روایت تکان‌دهنده آیت‌الله مقتدایی از مهجوریت دین در برخی مناطق

جمعی برای زیارت به مشهد آمده بودند، برایشان سئوال پیش آمد که نماز شکسته یعنی چه؟ بعضی گفتند یعنی این که بر مهر شکسته نماز بخوانیم!! بعضی گفتند یعنی نماز نصف می شود حتی نماز صبح!!
آیت‌الله مرتضی مقتدایی در گردهمایی انجمن حامیان توسعه حوزه‌های علمیه با اشاره به کمبود مدارس علمیه و فضا های آموزشی اظهارداشت: به شدت نیازمند احداث مدرسه علمیه هستیم، دربرخی مناطق حوزه علمیه نداریم و یا اگر حوزه ای وجود دارد به علت بافت فرسوده تعطیل شده است.

رئیس انجمن حامیان توسعه حوزه های علمیه بیان داشت: علاوه بر کمبود فضاهای آموزشی با کمبود روحانی و امام جماعت  نیز مواجه هستیم، به طوری که در بعضی مناطق چند مسجد خالی است و روحانی ندارد.

آیت الله مقتدایی تصریح کرد: مردم در احکام دین خود مشکل دارند و نیاز به روحانی است. ما روستاهایی داریم که در طول مدت انقلاب یک روحانی به این روستاها نرفته است. مردم ما متدینند و برای نماز و روزه و سایر اعمال عبادی خود نیازمند عالم دینی می باشند.

جای بسی تاسف!

نایب رئیس جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: جمعی برای زیارت به مشهد آمده بودند، برایشان سئوال پیش آمد که نماز شکسته یعنی چه؟ بعضی گفتند یعنی این که بر مهر شکسته نماز بخوانیم!! بعضی گفتند یعنی نماز نصف می شود حتی نماز صبح!! و این با وجود گذشت ۳۵ سال از عمر انقلاب برای برنامه‌ریزان فرهنگی و مذهبی جای بسی تاسف است.

 وی با اشاره به  اهداف راه اندازی انجمن حامیان حوزه های علمیه بیان داشت: عده ای جوان از میان خانواده های متدین داوطلبانه می خواهند طلبه شوند ما برای همین افراد جا نداریم.  بنابر این تصمیم گرفتیم خیرینی که علاقه مندند از مال خود برای حوزه علمیه‌ای که متعلق به امام زمان(عج) است  هزینه نمایند، با هدایت‌ها و برنامه‌ریزی‌های این انجمن این هدف خداپسندانه پیگیری شود.

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به دیدار انجمن حامیان حوزه با مقام معظم رهبری گفت:  مقام معظم رهبری  ضمن تجلیل  از کار خیرین گفتند، «برکات این کار،  شامل این کشور و جامعه خواهد شد و انشالله کمک کنند برای توسعه دین،  باید طلابی تربیت شوند که به دین مردم برسند».

آیت الله مقتدایی با اشاره به توجه و تاکید بزرگان دین به انجمن حامیان حوزه های علمیه اظهارداشت: در طول تاریخ همیشه اشخاصی بوده اند که حوزه علمیه را توسعه می دادند؛ اما امروز به مراتب این نیاز بیشتر احساس می شود، اگر مردم می خواهند دین اسلام پا برجا بماند و ولایت اهل بیت (ع) گسترش یابد باید مدارس علمیه را توسعه دهیم.

وی افزود: مسئولیت همه در این شرایط زیاد است، ساخت و توسعه مدارس علمیه مورد انتظار امام زمان (عج) است، چرا که تعلیم قرآن و احادیث ائمه معصومین(ع) از این مدارس است و مقصد همه ما یکی می باشد و آن پیشرفت اسلام می باشد.

اجازه صرف وجوهات

نائب رئیس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در دیداری که  با آیت الله العظمی  مکارم شیرازی داشتیم،  با توصیه به حامیان حوزه تاکید کردند، انشالله به ویژه در نقاط محروم به ساخت مدارس علمیه دست بزنید و در این کار از وجوهات نیز مصرف کنید.

آیت الله مقتدایی با بیان این که همه کارهای خیر، اجر ثواب دارد، اما بعضی ها بیشتر، با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری (ع) بیان داشت: آن حضرت  می فرماید: ” اگر یک نفر را هدایت کنید خیر و راه سعادت را به او نشان بدهی اعتقادش به قیامت و  بهشت قوی بشود، کسی که او را هدایت کند مصداق این آیه است ” مَنْ قَتَلَ نَفْسَا بِغَیرِ نَفْسٍ أوفَسادٍ فِی الأَرضِ فَکانَّما قَتَلَ النَّاسَ جمیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکأَنَّما اَحیا النَّاسَ جمیعاً “

وی خاطرنشان کرد: آیت الله العظمی بروجردی می گفتند؛ این حوزه ها خانه امام زمان (عج) است، پول امام زمان (عج) هم در دست ماست، قطع دارم امام زمان (عج) راضی است که ما این پول را خرج این حوزه کنیم.

امام زمان(عج) بازخواست می کند

رئیس انجمن حامیان حوزه های علمیه ادامه داد: این را قیامت امام زمان (عج) می تواند از ما بازخواست کند. بزرگان از سهم امام برای مصارف شخصی استفاده نمی کنند، ولی برای حوزه ها استفاده می کنند، زیرا حوزه را خانه امام زمان(ع) می دانند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 16