تاکید دوباره آیت الله مصباح بر نقش دولت در تعالی اخلاقی و معنوی جامعه؛ حساسیتی که درباره مواد غذایی وجود دارد چرا نباید در مورد دین مردم وجود داشته باشد

 آیت الله مصباح یزدی مهم ترین وظیفه دولت اسلامی را فراهم سازی زمینه بهشت رفتن مردم دانست و گفت: همان گونه که در امور دنیایی مانند بحث بهداشت و مواد غذایی دولت با بازرسان متعدد جلوی متخلفان را می گیرد و هیچ گاه نمی گوید مردم خود می فهمند و رعایت می کنند، در امور اخروی نیز باید با کسانی که علنی هنجار شکنی می کنند برخورد شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در دفتر مقام معظم رهبری در قم، رسیدگی فراهم سازی زمینه سعادت و بهشت رفتن مردم را مهم ترین وظیفه دولت اسلامی دانست و اظهار داشت: دولت باید مصالح جامعه اجتماعی را رعایت کند و کسانی را که علیه آنها اقدام می کنند را تعقیب و مجازات کند.

وی افزود: جای تعجب است که برخی نسبت به برخورد با افراد متخلف می گویند دین برای آزادی است، چرا آزادی مردم را  محدود می کنید؛ ما که در مورد آخرت چیزی نمی دانیم شما که می دانید بگویید آیا حضرت علی(ع) که شلاق به دوش می گرفت و در بازار قدم می زد و مجرمان را در ملاء عام مجازات می کرد، دین را بلد نبود؟! شاید همان گونه که امروز می گویید امام(ره) اشتباه کرد فردا هم بگویید امیرالمؤمنین(ع) اشتباه کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آیه«وَ لْیَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَهٌ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ‌« گفت: خداوند می فرماید باید در زمان  جاری شدن حد برای زنا کار گروهی از مؤمنان آن را ببیند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: صدها هزار نفر شهید شدند تا احکام دین اجرا شود؛ حفظ شعائر و ارزش های اسلامی از والاترین وظایف دولت اسلامی است.

استاد اخلاق حوزه با بیان این که خداوند به مردم این حق را داده که در این مورد از دولت ها و مسؤولان مطالبه کنند، گفت: وقتی مردم حق دارند در مورد مسائل اقتصادی اعتراض کنند درباره امور دینی به طریقه اولی چنین حقی دارند، البته نباید بی جهت تنش ایجاد کرد اما باید در مورد این مسائل بیشتر فکر کنیم و آن را از دولت اسلامی مطالبه کنیم.

برخی دولتمردان حساسیتی نسبت به امور دینی ندارند

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: منطق برخی دولتمردان این است که امور دینی کار دولت نیست و آخوندها باید موعظه کنند؛ این مسأله اساسی است و باید در دانشگاه حل شود، دانشگاهی که علوم اسلامی اش بر اساس مبانی اسلامی است و وظیفه دولتش نیز بر همین اساس تعیین می شود نه بر اساس حقوق فلان کشور غربی و اروپایی.

وی با بیان این که برخی حقوقدان ها و سیاست مدارن ما هیچ حساسیتی نسبت به دین ندارند، گفت: همه اینها یا در خارج درس خوانده اند و یا کتاب های آنها را در داخل کشور خودمان خوانده اند بنابراین می گویند ما حقوقدان و سیاست مداریم، علومی ما خوانده ایم چنین وظیفه ای را برای ما تعیین نکرده است؛ شما نیز دغدغه دین مردم را نداشته باشید، شما توهم دارید که نگران دین مردم هستید.

تدوین علوم انسانی اسلامی تنها راه اصلاح افکار دولتمردن آینده است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تأکید چند باره رهبر معظم انقلاب در مورد تحول در علوم انسانی، ابراز داشت: ایشان در سخنرانی روز گذشته خود تصریح کردند که مبانی علوم انسانی که در دانشگاه های ما تدریس می شود نه تنها مخالف اسلام بلکه ضد اسلام است یعنی به مسلمان بودنتان ضرر می زند؛ فلسفه حقوق و فلسفه سیاست ما نیز مبتنی بر همین مبانی است.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری افزود: در این رشته ها یک کتاب پیدا نمی شود صحبت از ضرر اخروی و ابدی کرده باشد، هرچه هست در مورد منافع و مضرات دنیوی است؛ فلسفه حقوق ما می گوید دولت کارش جلوگیری از ضررهای مادی است اما در مورد ضررهای اخروی و دینی مردم آزاد هستند و باید خودشان تصمیم بگیرند.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: با وجود تلاش های امام(ره) و رهبر معظم انقلاب در این زمینه هنوز بعد از سی و چند سال حقوق، سیاست و فلسفه این دو رشته بر اساس تئوری های غربی نوشته می شود و تغییری نکرده است.

