اختلاف اسلامی؛ وجه اشتراک انگلیس و آخوندهای انگلیسی

حجت الاسلام ماندگاری
حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به توطئه‌های دشمن برای ایجاد اختلاف میان مسلمانان گفت: امروز دشمن تنها راه مبارزه با اسلام را در اختلاف میان شیعه و سنی می‌بیند و با وجود این اختلاف، دشمن احساس امنیت خواهد کرد. انگلیس از یک‌طرف و «آخوندهای انگلیسی» با شبکه‌های ماهواره‌ای مثل فدک و اهل‌بیت از طرف دیگر بر طبل این اختلاف می‌کوبند.
حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، در مراسم سال‌گشت اسارت حاج احمد متوسلیان در سال ۱۳۶۱، موسس و فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) که در حسنیه شهید حاج همت تهران برگزار شد، با اشاره به مقام و جایگاه شهدا از دیدگاه قرآن اظهار داشت: قرآن کریم در آیه ۱۶۹ سوره مبارکه آل عمران، به زیبایی مقام شهدا را توصیف کرده و آن را زندگانی خوانده است که در نزد خداوند خود روزی می‌خورند.
وی افزود: آیت الله جوادی آملی تعبیر زیبایی در این موضوع دارند که هر کس معنای «عند ربهم یرزقون» را بفهمد، مقام شهدا را هم درک خواهد کرد. خداوند در آیه ۱۷۰ آل عمران از قول شهدا می‌فرماید که شهدا جزو خوش‌گذرانان آن عالمند. برخی‌ها خوشگذرانی این دنیا را انتخاب می‌کنند و بعضی ها هم خوشگذرانی آن دنیا را و از اینجا می‌توان انسان عاقل و عاقبت‌اندیش را تشخیص داد.
حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان این‌که شهدا دو دسته هستند، گفت: دسته‌ا‌ی با شهادت از دنیا می‌روند که خوشا به حالشان و گروهی دیگر نیز که شهید نمی‌شوند، اما با فرهنگ شهادت مأنوسند و همان منتظران رسیدن به این مقام ارزشمند هستند.
وی با انتقاد از افرادی که درک درستی نسبت به جایگاه شهدا و زنده‌بودن‌شان ندارند، تصریح کرد: در همان زمانی که تازه قرار شده بود شهدای گمنام در دانشگاه‌ها دفن شوند، بعضی‌ها می‌گفتند، مگر دانشگاه قبرستان است! خدا در قرآن جواب چنین افرادی را داده و فرموده است، کسانی‌که چنین تفکری را دارند، بی‌شعورند و هیچ تعقلی ندارند.
این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: شهدا خودشان از طریق قرآن این پیام را به انسان‌ها داده‌اند که هر کس می‌خواهد راه ما را ادامه دهد و به ما ملحق شود، باید اصول و ویژگی‌هایی را داشته باشد؛ از جمله این‌که مراقب باشند که نترسند و محزون نشوند، چون شیطان همواره در کمین آنهاست تا آنها را بترساند و از راه بازدارد.
وی از ترس و حزن به عنوان دو امتحان بزرگ الهی یاد کرد و یادآور شد: بر اساس آیه ۱۵۵ سوره بقره، خداوند انسان‌ها را با خوف می‌آزماید. در تاریخ داریم که بزرگترین عاملی که مردم کوفه در آزمون حادثه کربلا مردود شدند، همین خوف بود و ترس از ابن زیاد آنها را به این شقاوت ابدی کشاند.
حجت‌الاسلام ماندگاری در ادامه به ریشه‌های ترس در انسان اشاره کرد و گفت: امتحان ترس سه ریشه اصلی دارد، نخستین آن تهدید دشمن، اعم از ابلیس، شیطان جن و شیطان انس است. شیطان انس همان آمریکاست که امام راحل(ره) از آن به شیطان بزرگ یاد کرده‌اند. ابلیس هم با ترساندن از فقر، مریضی و … انسان را از انجام فرایض و اعمال خیر باز می‌دارد.
وی داروی خنثی کننده تهدید دشمن را توکل بر خدا و یادآوری بزرگی او عنوان کرد و ابراز داشت: مهمترین راه سرکوب شیاطین، به رخ کشیدن بزرگی خدا و باور و اعتقاد به «الله اکبر» است و اگر این مهم در زندگی انسان نهادینه شود، انسان تازه می‌تواند بگوید که منتظر شهادت است. این‌که آمریکا تاکنون هیچ غلطی نتوانست بکند و فقط عربده‌کشی می‌کند و یا رژیم صهیونیستی در جنگ‌‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و ۸ روزه آن گونه به فضاحت شکست می‌خورد و یا تکفیری‌ها به این وضعیت اسفبار می‌افتند، به خاطر همین اعتقاد و باور مسلمانان به بزرگی خداست.
