اقدامات فرهنگی راهکار خروج کشور از بن بست کاهش جمعیت است

دبیر شورای هماهنگی روحانیت خراسان جنوبی با بیان این که رسانه‌ها به نحو مطلوبی می‌توانند مسئله افزایش جمعیت را در میان مردم تبلیغ و ترویج کنند، گفت: انجام فعالیت های مختلف فرهنگی راهکار خروج کشور از بن بست کاهش و پیری جمعیت است.

حجت‌الاسلام محمد علی تابعی، دبیر شورای هماهنگی روحانیت خراسان جنوبی با اشاره به این که افزایش جمعیت باید با برنامه‌ریزی مناسب انجام شود، گفت: بعضی از افرادی که تمایل به بیش از دو فرزند دارند به طور یقین با مشکلات اقتصادی روبرو هستند که باید قوانین کشور به‌ گونه‌ای تنظیم شود که مشکلات این خانواده ها برای فرزندآوری برطرف شود.

وی با بیان این که سیاست‌های تشویقی یکی از عوامل موثر بر افزایش جمعیت هستند، گفت: در نظام باید سیاست‌های تشویقی در رابطه با افزایش تعداد فرزندان تدوین شود چرا که این افزایش فرزند با هزینه‌هایی برای خانواده ها به همراه است که اگر دولت در پرداخت این هزینه های به خانواده های پرجمعیت کمک کند این خانواده ها قادر نخواهند بود رسیدگی مناسبی از نظر رفاهی و تربیتی نسبت به فرزندانشان داشته باشند.

دبیر شورای هماهنگی روحانیت خراسان جنوبی با بیان این که فقط تبیین بحران های ناشی از کاهش جمعیت برای فرزند دار شدن در کشور کافی نسیت، گفت: از آن جایی که کاهش جمعیت دولت را با مشکلات جدی در آینده روبه رو می کند بنابراین دولت باید سیاست های حمایتی خود را از خانواده های پرجمیعت و خانواده هایی که می خواهند صاحب فرزند شوند افزایش دهد زیرا هزینه حمایت دولت از خانواده های پرجمعیت در حال حاضر بسیار کمتر از هزینه ای است که دولت در اثر کاهش جمعیت باید پرداخت کند.

وی با بیان این که در خانواده های پر جمعیت نگه داری سالمندان بر دوش خانواده ها بوده و برای آنها انجام این کار از خانواده های تک فرزند و دو فرزند راحت تر است، گفت: دولت برای این که در آینده بتواند نیروی کار لازم برای پیشرفت خود را تامین کند باید از سیاست های افزایش جمعیتی حمایت های مالی وپژه ای را به عمل آورد.

حجت الاسلام تابعی با بیان این که خانواده های خراسان جنوبی تمایل بیشتری به فرزندآوری دارند، گفت: متاسفانه تورم و مشکلات اقتصادی ناشی از گران شدن کالاهای مختلف و محرومیت و درآمد سرانه پایین موجب شده که خانواده های خراسان جنوبی علی رغم علاقه زیاد به فرزندآوری به داشتن یک تا دو فرزند اکتفا کنند.

وی با بیان این که در گذشته افزایش تعداد فرزندان به معنای افزایش نیروی کار و درآمد بیشتر برای خانواده ها بود، گفت: امروزه نه تنها سن مشارکت فرزندان در مخارج خانواده بالا رفته است بلکه به دلیل افزایش هزینه های زندگی دختران و پسران جوان تا سنین بالایی با والدین خود زندگی کرده و از تشکیل زندگی مشترک و فرزند دار شدن خود داری می کنند.

وی با بیان این که باید در کشور هرینه های نگهداری نوزادان مانند هزینه های مربوط به شیرخشک، پوشک و تغذیه کودکان کاهش یابد، گفت: تا زمانی که هزینه های مربوط به غذا و درمان کودکان بالا باشد خانواده ها هرگز حاضر به افزایش تعداد فرزندان خود نخواهند شد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 17