با اشرار مراوده و مدارا نداشته باشیم

حجت الاسلام علی اصغر تقوی مسئول موسسه فقهی حضرت جواد الائمه  و عضو اتاق فکر تبلیغ

حجت الاسلام علی اصغر تقوی مسئول موسسه فقهی حضرت جواد الائمه <ع> و عضو اتاق فکر تبلیغ

در شرح دعای روز شانزدهم ماه رمضان به بیان کلمه ابرار و تفسیر آن در قرآن پرداخت.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، مدیرمرکز فقهی جوادالائمه و عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان در برنامه رادیو خراسان ظهر امروز به شرح دعای شانززدهم پرداخت.
اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَهِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَهِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ الى دارِ القَرارِبالهِیّتَکِ یا إلَهَ العالَمین.

حجت الاسلام تقوی عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان بیان داشت: در این دعا بنده سطح توقع خود را بالا برده و حق هم همین است در روایات داریم که همیشه زیاد بخواهید آن هم از درگاه خدای متعال که در این دعا می خواهیم خدایا ما را همنشین با خوبان، نیکان و ابرار قرار بده و این همنشینی را نصیب من بفرما.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان و مدیر مرکز فقهی جودالائمه افزود: ابرار در قرآن توصیف های مختلفی دارد آیات مختلفی داریم که این کلمه در آنها آمده است به عنوان مثال، « إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِی نَعِیمٍ» و« إِنَّ کِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِی عِلِّیِّینَ» و« وَتَوَفَّنَا مَعَ الأبْرَارِ» و« إِنَّ الْأَبْرَارَ یَشْرَبُونَ مِن کَأْسٍ کَانَ مِزَاجُهَا کَافُورًا».

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان افزود: خلاصه ای از تفسیر قرآن اگر بخواهیم ابرار را بررسی کنیم ابرار را افرادی می داند که معتقد به توحید، معاد، نبوت، امامت،  تبعیت از قرآن، بخشش و ایثار، نگاه به یتیمان و در راه مانده و اعانه و کمک به آنها، اقامه کننده نماز، زکات دهنده، وفاکننده به عهد، صبور در بلایا و اهل دستگیری از مستمندان و دیگر صفات نیک که در وصف ابرار آمده است.

حجت الاسلام تقوی عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان بیان داشت: روایت از امام مجتبی(ع)  داریم که هرجا در قرآن نامی از ابرار برده شود بدانید که ما اهل بیت هستیم چه بهتر از این که ما در این دعا از خدا همنشینی و ملاقات با این خانواده را بخواهیم.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان  افزود: از طرفی هم باز می خواهم با اشرار مراوده و مدارا نداشته باشیم در راس شر شیطان است. روایت داریم که شیطان خطاب به یارانش توصیه می کند اگر بخواهند مردم را گمراه کنند باید عادت بدهند مردم را به نگاه به نامحرم و یا در منظر آنها نامحرم زیبا جلوه داده شود و توصیه کردن به پرخوری، توصیه به شراب خواری توصیه به بدبینی و سوء ظن، این راه اشرار است این عوامل انسان را به سقوط دعوت می کند و آن خصوصیاتی هم که ذکر شد راه ابرار است.

حجت الاسلام تقوی عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان بیان داشت: هارون از بهلول پرسید من چگونه آدمی هستم وی گفت خود را به قرآن عرضه کن اگر اعمالت مطابق ابرار است از نیکان هستی اما اگر با اشرار یکی باشد از آنها خواهی بود و آینده خطرناکی  در پیش خواهی داشت.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان افزود: این دو تقاضا در این دعا از خدا شد حالا تکمیلش به درخواست بهشت است در حالی که همنشین با انبیا و اولیای الهی است.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان در پایان گفت: تکمیل این دعا را با قسم محکمی که در پایان دعا می دهیم تضمین میکنیم. هر اسمی رو ما از پروردگار ببری که الله نباش باز تکمیل نکردیم اما این اسم الله تکمیل بیان اسامی خداست.ما به الهیت خدا، او را قسم می دهیم که همنشینی با ابرار و دوری از اشرار را و سکونت در بهشت در کنار اولیاء الهی را برای ما اجابت فرماید






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 5 = 8