با روند فعلی دولت رونق اقتصادی حاصل نمی‌شود

همایش یادمان آیینه داران آفتاب
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بخش تولیدی ما احساس نیاز نمی‌کند و نتیجه آن این می‌شود که ما بودجه تصویب کنیم و به دانشگاه‌ها بدهیم و دانشگاه‌ها نیز پژوهش‌هایی انجام دهند که معلوم نیست به درد دنیای ما می‌خورد یا آخرتمان.

 


علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در یادواره آینه‌داران آفتاب که در مجتمع فرهنگی رفاه برگزار شد، گفت: همه ما به نوعی با شهید عراقی، شهید رجایی، شهید باهنر، شهید لاجوردی و شهید اندرزگو ارتباط داشته‌ایم، اما سوال مهم این است که این شهدای بزرگوار چگونه و در چه مسلکی رشد کرده‌اند؟ چرا که این افراد کوچک نبودند و هر کدام نقش بزرگی در انقلاب ایفا کردند و انقلاب بزرگ را به ثمر رساندند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران روشنگری بزرگی در تاریخ بشر بود گفت: این پنج شهید یاران رهبر کبیر انقلاب بوده اند، اما این‌که این عزیزان در چه مکتبی رشد کرده اند که به این میزان در انقلاب موثر بودند، دارای اهمیت بالایی است. اگر بتوانیم رمز و راز نهفته در زندگی این اشخاص را به درستی بفهمیم، می‌توانیم در مسیر درستی حرکت کنیم و یا در رویه زندگی خود تغییر ایجاد کنیم.

وی نخستین ویژگی این پنج شهید را اخلاص در عمل دانست و افزود: آنها افراد مخلصی بودند و ریا جایی در زندگی شان نداشت و به همین دلیل توفیق و محبوبیت بسیاری در میان مردم داشتند. همچنین این‌که این پنج شهید در بستر از دنیا نرفته اند بیانگر توفیق بزرگی می باشد که شاملشان شده است.

لاریجانی با اشاره به این‌که امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند «هر که نهان خود را درست کند، خدا آشکار او را درست می‌کند و هر که برای دینش کار کند، خدا امر دنیای او را کفایت می‌کند و کسی که آنچه بین خود و خداست را نیکو سازد، خدا آنچه بین او و مردم است را نیکو می‌کند» گفت: راه و روش این پنج شهید بزرگوار نیز این‌گونه بود، لذا باید گفت این پنج شهید پیروان راستین امام علی(ع) بودند.

وی ویژگی دوم شهدای حزب موتلفه را این چنین بیان کرد: آنها هدف خود را گم نکردند و در بدترین شرایط انسان های «هرهری» مسلک نبودند و مقصد اصلی را از دست ندادند بلکه با ادامه راه روحانیت از غرب یا شرق زدگی دوری کردند و به معنای واقعی دانشمند دینی بودند.

رییس مجلس با تاکید بر این‌که این پنج شهید دین را به درستی دریافتند و راه روحانیت را پیمودند خاطرنشان کرد: البته پس از انقلاب موج‌های سنگین سیاسی به وجود آمد که برخی با کنایه می‌گفتند باید واقع‌گرا باشیم! اما در پاسخ به آنها باید گفت که مبدأ کار مهم است نه مقصد؛ اگر دیپلماسی ما ایدئولوژیک باشد، اشکالی ندارد، اما اگر در دیپلماسی هدف نداشته باشیم هرهری مسلک خواهیم شد.

لاریجانی در خصوص ویژگی سوم شهدای حزب موتلفه، اظهار داشت: این پنج شهید در راه دین با فهم و درایت کار می‌کردند و در کشور دریدگی ایجاد نمی‌کردند و راه درستی را انتخاب کرده بودند؛ هر جامعه‌ای که پرده‌ها در آن دریده شود، حیا از آن می‌رود و به جای هم‌افزایی در استعدادها شرایط به سمت سایش پیش می‌رود.

وی افزود: به غیر از ویژگی های معنوی و انقلابی، این پنج شهید در مباحث مدیریتی نیز توفیقات بزرگی داشتند، آنها قصد خدمت به مردم را داشتند و خدمت را افتخار می‌دانستند و این در حالی بود که منتی برای کارشان نبود.

رییس مجلس با بیان این‌که میدان مبارزه امروز گسترده‌تر و سخت‌تر از گذشته شده است گفت: اگر در گذشته رژیم طاغوت وجود داشت و مصاف روشنی داشتیم، امروز این‌گونه نیست و در مباحث هسته‌ای و اوضاع عجیب منطقه‌ای با مصاف جدی روبرو هستیم؛ در مصاف های هسته‌ای باید انرژی زیادی را خرج کنیم و به این سادگی حل نخواهد شد اما نکته ای که مشخص است حفظ دستاورد ملت می باشد. تمام قدرت‌های بزرگ جهان جمع شده اند تا این دستاورد را از ما بگیرند، ما باید از تمام فنون دیپلماسی استفاده کنیم تا با کمترین هزینه آن را حفظ کنیم.

