۵ محور اقتصاد مقاومتی از نگاه قرآن

5 محور اقتصاد مقاومتی از نگاه قرآن

 

 

 

 

 

 

در نشست علمی نمایشگاه قرآن تبیین شد

  دکترقریشی گفت: برای ثبات و پایداری شرایط اقتصادی، باید ازمنابع و آموزه های قرآنی درباره اقتصاد بهره گرفت.دکترقریشی درحاشیه برگزاری نشست اقتصاد مقاومتی و قرآن که درسالن هویزه باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد به خبرنگار «حوزه» گفت: اقتصاد مقاومتی در قرآن کریم بر۵ محور «منابع»، «برنامه ریزی و تولید»، «توزیع»، «رشد و مصرف» تعریف شده و هرکدام ازاین محورها به صراحت درآیات نورانی قرآن برای هدایت و راهنمایی و الگوپذیری ما ازآن ها بیان شده است.

تقسیم منابع به چهار بخش

وی با تقسیم بندی منابع به چهار بخش طبیعی، انسانی، مالی و فیزیکی اظهارداشت: بسیاری از اقتصاددانان معتقدند منابع جهان محدود است، برخلاف آن قرآن کریم، نظر دیگری مبنی بر سرشار بودن منابع طبیعی دارد، اما اینکه نمی توانیم به درستی از این منافع استفاده کنیم به دلیل عدم مدیریت صحیح است.

قریشی ادامه داد: برای رسیدن به اقتصاد سالم و مناسب، باید بتوانیم منابع طبیعی را که درقرآن آمده به خوبی و با درایت مدیریت کنیم، تا بتوانیم از سایرمحورها استفاده نماییم زیرا مستکبران و بیگانگان با القای تاریکی ها و اتمام منابع، قصد دارند یاس و ناامیدی را برما مستولی نمایند.

*اقتصاد تولیدمحور از نگاه قرآن

این استاد دانشگاه با بیان نمونه ای ازاقتصاد موفق درموضوع تولید و برنامه ریزی در قرآن کریم تصریح کرد: بنابرآیات شریفه قرآن، حضرت یوسف(ع) بهترین برنامه را دراقتصاد داشتند، همانطور که در آیه ای از سوره یوسف در مورد هفت سال برنامه ریزی برای تولید،اقتصاد مقاومتی و پیش گیری ازبحران مطالبی بیان شده است.

وی افزود: متاسفانه اقتصاد، کشورما برمبنای اقتصاد تک محصولی و تنها عرضه نفت استوارشده، اگرقرارباشد نفت بدهیم و موتور پژو تحویل بگیریم، راه به جایی نمی بریم، اما اگر درمعاملات و تجارت مان با دنیای خارج براساس رضایت طرفین و به قول فرنگی ها مذاکرات و تجارت «برد-برد» و بر پایه احکام قرآنی عمل کنیم قطعا به اقتصاد پایدارخواهیم رسید.

*سه تاکید قرآن در مورد خرید و فروش

دکترقریشی با اشاره به محتوای آیه ۲۹ سوره مبارکه نساء گفت: دراین آیه شریفه، سه توصیه درمورد توزیع، خرید و فروش و تجارت شده است؛ یعنی براین اصل تأکید شده که حق تصرف ودخالت درامور دیگران جایز نیست؛ یعنی ازمنظرقرآن کریم تصرف در اموال تنها زمانی می تواند رخ دهد که در آن تجارتی باشد.

این کارشناس اقتصادی، توصیه دیگرمطرح شده درآیه ۲۹ سوره نساء را تجارت بر پایه رضایت طرفین عنوان کرد و یادآورشد: اصل سوم همان اصل برابری و تجارت برد ـ برد را نشان می دهد؛ «برد ـ برد»، یعنی اینکه اگر کسی شما را مجبور به انجام تجارت کرد، یک بار تجارت رخ می دهد، اما این تجارت ادامه نخواهد داشت.

*فرهنگ الگوی مصرف

قریشی در مورد رویکردی که درحوزه مصرف درجامعه ما دنبال می شود اظهارداشت: درقرآن کریم، درباره لزوم پرهیزازاسراف و مصرف بی رویه، آیه معروفی وجود دارد که به انسان ها توصیه کرده بخورید و بیاشامید، اما اسراف و زیاده روی نکنید؛ این آیه نشان دهنده رویکرد،فرهنگ و الگوی مصرف در عرصه اقتصاد است که باید سرمشق ما نیزقرارگیرد.

وی درخصوص اشاره به مسئله رشد و شکوفایی اقتصادی در قرآن خاطرنشان کرد: رشد و شکوفایی اقتصاد و توجه به توسعه و سازندگی نیز درقرآن مورد تاکید فراوان قراردارد، به گونه ای که می توان معنای آن را هم سنخ با اقتصاد مقاومتی دانست.

*ساده‌ترین فرمول مقاوم‌سازی اقتصاد

دکترقریشی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد مقاوم و پایدار است، ساده ترین فرمول مقاوم سازی اقتصادی، زمینه سازی درعرصه معدن، کشاورزی و صنایع تخصصی هر کشوراست، اما با توجه به این که درایران مبنا برنفت اتکایی است لذا تحقق اقتصاد مقاومتی هم تنها با کاهش وابستگی به نفت میسرخواهد بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 16