سوگندهای قرآن دریچه ای به سوی معارف الهی است

1_L_134212
حضرت آیت الله سبحانی سوگندهای قرآن را متمایز از سوگندهای عادی دانست و گفت: این سوگندها دریچه ای به سوی معارف الهی است که در تفاسیر کمتر به آن توجه شده است.

حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در نخستین برنامه از سلسه برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، با تبریک حلول ماه مبارک رمضان گفت: خداوند متعال در قرآن کریم چهل سوگند یاد کرده است که ارتباط سوگند و جواب در قرآن باید مورد توجه قرار گیرد.

حضرت آیت الله سبحانی در تبیین سوگندهای قرآن، رابطه بین «مقسم به و مقسم علیه » را مختص سوگندهای قرآنی دانست که به رابطه موضوع سوگند و جواب آن می­پردازد و اگر جواب این سوگندها، چیزی غیر از آن که هست، باشد فصاحت و بلاغت قرآن دچار مشکل می­شود و از هدف اصلی باز می­ماند.

وی با اشاره به جنگ­ها، محرومیت­ها، مشغولیت­ها و فشاری که در طول ۲۳ سال بر پیامبر اکرم(ص) وارد می­شد رابطه ظریف بین آیات قرآن بویژه سوگندها را معجزه و حاکی از خارق العاده بودن کلام وحی دانست که جای تدبر و تأمل دارد.

حضرت آیت الله سبحانی ماه مبارک رمضان را ماه نزول کتاب آسمانی عنوان کرد و افزود: در این ماه با تلاوت قرآن به تفکر در آیات بپردازیم و ارتباط  بین سوگند و جواب را در قرآن مورد توجه قرار دهیم.

وی در ادامه به تفاسیری در زمینه سوگندهای قرآنی اشاره کرد و اظهار داشت: در کتاب­های تفسیری از سوگندهای قرآنی کمتر بحث شده است و اولین کسی که در این زمینه کتاب التبیان را نوشت ابن قیم جوزی بود و در آن بیشتر به بیان عظمت «مقسم به» پرداخت و از رابطه سوگند و جواب مطلبی ذکر نکرده است و بعد از آن جلال الدین سیوطی کتاب الاتقان را نوشت که همین ایراد درباه­اش مطرح است.

حضرت آیت الله سبحانی  در پایان با برشمردن ارکان سوگند، این بحث را شایسته توجه دانست که در جلسات بعدی از سلسله بحث­های قرآنی بیشتر به آن پرداخته خواهد شد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 12