وی با بیان این‌که تمام رسانه‌ها و رجال سیاسی دنیا ایران را بمباران رسانه‌ای می‌کنند تا نشان دهند که ما به دنبال سلاح هسته‌ای هستیم، گفت: برژینسکی مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در اظهاراتش گفته است که ادعای آمریکا در خصوص ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران کاملا بی‌معناست و اصولا من ایران را کشوری اصیل می‌دانم که در بین کشورهای خاورمیانه چنین چیزی را ندیده‌ام. در ایران انسجام واقعی وجود دارد و کشور با هویت و معتبر و با دولت مستحکمی است. اسراییل تنها رژیمی است که به طور انحصاری دارای سلاح‌های هسته‌ای است و از مدت ها این جنگ‌افزار را در اختیار داشته و ارتش اسرائیل ۱۰۰ تا ۲۰۰ بمب هسته‌ای دارد و این برای قتل عام کافی است، بنابراین پرداختن به موضوع ساخت بمب اتمی از سوی ایران مصداقی از حقه بازی است.

لاریجانی با تأکید بر این‌که فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر ممنوعیت وجود سلاح هسته ای در ایران اتمام حجتی با دشمنان بود، افزود: آنها می دانند که فتوا مسأله مهمی است و تغییر نمی‌کند. وقتی دبیرکل سازمان ملل به ایران آمد به من گفت آیا می‌توانی فتوای رهبری را در مجلس تصویب کنید؟ من به وی پاسخ دادم که ممکن است مجلس امروز قانونی بگذارد و فردا قانون خود را تغییر دهد، اما فتوای رهبر تغییر نمی‌کند.

رییس مجلس در خصوص بحران‌های منطقه، اظهار داشت: بحران‌هایی همچون جدال شیعه و سنی و به وجود آوردن جریان افراطی مگر در گذشته وجود داشت؟ خیر، این مسائل موارد جدیدی است که دشمن به وجود آورده است. دشمنان موجوداتی ایجاد کرده‌اند که از بریدن سر مردم، گلوله باران اتوبوس ها و ربایش زنان لذت می‌برند. زمانی کشورهای بزرگ معتقد بودند اگر چنین موجوداتی را به وجود آورند می‌توانند از آن به خوبی استفاده کنند، لذا آنها را با حساب به وجود آوردند.

وی مصاف با داعش را مصافی گسترده و بزرگ دانست و افزود: این مصاف به انرژی، وقت و فکر نیاز دارد تا مسلمان‌ها را از چنگ این موجودات وحشی نجات دهیم. اگر در گذشته با تاکتیک‌های روشنی از رژیم دیکتاتور مواجه بودیم، امروز این تاکتیک‌ها متنوع شده و مصاف بست پیدا کرده است، پس باید مسلکی زندگی کرد و هدف‌گرا باشیم و باید بیش از گذشته در راهمان استقامت داشته باشیم.

لاریجانی با اشاره به مشکلات مختلف موجود در کشور، گفت: مشکلات اقتصادی در درون کشور وجود دارد که بخشی از آن به دلیل بی‌تدبیری و بخشی نیز به تحریم‌ها بر می‌گردد، ما در این زمینه نیاز به تدبیر، دقت نظر و فداکاری داریم. این‌که سال ۹۳ از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان عزم ملی و مدیریت جهادی نام‌گذاری شده است، بیانگر آن است که باید مجاهدانه کار کرد.

وی افزود: گاهی مشاجرات سیاسی در کشور که به هر دلیلی به وجود می‌آید آدم را متعجب می‌کند، چرا که ما با مصاف سختی در کشور روبرو هستیم و باید از این رفتارهای جناحی پرهیز کرد.

رییس مجلس با بیان این‌که ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری بر مردمی شدن و رقابت تأکید دارد، تصریح کرد: با روند فعلی دولت رونق اقتصادی حاصل نمی‌شود، تا رقابت حاصل نشود دانشگاه‌های ما پیشرفت نمی‌کنند. هم‌اکنون پژوهش‌های دانشگاه‌ها ارتباطی به تولید ندارد، اما اکثر درآمد دانشگاه‌های معتبر دنیا از بخش‌های تولیدی حاصل می‌شود، بخش تولیدی ما احساس نیاز نمی‌کند و نتیجه آن این می‌شود که ما بودجه تصویب کنیم و به دانشگاه‌ها بدهیم و دانشگاه‌ها نیز پژوهش‌هایی انجام دهند که معلوم نیست به درد دنیای ما می‌خورد یا آخرتمان.

لاریجانی در پایان گفت: یاد کردن از شهدای بزرگی که افتخار جمهوری اسلامی ایران هستند و حزب موتلفه اسلامی که حزب پایدار کشور می باشد باعث افتخار است. موتلفه باید مفتخر باشد که چنین شهدای بزرگی را در درون خود جای داده است و باید از این‌ نشست‌ها بفهمیم که در مصاف دشوارتری در منطقه و صحنه بین‌المللی قرار داریم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 2 =