آیت‌الله میلانی در احیای حوزه علمیه مشهد مؤثر بود


عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ابعاد شخصیتی آیت الله میلانی گفت: وجود آیت‌الله میلانی به عنوان یک استوانه و محور آموزش در استوارسازی حوزه علمیه خراسان و پرورش علما و بزرگان، نعمت و موجب امتنان است.


آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد  در مراسم بزرگداشت چهلمین سالروز ارتحال آیت الله سید محمدهادی حسینی میلانی(ره) در مسجد آیت الله میلانی با اشاره به آیه دوم سوره جمعه، آن مرحوم را عنصری نقش آفرین در احیا و سازندگی حوزه علمیه خراسان دانست.


وی تأکید کرد: برگزاری این گونه مراسم ها می بایست مقدمه اجرای یک همایش و برنامه مؤثر و بین المللی در معرفی آیت الله میلانی به دنیای اسلام باشد.

آیت الله علم الهدی در ادامه تصریح کرد: خداوند در قرآن منت گذاشتن در برابر احسان و کار خیر را به شدت مذمت می کند اما با این وجود در آیه ۱۶۴ سوره آل عمران برای نعمت بَعث رسول بر مؤمنان منت می گذارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: این در حالی است که در سوره جمعه که واژه «یزکیهم» بر «یعلمهم» مقدم شده است، خداوند برای بعثت رسول منتی ندارد اما در سوره آل عمران که ابتدا «یعلمهم» آمده است، برای نعمت تلاوت و آموزش کتاب و حکمت از سوی پیامبر منت می گذارد.

وی یادآور شد: مطابق آیه شریفه سوره آل عمران، وجود آیت الله میلانی به عنوان یک استوانه و محور آموزش در استوارسازی حوزه علمیه خراسان و پرورش علما و بزرگان، نعمت و موجب امتنان است.

آیت الله علم الهدی با اشاره به این که ظهور و بروز آیت الله میلانی در حوزه علمیه مشهد در یک موقعیت خاص و حساس بوده است، افزود: حوزه علمیه خراسان با همه عمق و ریشه ای که در طول تاریخ دارد در مقطعی از زمان، در شرایطی قرار گرفت که با وجود تنه ای تنومند در زمینه ادبیات عرب و سطح عالی، شاخ و برگ لازم برای ثمردهی نداشت و در درس خارج از نیروی توانمندی برخوردار نبود.

وی اظهار کرد: آیت الله میلانی که یک استوانه فقاهتی مستغنی از مبنای عظیم فقهی و اصولی میرزای نایینی، محمدحسین اصفهانی(کمپانی) و آقا ضیاء عراقی بود با حضور خود، حوزه علمیه خراسان را نیز در این زمینه غنا بخشید.

اهتمام ویژه آیت الله میلانی در پرورش طلاب

امام جمعه مشهد در ادامه به اهتمام ویژه آیت الله میلانی نسبت به پرورش طلاب اشاره و خاطرنشان کرد: نفوذ کلام ایشان به حدی بود که اعماق وجود مخاطب را تحت تأثیر قرار می داد؛ به عنوان نمونه، ایشان در مراسم عروسی بنده(که در ۱۷سالگی ازدواج کرده وطلبه ای بسیارجوان بودم) شرکت کرده و موقع رفتن یک جمله به من گفتند که «امیدوارم همسرت معین تحصیل شما باشد نه آفت» اما همین چند کلمه به حدی مرا تحت تأثیر قرار داد که در همان روزها که تابستان و درس تعطیل بود، یک هم مباحثه ای و یک استاد پیدا کرده و شرح شمسیه را که از دروس خاص حوزه بود به صورت خصوصی گذراندم.

نقش آفرینی آیت الله میلانی در مسائل انقلاب و جریانات سیاسی روز مغفول مانده است

وی یادآور شد: آنچه در گستره شخصیتی آیت الله میلانی مغفول مانده، نقش آفرینی ایشان در مسائل انقلاب و جریانات سیاسی روز است که نقطه عطفی در انقلاب اسلامی به شمار می رود؛ زمانی که امام خمینی(ره) در ۱۵ خرداد ۴۲ بازداشت شده و رژیم طاغوت سخت ترین جنایات را علیه مبارزان انقلابی اعمال می کرد، آیت الله میلانی در اوج کشتارهای تهران، با هواپیما عازم تهران شدند اما ساواک به محض اطلاع از این سفر، هواپیما را بازگرداند اما ایشان پیاده نشدند و در نتیجه مقاومت ایشان، بازداشت شدگان مشهد آزاد شدند و ۲ روز پس از این ماجرا، ایشان مجدد به تهران رفتند و نقش مؤثری در حفظ جریان انقلاب با وجود سرکوبی شدید طاغوت داشتند به گونه ای که اگر ایستادگی و هدایتگری ایشان نبود مشخص نبود سرنوشت انقلاب به کجا می رسید.

آیت الله علم الهدی با اشاره به کرامات اخلاقی و معنویت بالای آیت الله میلانی گفت: ایشان رابطه ولایی شدیدی با معصومان(ع) داشته و با وجود همه شاگردان و منبرها و فعالیت های مختلف، به هیچ یک متکی نبوده و می گفتند تمام اعتمادم در زندگی به رابطه قلبی است که با اهل بیت(ع) دارم.

وی افزود: یک بار هنگام تشرف به حرم مطهر امام رضا(ع) ایشان تنها دوسه جمله اول اذن دخول را خواندند و وارد شدند. پس از زیارت از ایشان بابت ناتمام گذاردن اذن دخول سوال شد. پاسخ دادند: وقتی اجازه فرمودند چرا تمام کنم؟.

امام جمعه مشهد در پایان با اشاره به این که آیت الله میلانی هر گاه نام امام زمان(عج) را می شنیدند اشکشان جاری می شد، قصیده ای را که آیت الله میلانی به زبان عربی در رثای امام زمان(عج) سروده بودند، قرائت کرد.

 

 

 






اخبار مرتبط

  • روحانیت نباید در مقابل مردم ژست حکومتی به خود بگیرد
  • مشکلات اقتصادی؛ نتیجه روی کارآمدن افراد نالایق
  • مسؤولان وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را مدیریت کنند
  • آیت‌الله مصباح الگویی برای جامعه طلبگی و دینی است
  • خواص بی بصیرت؛ قصه پر غصه دیروز و امروز
  • آیت الله یزدی از نیروهای پا به کار انقلاب بود
  • امام رضا دین را از نابودی و اسلام را از انحراف نجات دادند
  • لزوم الگوگیری مسلمانان از سیره رسول‌الله در مبارزه با مستکبران
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    6 + 2 =