پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت آیت الله عطاردی قوچانی / مرحوم آیت‌الله عزیزالله عطاردی قوچانی، چهره ماندگار کشور

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی درگذشت عالم پارسا آیت الله عزیز الله عطاردی قوچانی پیام تسلیتی صادر کردند.
آیت الله العظمی مکارم ارتحال آیت الله عزیز الله عطاردی را تسلیت گفتند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، متن پیام معظم له به شرح زیر است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم

درگذشت عالم پارسا و متتبّع مرحوم مغفور حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ عزیز الله عطاردی قوچانی رحمت الله علیه را به خاندان مکرّم و بازماندگان آن مرحوم و همه ی علاقمندان و مستفیدان از ثمرات علمی ایشان که پهنه ی گستره ئی از تاریخ و حدیث و تراجم و کتاب شناسی را در بر میگیرد، تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت مینمایم.

سید علی خامنه ای

۴ مرداد ۱۳۹۳

آیت الله العظمی مکارم ارتحال آیت الله عزیز الله عطاردی را تسلیت گفتند

فقدان اسفناک حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین آقاى حاج شیخ عزیزالله عطاردى که از محققان برجسته شیعه بود، موجب نهایت تأسف گردید. این عالم برجسته در دوران خود آثار تحقیقاتى زیادى از خود به یادگار گذاشت، محققى سخت‌کوش و عالمى فرزانه واندیشمندى پرکار بود که هرگز قلم را به زمین نگذاشت و آثار با ارزش فراوانى از خود به یادگار نهاد.

فقدان اسفناک این محقق برجسته را مخصوصاً به حوزه علمیه خراسان و تمام علاقه‌مندان به ایشان و خانواده محترمشان تسلیت عرض مى‌کنم و صبر جمیل و اجر جزیل براى همگى از خداوند خواهانم.

آیت‌الله عزیزالله عطاردی قوچانی، چهره ماندگار کشور، در سن ۸۶ سالگی در بیمارستان خاتم النبیاء(ص) تهران به دیار باقی شتافت.

آیت‌الله حاج شیخ عزیزالله عطاردی قوچانی، از تاریخ‌پژوهان و حدیث‌شناسان معاصر که آثار منحصر‌به‌فرد تاریخی و حدیثی را به جامعه علمی کشور تقدیم کرده بود، عصر روز سوم مرداد ماه، پس از طی یک دوره بیماری، در سن ۸۶ سالگی در بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) تهران دار فانی را وداع گفت.

ایشان، چهره ماندگار و استاد برگزیده اخلاق و نیایش در آیینه هنر و پژوهش، نویسنده مجموعه ۷۰جلدی مسانید اهل بیت (علیهم السلام) می باشد.

*شمه ای از حیات پربار

استاد حاج شیخ عزیزالله عطاردی در پنجم آذرماه ۱۳۰۷ش، در روستای بگلر از توابع شهرستان قوچان به دنیا آمد. آموزش های اولیه و روخوانی قرآن را در روستا از پنج سالگی آغاز کرد. در سال ۱۳۲۵ وارد حوزه علمیه قوچان و پس از دو سال در سال ۱۳۲۷ وارد حوزه علمیه مشهد شد. در آذرماه ۱۳۳۱ مشهد را جهت ادامه تحصیل به مقصد تهران ترک کرد و در فضای تهران، کار تصحیح متون و همکاری با ناشران و محقّقان را آغاز کرد. نخستین کار منتشر شده استاد، استخراج غلطنامه فروع کافی است که در سال ۱۳۳۴ به انجام رسیده و منتشر شد.

