احکام شرعی، تجسم معنویت و اخلاق روی زمین است

رحیم‌پور ازغدی در دوره ولایت خراسان رضوی: کسانی که معتقدند ظواهر تدین مهم نیست و باید دل را در نظر گرفت در واقع افرادی هستند که معتقد به انقطاع زندگی دینی و زندگی عرفی هستند که همان سکولاریسم است.


به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی دوره ولایت استانی بسیج دانشجویی خراسان رضوی، حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع دانشجویان بسیجی این دوره بابیان این‌که همه مفاهیم نظری و رویکردهای عملی تقسیم به دو نوع دردمندانه و بی‌درد می‌شود، گفت: حتی ایمان و دین‌داری نیز دو نوع است، دین‌داران بی‌درد و دین‌داران دردمند.

وی به بیان خصوصیات دین‌دار مسؤول پرداخت و عنوان داشت: دین‌داری که دین برای او مسؤولیت فردی و اجتماعی ایجاد می‌کند، خواب و خوراک را از او می‌گیرد در واقع آسایش جسمی از او گرفته می‌شود و آرامش معنوی به او می‌دهد؛ این افراد خوابشان هم بیداری است اما در مقابل کسانی هستند که وقتی بیدارند هم خوابند، متدین و اهل نماز و روزه هستند اما بی‌دردند.

ازغدی، موضوع انتظار را نیز در دو قالب انتظار مسؤولانه و غیر مسؤولانه تقسیم کرد و بیان داشت: اعتقاد به امام زمان و مسئله انتظار نیز به انتظار مسؤولانه و غیر مسؤولانه تقسیم می‌شود؛ منتظران بی‌درد وظیفه خود در زمان غیبت را خواندن دعای ندبه هر جمعه و با صدای بلند، یا مهدی گفتن و چراغانی نیمه شعبان می‌دانند.

وی ادامه داد: عده‌ای نیز دردمندند روی آتش انتظار می‌سوزند، جان، مال، خانواده و همه‌چیز خود را در راه انتظار هزینه می‌کنند و انتظار و همه مناسک دینی‌شان از زندگی شخصی آنان مجزا نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان این‌که انتظار ظهور برای برخی وسیله بازی شده است، اظهار داشت: برخی می‌گویند یاران امام ۳۱۳ نفر هستند اما باید گفت که این تعداد هرکدامشان می‌توانند یک جهان را رهبری کنند.

منتظران ظاهری پیرو تفکر سکولاریسم هستند

وی بابیان این‌که دشمنان ظهور نیز می‌توانند برای فرج دعا کنند، خاطرنشان کرد: دعای برای ظهور هزینه‌ای ندارد، دشمنان عدالت و ظهور نیز ممکن است تشویق کنند، «عجل علی ظهورک» بگویند و پایه‌های فرعون و طاغوت را نیز تقویت کنند؛ انتظار یک سبک زندگی است.

رحیم‌پور ازغدی، نگاه برخی مبنی بر جدایی زندگی دینی و زندگی عرفی را سکولاریسم دانست و بیان داشت: برخی حسنه دنیا و آخرت را این‌گونه معنا می‌کنند که یک دنیای خوب و یک آخرت خوب داشته باشند، هم جنبه دینی زندگی‌شان که مجلس روضه، زیارت امام رضا و هیأت رفتن است را دارند هم و جنبه دنیوی که در بازار گران می‌فروشند و دروغ می‌گویند در زندگی، سیاست، علم و هرجایی که هستند.

وی ادامه داد: این اعتقاد دقیقاً نقطه انقطاع و انفصال دو ساحت زندگی یعنی ساحت مذهبی و ساحت غیرمذهبی است؛ سکولاریسم یعنی همین، نقطه تفکیک آنچه امر قدسی می‌دانیم و آنچه امر عرفی می‌دانیم، این افراد تعریف درستی از حسنه دنیا و آخرت ندارند، حسنه دنیا و آخرت درواقع به معنای رشد، نیکی و تقرب است نه لذت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان این‌که تفاوت بین منتظر مسؤول و منتظر غیر مسؤول در زمان رفاه مشخص نمی‌شود، تصریح کرد: ممکن است امروز چفیه بیندازی، چادر سر کنی، اداهای مذهبی را داشته باشی اما دین نداشته باشی؛ زمان کربلا همه دین سر جایش بود، اکثر امت اسلامی اهل نماز، روزه و قرآن بودند اما تنها ۷۲ نفر حاضر شدند به کربلا بروند.

