قوی‌ترین محصول مشترک شیعیان روی آنتن شبکه‌های ماهواره‌ای

باب المراد - امام جواد

 

 

 

 

 

 

همان گونه که وعده‌ داده شده بود، پخش این سریال از نخستین روز ماه مبارک رمضان در شبکه‌های ماهواره‌ای العراقیه، المعارف و کوت آغاز شد و در واقع عراقی‌ها نخستین مردمانی بودند که فرصت دیدن این سریال را یافتند.

پخش سریال «باب‌المراد» پیرامون زندگی پرفراز و نشیب امام جواد (ع) به عنوان یکی از تولیدات قویِ مشترک ایران از برخی شبکه ماهواره‌ای آغاز شده؛ اما هنوز خبری از پخش این مجموعه از تلویزیون کشورمان نیست؛ اتفاقی که انتظار می‌رود به زودی رخ دهد و مردم یکی از باکیفیت‌ترین سریال‌ها درباره ائمه اطهار را ببینند.

جریان تولید سریالی مشترک با همکاری سینماگرانی از شش کشور سوریه، لبنان، عراق، کویت، بحرین و ایران از چندین سال پیش شکل گرفت؛ رویدادی تاریخی که متمرکز بر تولید محصولی مشترک درباره زندگی امام جواد (ع) نهمین امام شیعیان است؛ سریالی که شرکت مدل‌آپ پروداکشن محور تولیدش بود و فهد میری بر اساس سناریویی از محود عبدالکریم کارگردانی‌اش کرد.

مجموعه «باب المراد» که در سی قسمت ۴۵ دقیقه‌ای ساخته شده و ۱۲۰ بازیگر اصلی دارد که ۴۵ تن از بازیگران سوری، ۱۰ بازیگر عراقی، ۲۰ هنرپیشه لبنانی و ۳۰ بازیگر از عرب زبانان ایرانی هستند و برخی بازیگران فارس زبان کشورمان از جمله احمد کاوری نیز حضور دارند. به گفته مجیدمیرفخرایی مدیر هنری این پروژه عظیم، حدود ۵۰ تا ۶۰ لوکیشن در سه شهرک سینمایی برای این سریال مورد استفاده قرار گرفته که کیفیت اثر را نشان می‌دهد. همچنین تیتراژ ابتدایی این سریال را محمد اصفهانی با شعری از فیصل‌الدویسان خوانده است.

آن ‌گونه که کارگردان این اثر روایت کرده، در باب المراد آثار و رخدادهای تاریخی مربوط به امام جواد ‌به نحو‌ احسن تشریح ‌و حتی قیام‌های آن دوران و وقایع مربوط به علویان را به تصویر کشیده شده است و پختگی تولید فیلم در حوزه کشورهای منطقه و صنعت فیلمسازی ایران را به تصویر می‌کشد و ظاهراً اثری ارزنده ارائه شده که اتفاقی تازه در به تصویر کشیدن ‌زندگانی ائمه اطهار است.

پخش سریال تلویزیونی «باب المراد» همان گونه که وعده‌اش داده شده بود از نخستین روز ماه مبارک رمضان در شبکه‌های ماهواره‌ای العراقیه، المعارف و کوت آغاز شد و ‌عراقی‌ها نخستین مردمانی بودند که فرصت دیدن این سریال را یافتند؛ سریالی که مراحل زندگی امام جواد (ع) از تولد در مدینه،‌ همراهی پدر در مراحل گوناگون، شهادت امام رضا (ع) تا شهادت این امام به دست معتصم عباسی را به تصویر می‌کشد.

با این حال در تلویزیون کشورمان هنوز خبری از پخش سریال نیست؛ سریالی که اگر قرار باشد در ایران پخش شود، طبیعتاً نیازمند دوبله است اما پیش از آن، تلویزیون کشورمان باید ‌امتیاز این مجموعه را خریداری کند؛ رویکردی که ظاهراً درباره آن رایزنی‌هایی شده، ولی امتیاز اثر به واسطه هزینه بالای تولیدش، بالا بوده و هنوز زمینه خرید آن فراهم نشده است.

امام محمدتقی (ع) هنگام وفات پدر، هشت ساله بود. پس از شهادت جانگداز حضرت رضا ـ علیه السلام ـ در اواخر ماه صفر سال ۲۰۳ هجری قمری، مقام امامت به فرزند ارجمندش حضرت جوادالائمه (ع) رسید. مأمون خلیفه عباسی که همچون سایر خلفای بنی عباس از پیشرفت معنوی و نفوذ باطنی امامان معصوم و گسترش فضایل آن‌ها در بین مردم ‌می‌ترسید، تلاش کرد ابن الرضا را تحت مراقبت شدید قرار دهد و در همین راستا دختر خویش، ‌ام الفضل را به ازدواج حضرت امام جواد (ع) درآورد، تا مراقبی دایمی و از درون خانه، بر امام گمارده باشد. رنج‌های دایمی که امام جواد (ع) از ناحیه این مأمور خانگی برده است، در تاریخ معروف است.

یکی از شیوه‌های مأمون برای به چالش کشیدن علم امام معصوم، برگزاری مناظره‌هایی با حضور دانشمندان مسیحی، یهودی، مسلمان و امام جواد بود که روایات‌‌ تاریخی حکایت از ناکام ماندن این توطئه‌ها و مشخص شدن ابعاد علمی امام نهم شیعیان داشت؛ وقایعی که در باب المراد به تصویر کشیده شده و با توجه به تمرکز بسیار اندک نسبت به تولید محتوای تصویری برای این معصوم، «باب المراد» اهمیت دوچندانی می‌یابد. از این منظر انتظار می‌رود زمینه‌های پخش این سریال در نخستین فرصت ممکن از تلویزیون ملی کشورمان فراهم شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 5