محاسبات و راهبردهای رهبر معظم در قبال بحران غزه چیست؟

images

یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی به بررسی فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص غزه و سیاست‌ها و راهبردهایی که ایران در قبال بحران غزه و رژیم اشغالگر صهیونیستی در پیش خواهد گرفت پرداخت.


اندیشکده «امریکن انترپرایز» در گزارشی به بررسی راهبرد و سیاست ایران در قبال غزه و جنایات رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: [آیت‌الله] علی خامنه‌ای رهبر معظم و چند تن از دیگر مقامات ارشد ایران در هفتۀ گذشته اظهارنظرهای قاطعانه متعددی دربارۀ ضرورت حمایت از جنگ علیه اسرائیل مطرح کرده‌اند، و به‌گفتۀ آیت‌الله خامنه‌ای، “کرانۀ باختری را هم مثل غزه مسلح کنید”.

281055_475

 به نقل از اشراف،مسلح کردن غزه چندان تعجب‌برانگیز نیست، اما مسلح کردن کرانۀ باختری نگرانی‌های جدی دربارۀ نیت احتمالی ایران از گسترش درگیری کنونی علیه اسرائیل به وجود آورده است. ترس از تشدید درگیری زمانی قوت گرفت که روز چهارشنبه معاون رئیس دفتر سیاسی حماس از حزب‌الله لبنان خواست جبهۀ دیگری علیه اسرائیل در شمال به راه اندازد. این اظهارنظر بعد از شایعۀ تماس تلفنی نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، در بیستم جولای صورت گرفت، که در آن ظاهراً نصرالله قول داده بود گروهش از جنگ حماس حمایت خواهد کرد.

تهران تصمیم‌های راهبردی مهمی اتخاذ کرده است

این لفاظی نشان می‌دهد احتمالاً تهران همزمان با تشدید چشمگیر عملیات اسرائیل در غزه، تصمیم‌های راهبردی مهمی اتخاذ کرده است. این تحرکات پنهانی از جنبۀ دیگری نیز قابل‌توجه است؛ زیرا پیش از این، تمام طرف‌ها در تمام مدت دو سالی که حماس به دلیل حمایت ایران و حزب‌الله از رئیس‌جمهور اسد با آن‌ها اختلاف داشت، محتاطانه تلاش می‌کردند مجدداً آشتی کنند. همچنین، حماس با تشکیل دولت وحدت به رهبری فتح در کرانۀ باختری در ماه آوریل موافقت کرد.

 دلایل ایران برای مداخلۀ مستقیم در جنگ اسرائیل

با وجود مزایای نهفتۀ اتحاد برای مقابله با اسرائیل، ایران درحال‌حاضر به شدت سرگرم ایفای نقش مهم در درگیری‌های عراق و سوریه است و تمام مدت تلاش می‌کند مذاکرات توافق هسته‌ای از مسیر خود خارج نشود. حزب‌الله لبنان، مهم‌ترین عامل نیابتی ایران، بعد از تلفات فراوان در جنگ لبنان در سال ۲۰۰۶، همچنان برای رویاروییِ تمام‌عیارِ دیگر با اسرائیل تردید دارد.

 چه عاملی ممکن است باعث شود رهبر معظم تصمیم بگیرد مداخلۀ مستقیم‌تری در جنگ اسرائیل داشته باشد؟

– بر عهده داشتن رهبری مقاومت علیه اسرائیل، ضرورتی ایدئولوژیکی برای حکومت ایران است و در این دور جنگ، ایرانی‌ها نقش چندان پررنگی نداشتند. لازم است ایران خودی نشان بدهد و در ازای قدرت فعلی حماس ادعای اعتبار کند.

– بعد از بحران سوریه و عراق، شبکۀ مقاومت عوامل نیابتی و شرکای منطقه‌ای ایران باز هم در معرض خطر قرار دارد. دفاع از حکومت اسد اولویت اول ایران بوده است، اما این اولویت، تهران را ابتدا در عراق و حالا در فلسطین در معرض خطر قرار داده است.

– حماس بیش از پیش‌بینی‌ها قدرتمند ظاهر شده است. علی‌رغم تنش‌های سیاسی و ایدئولوژیکی دشوار، حماس، برادر و هم‌پیمان سنی ایران همچنان ارزش محافظت کردن دارد.

– همه به میدان جنگِ نظامی و سیاسی، هم در غزه و هم در کرانۀ باختری، دسترسی دارند. ایران در مواجهه با عربستان سعودی یا بدتر از آن القاعده یا دولت اسلامی که قصد دارند این خلأ را پرکن‌اند با مشکل مواجه خواهد شد.

 گزینه‌های ایران در غزه از نظر امریکن انترپرایز

گزینه‌های واقع‌بینانه‌ای که [آیت‌الله] خامنه‌ای در حال بررسی آن‌هاست، کدامند؟

– همکاری نزدیک با قطر و ترکیه برای افزایش فشار بین‌المللی و تسهیل حمایت مالی و فنی-نظامی از حماس

– هدایت کردن جهاد فلسطین و حزب‌الله- عوامل نیابتی- برای انجام عملیات محدود در شمال اسرائیل و کرانۀ باختری با هدف برداشتن فشار بر حماس.

– کمک مخفیانه به ایجاد بی‌ثباتی در کرانۀ باختری.

– به راه انداختن جریان تسلیحات از طریق حزب‌الله، جهاد اسلامی فلسطین (PIJ) و دیگر متحدان به کرانۀ باختری و تلاش برای تشکیل گروه‌های شبه‌نظامی جدید؛ هرچند بدون شک کار دشواری است.

 آمریکا باید به‌دقت مراقب فعالیت‌های ایران در غزه باشد

گسترش احتمالی درگیری‌ها و مبارزات ایران در بحبوحۀ جنگ وجودی خود علیه دولت اسلامی گواهی است بر بحرانی بودن اوضاع در کرانۀ باختری و غزه از نظر ایران و میزان اهمیتی که رهبر معظم برای حضور کارآمد در آنجا قائل می‌شود. آمریکا باید به‌دقت مراقب فعالیت‌های مخفیانه ایران در این عرصه باشد و از نفوذ خود در مذاکرات هسته‌ای برای جلوگیری از تشدید بسیار خطرناک درگیری‌ها بهره بگیرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 7 =