واعظ موسوی: امام صادق(ع) با اشاعه اندیشه‌های خود وارد عرصه جنگ نرم شدند . ( مصاحبه ایسنا )

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی واعظ موسوی عضو اتاق فکر تبلیغ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،  با اشاره به نهضت فرهنگی امام صادق(ع) تصریح کرد: در زمان امام صادق(ع) بنی‌عباس که ادعای محبت اهل‌بیت را داشت، از سال ۱۰۰ هجری شمسی نهضتی به نام عباسی را به وجود آورد که در سال ۱۳۲ به صورت جدی شکل گرفت.

واعظ موسوی آغاز به کار و به رشد رسیدن نهضت عباسی را در دوره امامت امام باقر(ع) و امام صادق(ع) دانست.

استفاده کردن نهضت عباسی از پوشش دوستی اهل‌بیت یکی از مسایلی بود که واعظ موسوی با اشاره به آن تصریح کرد: عباسی‌ها با دورویی و نفاق نهضت‌شان را پیش بردند و به دلیل آنکه پایگاه اجتماعی و محلی از اعراب نداشتند و نمی‌توانستند خود را مطرح کنند از پوشش دوستی اهل بیت استفاده کردند و خود را به عنوان طرفدارن اهل‌بیت جا زدند.

عضو اتاق فکر تبلیغ اظهار کرد: بنی‌عباس همواره در کارهایشان سادات حسنی، سیدان بزرگی که نسلشان به امام حسن(ع) می‌رسید و مردم به آنها اعتقاد زیادی داشتند را جلو می‌انداختند.

وی ادامه داد: بنی عباس سادات بنی حسن از جمله عبدالله محض و فرزندان او به خصوص محمد نفس ذکیه، پسر عبدالله را به دلیل تقوای زیاد جلو انداخته بود و منصور عباسی کسی بود که رکاب اسب محمد را می‌گرفت تا او سوار بر اسب شود و با این کار به نام آنها و اهل بیت و فرزندان پیامبر از مردم بیعت می‌گرفت و در واقع خلفای عباسی با تهییج مردم توانستند به پیروزی دست یابند.

واعظ موسوی تصریح کرد: امام صادق(ع) با زیرکی و درایتشان و با رصد کردن شرایط می‌دانستند که بنی عباس دارد منافقانه در جهت کسب قدرت می‌کوشد و سازگاری چندانی هم با اهل بیت ندارند.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) با سقوط بنی‌امیه و اوج گرفتن کار بنی عباس از این فرصت استفاده کردند و تصمیم گرفتند نهضتی فرهنگی ایجاد کنند؛ نهضتی که قبلا توسط امام باقر(ع) پایه‌گذاری شده بود.

عضو اتاق فکر تبلیغ با بیان این‌که «امام صادق(ع) مبانی شیعی، اسلام ناب، ولایی و اصیل را به زیبایی تبیین کردند» اظهار کرد: امام صادق(ع) با ایجاد نهضت فرهنگی شاگردان زیادی را تربیت کردند و مباحث مختلفی چون دیدگاه شیعه، مسائل کلامی، جبر و اختیار در توحید، خداشناسی، دیدگاه اسلام اصیل و ناب، مباحث فقهی، و دیگر موضوعات اسلامی توسط ایشان تدوین شد.

واعظ موسوی تعداد شاگردان تربیت شده توسط امام صادق (ع) را ۴ هزار نفر دانست.

وی با اشاره به وارد شدن امام به عرصه جنگ نرم تصریح کرد: امام صادق(ع) سطح آگاهی مردم را بالا بردند و از مبانی اسلام پایداری کردند و با اشاعه افکار و اندیشه‌های جانانه خود وارد عرصه جنگ نرم شدند.

عضو اتاق فکر تبلیغ اظهار کرد: با ایجاد نهضت فرهنگی توسط امام جعفر(ع) و تدوین شدن مبانی اسلام اصیل و مذهب شیعی توسط ایشان، افکار اصیل اسلامی از دستبرد انحراف و تحریف و التقات در امان ماند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 9