امام صادق از رفتن مردم به سمت دوزخ نگران بودند

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان، گفت: حضرت امام صادق(ع) از مشاهده انحراف جامعه و شیوع گناه، فاصله گرفتن مردم از خداوند متعال و رفتن به سمت دوزخ نگران بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد اخلاق و پژوهشگر حوزوی در جمع نمازگراران حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز با اشاره به فرازهایی از زندگی امام صادق(ع) عنوان کرد: آن امام همام عاشق هدایت و راهنمایی مردم بودند و تا آخرین لحظه عمر مبارکشان نیز این رسالت الهی خود را انجام دادند.

وی با بیان اینکه هدایت و نجات مردم، یکی از مهم‌ترین مسائل ائمه اطهار(ع) بود، افزود: امام صادق(ع) از مشاهده انحراف جامعه و شیوع گناه، فاصله گرفتن مردم از خداوند متعال و رفتن به سمت دوزخ نگران بودند و مشاهده می‌کردند که گناه سبب تیره بختی مردم شده و تمامی در‌ب‌های سعادت را به روی آنان خواهد بست، از‌این‌رو به شدت به‌دنبال هدایت مردم بودند و این امر را با دلسوزی دنبال می‌کردند و همیشه دغدغه مردم را داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با یادآوری اینکه امام صادق(ع) فرصت هدایت مردم را از دست ندادند، افزود: ساعات پایانی عمر مبارک آن حضرت هم به مجلس علم تبدیل شد و به فرمایش حضرت به‌دنبال همه اقوام فرستادند و پس از حضور آنان فرمودند: کسی که به نماز اهمیت ندهد و آن را سبک بشمارد؛ به شفاعت ما نخواهد رسید.

این استاد اخلاق ابراز کرد: اگر مردم عشق امام صادق(ع) و دغدغه ایشان را نسبت به خود غنیمت ندانند، هم دنیای آنان خراب خواهد شد و هم آخرت آنان و این امر سبب نفوذ فرهنگ ابلیس می‌شود.

وی اظهار کرد: ابلیس به خاطر تکبرش قبول کرد که هم دنیا و هم آخرت خود را از دست دهد و تعجب اینجاست که با وجود قسم خداوند متعال مبنی بر پر کردن جهنم از شیطان و پیروان او و با وجود علم ابلیس به جهنم؛ باز اعتنایی به امر پروردگار نکرد و کسانی که دنیای آنان غرق در آلودگی می‌شود و آخرت خود را هم از دست می‌دهد در ارزیابی پروردگار از پست‌ترین پست‌های عالم است.

این مترجم قرآن کریم با اشاره به آیاتی از سوره بلد گفت: در این سوره به پست‌ترین پست‌های عالم اشاره می‌شود که هم موجودات زنده و هم غیر زنده را شامل می‌شود و این مرتبه مخصوص کسانی است که به انتخاب خودشان دنیا و آخرت خود را از بین می‌برند.

وی با اشاره با یادآوری اینکه برخی هم می‌توانند آنچنان به اوج برسند که فقط پروردگار عالم می‌تواند جایگاه آنان را بشناسد، افزود: در صفحه سوم کتاب محاسن برقی حدیثی ذکر شده از امام صادق(ع) که نشان‌دهنده دغدغه و دلسوزی بسیار آن امام همام جهت رشد انسان‌ها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان بیان داشت: در روایت آمده است که امام صادق(ع) نامه‌ای به یکی از شیعیان ساکن در ایران نوشت و تأکید فرمود که اصطلاح «به‌من چه» باید از زندگی شیعیان حذف شود و نباید بی‌تفاوت بود.

وی با اشاره به آیه ۲ سوره مائده «…وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ…؛ و در نیکوکارى و پرهیزگارى با یکدیگر همکارى کنید و در گناه و تعدى دستیار هم نشوید» گفت: این آیه نشان‌دهنده پیغام خداوند متعال است که نباید در برابر انحراف دیگران سکوت کرد و همه باید در کارهای خیر شرکت کنند و از کارهای بد، خود و دیگران را جدا کنند.

این استاد اخلاق با بیان اینکه بی‌تفاوتی نسبت به دیگران خصلت حیوانات است، گفت: انسان‌ها دارای روح هستند و به هم وابستگی ریشه‌ای از حضرت آدم و حوا دارند همچنین وابستگی خونی و خلقتی، از‌این ‌رو هیچ انسانی از دیگران جدا نیست و نباید نسبت به دیگران بی‌تفاوت باشند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 6 =