وی با ابراز تأسف از این‌که برخی به‌واسطه منافع خود اسم نفسانیت را عقلانیت گذاشته و عقلانیت را جنون می‌دانند، گفت: ظاهر و باطن دین‌دار را نباید از یکدیگر جدا کرد، یک عده می‌گویند ظواهر مهم نیست و دل مهم است اما اگر معنویت با ظواهر و نمودهای عینی را کنار بگذاری، کم‌کم به سمتی می‌روی که در دل نیز اثری از اعتقاد و تدین وجود نخواهد داشت.

احکام شرعی، تجسم معنویت و اخلاق روی زمین است

رحیم پورازغدی ادامه داد: یک عده به اسم این‌که ظواهر مهم نیست، کم‌کم اصل شریعت و التزامات عملی و معنویت مجسم را کنار می‌گذارند، این احکام فقهی و شرعی تجسم همان معنویت و اخلاق روی زمین است. ظاهر و باطن را نباید از هم جدا کرد، با جدا کردن این دو از هم اگر باطن با ظاهر و معیارهای محسوس و عینی شکل نگیرد درنهایت به نقطه‌ای می‌رسد که همه کار انجام می‌دهد و اسمش را اخلاقی می‌گذارد؛ درواقع دیگر معیار اخلاقی روی زمین نخواهد بود و به‌جایی می‌رسیم که باید بگویند چه چیزی حقوق بشر هست و چه چیزی نیست؛ اینان برخی چیزها را می‌گویند حقوق بشر است که جزء حقوق حیوانات هم نیست.

وی، جامعه منهای دروغ، حسادت، فریب و کینه را نشانه‌های یک جامعه منتظر عنوان کرد و بیان داشت: مذهب ما و شما وقتی‌که به لحاظ ذهنی و عینی تجسم پیدا کند، مذهب واقعی نمایان می‌شود اما متأسفانه ما تا جایی به مذهب معتقدیم که با جاه و مقام و لذت‌های ما مخالف نباشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با نقل ماجرایی از سید بن طاووس در خصوص انتخاب بین دولت مسلمان ظالم و حکومت بی‌دین عادل، ابراز داشت: در حکومتی که ظالم است، اسلام او نیز ظاهری است و درواقع به این کار مانع رشد دین شده و بی‌دینی را ترویج می‌دهد اما در حالت دوم که درواقع حکومتی لائیک است اگر آن حکومت ظلم نکند، دین می‌تواند رشد کند و جای حکومت را بگیرد؛ رضاخان هم مدعی غیرمذهبی بودن بود اما این‌گونه که زن‌ها برهنه شوند، مردها لباس غربی بپوشد و عالم دینی لازم ندارم، دین معرفت نیست که بخواهد مباحث معرفتی داشته باشد!

وی بابیان این‌که ما به لحاظ روحی و درونی بالقوه انسان هستیم، اظهار داشت: طبق اعتقادات ما ایشان واسطه فیض است، انسان کامل کانون تعادل زمین است، اگر دنیای خالی از حجت غایی شد، تعادل زمین هم به هم می‌خورد.

ازغدی به وابسته بودن جسم انسان به روح عالم اشاره کرد و گفت: فیزیک کل عالم به انسان و انسانیت انسان مربوط است، ماده و جسم عالم به روح و معنای عالم وابسته است، تفکر الهی می‌گوید جسم به روح عالم مربوط است و بین همه انسان‌ها این امر وجود دارد؛ متافیزیک عالم در گرو انسان کاملی است که ظرفیت انسانیت کامل و خلیفه اللهی را دارد.

وی به این مطلب که اگر فاطمه (س) نبود این جهان خلق نمی‌شد اشاره و تصریح کرد: این امر به معنای جایگاه شخص یک انسان نیست و نسبت با پیامبر دلیل این سخن نیست بلکه منظور همان انسانیت و انسان کامل بودن است، ایشان و تمام ائمه چون فانی در خدا بودند به ظرفیت انسان کامل رسیده‌اند و هدف خلقت زمین نیز به فعل رساندن این ظرفیت است؛ هراندازه که انسانیت در ما متبلور شود، همان اندازه نیز هدف خلقت از جهان محقق می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی فرد منتظر را، منتظر در تمام ابعاد زندگی دانست و ادامه داد: متعهد یعنی این‌که فرد تمام لحظات زندگی در یک راستا باشد و حواسش به عدالت، معنویت و تجسم نهایی به عالم بشر است.

وی یادآور شد: اگر توحید و انتظار در سبک زندگی ما، زندگی سیاسی، علمی و کسب‌وکار ما وارد شد، معلوم است که منتظر هستیم و اگر این امر نبود، معلوم است که بازی است. چنین شخصیت‌هایی منتظر امام زمان نیستند زیرا منتظر واقعی نگاه می‌کند که وظیفه‌اش چیست و آن را انجام می‌دهند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 7 =