دولت نسبت به دین مردم احساس وظیفه نمی کند

استاد اخلاق حوزه با ابراز تأسف از این که دولت در زمینه دین مردم احساس وظیفه نمی کند، گفت: اگر در جایی کسی بخواهد حقوق شهروندی را رعایت نکند دولت اجازه نمی دهد اما در مورد مسائل اسلام می گویند دولت وظیفه ای ندارد؛ حتی در زمان شاه هم برخی شعائر حفظ می شد مثلا جلوی روزه خواری گرفته می شد اما اینها می گویند روزه خواری از امور دینی است و مربوط به دولت نمی شود.

آیت الله مصباح یزدی با طرح این پرسش که آیا دولت نباید از معاصی علنی در جامعه که مانند میکروب سرایت می کند جلوگیری کند؟ ابراز داشت: اگر دولت برخواسته از انقلاب و اسلام است باید همان گونه که جلوی مفاسد دنیایی را می گیرد باید جلوی مفاسد دینی را نیز بگیرد.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که منافع جامعه بسیار مهم تر از منافع فردی است، گفت: در مضرات اجتماعی ممکن است میلیون ها نفر مبتلا شوند؛ همچنین تقدیم مصالح ابدی به مصالح زودگذر دنیایی نیز باید مد نظر باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به آیه«صِبْغَهَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَهً» اشاره کرد و بیان داشت: بینش اسلامی فقط مربوط به مسجد، حسینیه و عزاداری محرم نیست، تمام حرکات انسان و آنچه در جامعه شکل می گیرد باید رنگ خدایی داشته باشد.

تمام مکاتب دنیا قبول دارند که باید جلوی ضررهای عمومی را گرفت

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: تمام مکاتب متمدن دنیا قبول دارند که اگر چیزی به ضرر عموم مردم باشد باید جلویش گرفته شود، تا جایی که این ضررها مربوط به بدن، سلامتی و عرض و ناموس است همه می فهمند اما آیا ضررهایی که دولت باید جلویش را بگیرد همین ضررهای مادی و دنیوی است؟! بر اساس اسلام دولت باید جلوی چیزهایی که برای سلامتی ابدیت انسان ضرر دارد را نیز بگیرد.

استاد اخلاق حوزه با اشاره به نظارت و کنترل دقیق دولت روی مواد غذایی و بحث سلامت مردم، گفت: چرا وقتی فقط پای مسائل معنوی به میان می آید می گویید مردم آزادند خودشان تصمیم بگیرند؟ آیا شما می خواهید به زور سلامت مردم را تأمین کنید که این همه بازرس، آزمایشگاه برای سالم بودن مواد غذایی و تعیین استاندارد صرف می کنید؟ می توانید در رادیو و تلویزیون مواد غذایی مضر را اعلام کنید و رعایت آن را به خود مردم واگذار کنید، مردم متمدن هستند و می فهمند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که دولت هزینه های هنگفتی برای حفظ محیط زیست و حیوانات در حال انقراض صرف می کند، تصریح کرد: همه حق دارند از محیط زیست استفاده کنند اما اگر کسی بخواهد آن را از بین ببرد دولت با او برخورد می کند؛ قطعا سعادت ابدی به مراتب مهم تر از این امور دنیایی است.

وی گفت: دستگاه دولتی موظف است ابتدا با وسایل ارشادی، در دانشگاه ها مردم را راهنمایی کند و در مرحله بعد نیروی انتظامی متخلفان را تعقیب و به قوه قضائیه تحویل دهد؛ قانون باید ضمانت اجرایی داشته باشد و اگر کسی تخلفی کرد مجازاتش کنند.

برای رواج ارزش های اسلامی باید شرایط محیطی اجتماع مساعد باشد

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) مساعد بودن محیط اجتماع را برای رواج ارزش ها در جامعه ضروری خواند و تأکید کرد: صرف کلاس درس و معرفی کتاب کافی نیست باید محیط نیز آماده باشد؛ به همین دلیل است که قرآن تعلیم و تزکیه را در کنار هم آورده است؛ غیر از شرایط تعلیم باید شرایط عمل برای افراد فراهم باشد نه این که عوامل ضد آن باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: جوان توبه کرده ای که وارد اجتماع می شود وقتی در خیابان با قیافه هایی که از نظر اسلام نامطلوب است مواجه می شود در موارد ابتدایی سعی می کند که خود را کنترل کند اما با وجود عوامل تحریک کننده متعدد، کم کم تحت تأثیر قرار می گیرد و توبه اش شکسته می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری افزود: اسلام افزون بر این که ما را موظف کرده که فرزندانمان را درست تربیت کنیم از سوی دیگر تکالیف عامی را واجب کرده تا همه مراقب یکدیگر باشند تا دیگران دچار خطا و انحراف نشوند؛ امر به معروف و نهی از منکر در مرحله زبانی وظیفه همگانی است اما زمانی که کار به تشنج و درگیری کشیده شد دیگر فرد نباید دخالت کند، اینجا وظیفه دولت است که وارد عمل شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 12