تاکتیک های شیطان

شیطان تمام همّ و غمّ خود را برای گمراهی انسانها به کار برده و هیچ گونه فرصتی را از دست نمی دهد. او برای ایجاد لغزش، دست به هر نوع تاکتیک روانی و تبلیغاتی می زند. قرآن کریم بارها راه هایی را که شیطان برای گمراه نمودن انسان به کار می برد، یادآوری کرده است.

 



تاکتیک های شیطان

شیطان تمام همّ و غمّ خود را برای گمراهی انسانها به کار برده و هیچ گونه فرصتی را از دست نمی دهد. او برای ایجاد لغزش، دست به هر نوع تاکتیک روانی و تبلیغاتی می زند. قرآن کریم بارها راه هایی را که شیطان برای گمراه نمودن انسان به کار می برد، یادآوری کرده است. به عنوان نمونه شگردهای شیطان را این گونه بیان می نماید:

ـ برخی را گام به گام به سوی خود می کشاند؛[۱]

ـ برخی را به وسیله القای مطلبی می فریبد، نظیر کسی که از دور سنگی پرتاب می کند.[۲]

ـ گاهی با افراد تماس می گیرد؛ ولی نفوذی ندارد.[۳]

ـ گاهی در دل بعضی از افراد نفوذ می کند.[۴]

ـ گاهی در دل نفوذ می کند و همانجا می ماند.[۵]

ـ این همنشینی موجب می شود تا برادر انسان شود.[۶]

ـ این برادری تا بدانجا پیش می رود که گاه انسان، مرید شیطان می شود و شیطان بر او تسلّط کامل می یابد.

قرآن کریم درباره این گروه می فرماید: (( اسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطانُ فَأَنْساهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ أُولئِکَ حِزْبُ الشَّیْطانِ أَلا إِنَّ حِزْبَ الشَّیْطانِ هُمُ الْخاسِرُونَ))؛[۷] شیطان بر آنان مسلّط شده، یاد خدا را از خاطر آنها می برد. آنان حزب شیطانند! بدانید حزب شیطان زیانکارانند.[۸]

از جمله درباره تاکتیک شیطان برای اغوای حضرت آدم (علیه السلام) می فرماید:

الف) برای آدم و حوّا (علیهما السلام) هیئتی خیرخواهانه به خود گرفت و سوگند یاد کرد: (( وَ قاسَمَهُما إِنِّی لَکُما لَمِنَ النَّاصِحینَ))؛[۹] و برای آنها سوگند یاد کرد که من برای شما از خیرخواهانم.

ب) به آنان وعده داد که اگر این گیاه را بخورید، زندگی و حکومت ابدی خواهید داشت: (( یا آدَمُ هَلْ أَدُلُّکَ عَلى شَجَرَهِ الْخُلْدِ وَ مُلْکٍ لا یَبْلى))؛[۱۰] ای آدم! آیا می خواهی تو را به درخت زندگی جاوید، و ملکی بی زوال راهنمایی کنم؟!

ج) با دروغ و تهمت آنان را فریب داد: (( ما نَهاکُما رَبُّکُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَهِ إلاَّ أَنْ تَکُونا مَلَکَیْنِ أَوْ تَکُونا مِنَ الْخالِدینَ))؛[۱۱] پروردگارتان شما را از این درخت نهی نکرده، مگر به خاطر اینکه (اگر از آن بخورید) فرشته خواهید شد، یا جاودانه (در بهشت) خواهید ماند!

بنابراین، شیطان انسانها را با وعده های توخالی، دلبستگی به آرزوها،[۱۲] وسوسه،[۱۳] امر به فحشا و زشتیها،[۱۴] زینت دادن کارهای زشت،[۱۵] ایجاد ترس و وحشت،[۱۶] دشمنی،[۱۷] وعده فقر و تهیدستی،[۱۸] اسراف،[۱۹] بازداشتن از یاد خدا،[۲۰] اختلاف و تفرقه،[۲۱] تمرّد و نافرمانی،[۲۲] ایجاد شکّ و تردید،[۲۳] شرک و انحراف،[۲۴] و آرزوهای طولانی[۲۵] می فریبد و همیشه در رصد اوضاع افراد است تا در هر فرصتی آنها را از راه حق گمراه کند.

امّا توجه به این نکته ضروری است که شیطان هر کسی را با شیوه ای به گمراهی می کشاند. آن چنان در وسوسه های خود مهارت دارد که زشت ترین و بدترین جنایتها را به گونه ای در نظر انسان جلوهگر می سازد که انسانها آن را یک افتخار می پندارند، همانگونه که اعراب جاهلی زنده به گور کردن دختران خود را سند افتخار خویش می دانستند و آن را به عنوان حمایت از ناموس و حفظ حیثیت و آبروی قبیله، مدح و تمجید می کردند، و می گفتند: من امروز دخترم را به دست خود زیر خاک می فرستم تا فردا در جنگ به دست دشمن نیفتد.[۲۶]

شهید مطهری (رحمه الله) نقل می کند که: در زمان شیخ انصاری (رحمه الله)، شخصی در خواب، شیطان را دید که تعداد زیادی افسار همراه خود دارد؛ ولی این افسارها مختلف است؛ بعضی بسیار نازک است، بعضی از آنها چرمی است و بعضی به صورت زنجیر؛ زنجیرهای مختلفی که بعضی از آنها خیلی کلفت است. در میان اینها یک زنجیر خیلی کلفت و قوی بود. از شیطان پرسید: اینها چیست؟ گفت: اینها افسارهایی است که به سرِ بنی آدم می زنم و آنها را به طرف گناه می کشانم. گفت: آن زنجیر کلفت برای کیست؟ گفت: این برای یک آدم خیلی گردن کلفتی است. گفت: چه کسی؟ گفت: شیخ انصاری. اتّفاقاً دیشب زدم به سرش و چند قدم آوردم؛ ولی زد و آن را پاره کرد. بعد آن شخص گفت: حالا افسار ماها کجاست؟ شیطان گفت: شما که افسار نمی خواهید. شما دنبال من هستید! این افسار مال آنهایی است که دنبال من نمی آیند. صبح روز بعد آن شخص خدمت شیخ انصاری (رحمه الله) رسید و خواب را برایش نقل کرد. مثل اینکه شبی بوده که شیخ خیلی اضطرار پیدا می کند و از پولی که بابت سهم امام بوده و فردا بایستی تقسیم می کرده است، به عنوان قرض چیزی برمی دارد. می آید تا دمِ در؛ ولی پشیمان می شود و برمی گردد و می گذارد سر جایش. شیطان که گفته بود: زنجیر را زدم به سرش و او را چند قدم آوردم؛ ولی پاره کرد و رفت، قضیه این بوده است.[۲۷] خلاصه آنکه شیطان به سراغ همه می آید؛ امّا در همه تأثیرگذار نیست.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 9