آزادی ادیان در فرانسه تا چه حد واقعیت دارد؟ / تلاش حزب اسلام‌ ستیز سوییس برای ممنوعیت صدور کارت شناسایی برای بانوان محجبه

91c592e66aae40d4747dc38544804ba1_M

حزب محافظه‌کار «اتحادیه دموکراتیک مرکز» طرحی را به دولت سوییس ارایه کرده که بر اساس آن، صدور کارت‌ شناسایی با عکس‌های باحجاب، ممنوع می‌شود.

در طی چند روز آینده دادگاه عالی فرانسه حکم نهایی خود را درباره آزادی حجاب اعلام می کند.

«اسکار فریشنگر»، عضو حزب اتحادیه دموکراتیک مرکز و از مقامات بلندپایه منطقه «والز»، طرحی را به دولت این کشور ارایه داده است که بر مبنای آن، اداره ثبت احوال این کشور حق صدور کارت شناسایی با تصاویر محجبه را ندارد.

در سوییس، زنان مسلمان می‌توانند تصاویری را برای ارایه کارت شناسایی به اداره ثبت احوال ارایه دهند که در آن، موهای سر تا گردن با روسری پوشیده شده باشد و فقط استفاده از روبنده و برقع مورد قبول نیست ولی اتحادیه دموکرات مرکز، با الهام گرفتن از قوانین نژادپرستانه

 

در طی چند روز آینده دادگاه عالی فرانسه حکم نهایی خود را درباره آزادی حجاب اعلام می کند.

به نقل ازالجزیره انگلیسی بالاخره پس از پنج سال هیاهو دادگاه عالی فرانسه قرار است نظر خود را درمورد پرستاری که به خاطر داشتن روسری (حجاب) از کار برکنار شد اعلام کند.
 IMG11360502
عفیف زنی است که در یک پرورشگاه خصوصی کار می کرد و سابقه طولانی کار دراین زمینه را داشت. در سال ۲۰۰۸ کارفرمای او صرفا به خاطر اینکه او از روسری استفاده می کرد او را از کار برکنار کرد. از آن پس این پرونده به یکی از جنجالی ترین پرونده های قضایی فرانسه تبدیل شده است و احزاب سیاسی فرانسه نیز مواضع مختلف خود را در قبال آن اعلام کرده اند.
به اعتقاد  کارشناسان نتیجه این دادگاه نشان می دهد که آزادی ادیان در فرانسه تا چه حد واقعیت دارد و یک شعار تبلیغاتی صرف نیست. به گفته «نیکولاس کادن» یکی از مدافعان آزادی در فرانسه: قوانین عمومی در این زمینه کاملا واضح هستند. تنها متصدیان خدمات عمومی مانند پلیس ها و رفتگران از پوشیدن نمادهای مذهبی منع شده اند و مشاغل خصوصی مانند پرستاری کاملا آزاد در انتخاب پوشش خود هستند.
به نظر می رسد مشکل حجاب، قوانین فرانسه نیستند بلکه این ترس از فراگیر شدن اسلام است که دواتمردان فرانسه را مجبور کرده است تا به هر نحوی شده است جلوی این روند رو به رشد را بگیرند.
و این آزمونی برای دموکراسی در فرانسه می باشد.

و ضداسلامی فرانسه در قبال زنان مسلمان، تصمیم دارد تا این قانون را تغییر دهد.

البته این پیشنهاد باید به رأی گذاشته شود و در صورت کسب آرای نمایندگان، به اجرا درآید که در حال حاضر، احتمال این‌که دیگر نمایندگان به چنین طرحی با دید مثبت نگاه کنند، بسیار کم است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 8