این مشاور مذهبی به فرازی از دعای عرفه اشاره کرد و عنوان داشت: امام حسین(ع) در دعای عرفه به ما یاد داده است که « آن کس که تو را دارد، چه ندارد و آن‌که تو را ندارد، چه دارد؟ متأسفانه بسیاری از افراد امروزه برای انجام واجبات‌شان هم می‌ترسند. به آنها باید گفت که از چه می‌ترسید؟ تا خدا را دارید از انجام وظیفه نهراسید و رهرو راه شهدا بودن در همین است. از این رو امام راحل(ره) فرموده است، مکتبی که شهادت دارد، ترس ندارد.
وی در عین حال بر تشخیص درست وظیفه در هر زمان تأکید کرد و اظهار داشت: البته تشخیص درست وظیفه بسیار مهم است و این تشخیص وظیفه هم با ولایت است. هر کس از ولایت جلو بیفتد، از دین خارج می‌شود و مارق است (المتقدم لهم مارق) و هر کس عقب‌تر از ولایت حرکت کند، زاهق است و نابود می‌شود (المتاخر عنهم زاهق). تنها کسانی می‌توانند لاهق باشند و به حقیقت دست یابند که ملازم با ولایت و همراه او باشند (و اللازم لهم لاحق).
حجت‌الاسلام ماندگاری از بین رفتن اعتماد به نفس را علت دیگر ترس توصیف کرد و اظهار داشت: ترس موجب می‌شود اراده انسان تضعیف شده و احساس «بی‌عرضگی» به انسان دست دهد. جکومت پهلوی ۵۷ سال اعتماد به نفس مردم ایران را سرکوب کرد، به گونه‌ای که در این ۵۷ سال تنها ۷۰۰ اختراع داشتیم. اما امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب همواره بر «ما می‌توانیم» تأکید کرده‌اند و موفقیت‌های علمی امروز نتیجه همین نترسیدن و ایجاد اعتماد به نفس است. با وجود همه تحریم‌ها و کارشکنی‌ها، ما الان در چند رشته علمی جزو ده کشور اول دنیا هستیم.
وی به آیه «و اعدو لهم ماستطعتم من قوه» اشاره کرد و یادآور شد: این آیه سه پیام مهم دارد؛ در برابر دشمن با عِده و عُده پیکار کنید و عرضه و اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. امام(ره) بچه‌های میدان جنگ را با عرضه تربیت کرده بود. فرماندهانی همچون شهید باقری، شهید برونسی، شهید کاوه، شهید همت، شهید متوسلیان و … دست‌پرورده مکتب انسان‌سازی امام بودند. زمانی به ما گفتند عرضه غنی‌سازی را نداریم، اما جوانان ما ۲۰ درصد غنی‌سازی کردند؛ یا گفتند که توان پرتاب ماهواره را نداریم اما این‌ کار را کردیم. اگر با خدا و اهل بیت(ع) و شهدا باشیم، بسیار با عرضه‌ایم.
این کارشناس دینی عامل سوم ترس را اختلاف ذکر کرد و گفت: اختلاف بزرگترین آفت برای انقلاب و مسلمانان است. امام خمینی(ره) و رهبری معظم انقلاب همواره بر وحدت میان جناح‌ها و شیعه و سنی تأکید کرده و از اختلاف بر حذر داشته‌اند. استراتژی امام(ره) در انقلاب این بود که هیچ‌گاه اسمی از انقلاب شیعه، نظام شیعه و مرجع شیعه به میان نیاورد، بلکه فقط گفت «اسلام». یعنی ایشان می‌‌خواست با این انقلاب و حکومت، یک و نیم میلیارد مسلمان را زیر پرچم اسلام متحد کند. به همین خاطر می‌فرمود، اگر همه مسلمین جمع شوند و هر کدام یک سطل آب روی اسراییل بریزند، اسرائیل را آب خواهد برد.
وی با اشاره به توطئه‌های دشمن برای ایجاد اختلاف میان مسلمانان هشدار داد: امروز دشمن تنها راه مبارزه با اسلام را در اختلاف میان شیعه و سنی می‌بیند و با وجود این اختلاف، دشمن احساس امنیت خواهد کرد. انگلیس از یک‌طرف و «آخوندهای انگلیسی» با شبکه‌های ماهواره‌ای مثل فدک و اهل‌بیت از طرف دیگر بر طبل این اختلاف می‌کوبند و جنایات گروهی منحرف مثل داعش که در یک حمله، ۱۲۰۰ جوان را سر می‌برند، شاهکار آنهایی است که در سایت‌ها و ماهواره‌ها به مقدسات اهل سنت توهین می‌کنند.

حجت‌الاسلام ماندگاری در پایان با اشاره به این‌که امام(ره) ۳۵ سال پیش، امروز را می‌دید و مقام معظم رهبری نیز ۲۵ سال است که در همه سخنرانی‌ها و پیام‌های‌شان بر وحدت میان مسلمین تأکید می‌کنند، توصیه کرد، تحمل یکدیگر را داشته باشیم و با یکدیگر مدارا کنیم، وگرنه نمی‌توانیم با شهدا حرکت کنیم و ملازم آنها باشیم، چون همه کارها باید برای رضای خدا باشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 11