در سال ۱۳۴۲ ایران را به مقصد نجف اشرف ترک کرد و در آن سامان با علّامه امینی آشنا شد. سفرهای استاد عطاردی از سال ۱۳۴۴ با مشرّف شدن به مکه و مدینه آغاز می شود و پس از آن، سفرهای متعدّد به کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، یمن، مصر، سوریه، لبنان، انگلستان، فرانسه، بلژیک، آلمان، ترکیه، روسیه، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان در طول ۲۴ سال برای وی ره آوردهای علمی و فرهنگی فراوان داشته است.

خصایص اخلاقی و علمی و ویژگی های استاد عطاردی را می توان در چند محور خلاصه کرد: ۱٫ سخت کوشی؛ ۲٫ استفاده از فرصت ها؛ ۳٫ سفرهای فراوان و آشنایی با شخصیت های علمی و کتاب خانه های معتبر جهان؛ ۴٫ مطالعات میدانی؛ ۵٫ استقلال و خوداتّکایی. این مجموعه امتیازها، از ایشان شخصیتی مفید، مؤثر و با کارنامه درخشان علمی ساخته است.

استاد عطاردی در نیم قرن تلاش علمی، بیش از ۶۰ عنوان کتاب در بیش از ۱۰۰ مجلّد به جامعه علمی تقدیم کرد. کارهای علمی چاپ شده استاد عطاردی، از نظر موضوعی به سه حوزه: حدیث، تاریخ و جغرافیا، و ادبیاتْ تعلّق دارند و از نظر شکل و ساختار، در چهار گروه، دسته بندی می شوند. از جمله آثار این عالم فقید می توان به ۱ـ مسند الامام امیر المومنین (ع) ۲ـ مسند فاطمه الزهرا(س) ۳ـ مسند الامام مجتبی (ع) ۴ـ مسند الامام الحسین شهید(ع) ۵ـ مسند الامام الباقر (ع) ۶ـ مسند الامام الصادق(ع) ۷ـ مسند الامام الکاظم (ع) ۸ـ مسند الامام الرضا(ع) ۹- مسند الامام الجواد (ع) ۱۱ـ مسند الامام الهادی (ع) ۱۲ـ مسند الامام العسکری(ع) ۱۳- اخبار الامام المهدی ۱۴- کتاب ماروی عنهما (الباقر و الصادق) ۱۵ـ کتاب ماروی حسن احدهما ( الباقر و الصادق) ۱۶ـ کتاب المضمرات و المرفوعات ۱۷ـ رجال العروس ۱۸ـ غریب الحدیث ۱۹ـ معجم البلاد و الامکنه ۲۰ـ مصادر تاج العروس ۲۱ـ اخبار هارون الرشید ۲۲ـ اخبار المامون ۲۳ـ تاریخ خراسان در ۲۵ هزار عنوان ۲۴ـ تاریخ بجستان در یک هزار عنوان ۲۵ـ دعبل الخزاعی شاعر اهل البیت ۲۶ـ موسوعه الشیعه الامامیه ۲۷ـ اللغات الفارسیه فی الحدیث و الادب العربی ۲۸ـ الشریف الرضی مولف نهج البلاغه ۲۹ـ اللغات الفارسیه فی تاج العروس ۳۰ـ العطار دیون فی الحدیث و التاریخ و الادب ۳۱ـ اخبار و آثار امام رضا (ع) ۳۲ـ روایان امام رضا (ع) ۳۳ـ ادعیه و زیارات مرویه از امام رضا (ع) ۳۴ـ تاریخ آستان قدس رضوی ۳۵ـ جوامع الحکم یا سخنان کوتاه امام رضا (ع) ۳۶ـ فهرست راویان و یاران امام رضا (ع) ۳۷ـ تاریخ مشهد مقدس ۳۸ـ فرزندان و برادران امام کاظم (ع) ۳۹ـ امیر المومنین (ع) و نهج البلاغه ۴۰ـ اجازت نهج البلاغه و… اشاره کرد.

اتاق فکر تبلیغ ارتحال این عالم محقق را به محضر امام عصر(عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه، شاگردان و بیت ایشان تسلیت می گوید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 11