در برابر او دفاع کند و در مقابل دشمن بایستد اگر اینجا ما اینها را آمدیم تطبیق دادیم با یک سری مصادیق و این مصادیق عملی نشد مثلا جریان داعش جریان سفیانی نشد مردم نسبت به روایت ها و اتفاقات عصر ظهور بدبین می شوند نسبت به اصل ظهور بدبین می شوند و این گمان و این وهم غالب می شود که لابد دروغ است و اعتقاد به امام زمان(عج) در اذهان مردم خدشه دار می شود .

آیا رژیم غاصب صهیونیستی هم از این حوادث و اتفاقات منتقع می شود؟
هر جریان تکفیری و بلکه هر جریانی که با اصل اسلام سازگار نباشد، دشمن است و شاخصه های خودش را دارا می باشد. اگر ما این شاخصه ها را بشناسیم در برابرش مقابله منطقی خواهیم داشت، دیگر برایمان مهم نیست که اسمش داعش باشد یا آمریکا.
آری! اینها حتی با مصداقی کردن دنبال این هستند که جنگ شیعه و سنی هم راه بیندازند و در این میان رژیم غاصب صهیونیستی است که سود می برد. امروزه اسرائیل با ایچاد انحراف در اذهان جوامع بین المللی بخصوص جوامع مسلمان، بدنبال فراموش شدن جریان غصبی است که یک زمانی، نقطه وحدت شیعه و سنی بود، زیرا آنها سرزمین فلسطین را گرفته بودند و هم شیعه و هم سنی معتقد بودند که رژیم اسرائیل غاصب است ، منتها الان ذهنها را از آن طرف کشانده اند و به جدال های فرقه ای مشغول کرده اند، لذا امروز بیشتر از هر روز به وحدت نیاز داریم.

و اما سخن آخر شما…؟
دشمن بداند که در مقابل ما تاب توان ندارد و اگر بخواهد به مقدسات ما اهانت بشود به فتوای مراجع، مردم در برابر دشمن خواهند ایستاد . در خصوص حوادث عراق هم من معتقدم که باید بگذاریم خود حکومت عراق به همراه مردم شریف آن کشور، اعم از شیعه و سنی، این مسئله را مدیریت کنند. واقعیت اینست که دشمنشان آنقدر بزرگ نیست که همه عالم به کمک آنها بروند، اگر هم نیاز بود دیگران هم کمک آنها بروند و این لوازم وجود داشت ما هم کمک می کنیم لکن ما نباید اینقدر بزرگ نمایی کنیم و به نظر من می رسد که دولت عراق از پس این مطلب برخواهد آمد و دشمن هم در هر نقطه ای که باشد به اهدافش نخواهد رسید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 13