توصیه‌های مهم آیت‌الله جوادی‌ آملی به دولتمردان/ در جریان مذاکرات هسته ای همواره با مسؤولان نظام مشورت کنید

IMAGE633933768234022500 
حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی مسئله تحریم‌های اقتصادی دشمنان را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: با بهره‌گیری از مدیریت صحیح تحریم‌ها تاثیری بر کشور نخواهد داشت.
به مناسبت هفته دولت مجموعه ای از اهم نکات و توصیه های حضرت آیت الله جوادی آملی را به اعضای هیئت دولت یازدهم در طول دیدارهایی که وزرا و معاونین ریس جمهور یازدهم پس از استقرا دولت با ایشان داشته را مجددا از نظر  می گذرانیم.

ضرورت هدایت سرمایه های بانکی به بخش تولید و ایجاد اشتغال در کشور

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با دکتر ولی‌الله سیف رییس بانک مرکزی در تاریخ ۱۵ /۳/ ۹۳ اظهار داشت: باید اقتصاد و فرهنگ را از سیره اسلام و امام راحل یاد بگیریم و حقیقتا به آن عمل کنیم.

وی در خصوص ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی، تاکید بر روی پای خود ایستادن و تمرکز به توان داخلی، توجه بیشتر بانک‌ها و ارائه کمک‌های بیشتر به مردم و تلاش برای رونق اقتصادی و شکوفایی این عرصه اشاره داشت.

مفسر برجسته قرآن کریم در این رابطه بیان داشت: اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارد به معنای پر بودن جیب ملت و دوری از تملق و چاپلوسی از قدرت‌ها است و ملتی که دستش خالی شد اهل بساز می‌شود نه اهل سوز و ما باید توجه داشته باشیم که تنها نمی‌توانیم با شعار دادن استقلال کشور را حفظ کنیم.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: ملتی که جیبش و دستش خالی باشد فقیر محسوب می‌شود؛ چراکه پویا نیست، فقیر به معنای گدا نیست؛ فقیر به معنای کسی است که ستون فقراتش شکسته است و ملتی که دستش خالی باشد، ویلچری است و قادر به ایستادگی نیست. با ملت ویلچری نمی‌توان نه شرقی و نه غربی گفت و اصول زیر سوال می‌رود، ملتی که جیبش خالی است اهل املاق می‌شود ؛ از طرفی اشتغال و ازدواج نیز کاهش یابد مشکلات دوچدان می‌شود.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این‌که «امروز برخی سرقت‌های علنی را در تهران و شهرستان‌های کشور مشاهده می کنیم که نشان دهده بازگشت به دوران جاهلیت است»، گفت: ما یک درصد جمعیت دنیا هستیم و ده درصد امکانات طبیعی دنیا را در اختیار داریم؛ اما آن چه داریم اختلاس کردن و دروغ گفتن است.

وی با تاکید بر این‌که «ربا نه تنها راه حل نیست، بلکه راه بد است»، گفت: ربا و جریمه دیرکردی که حرام است را بانک‌ها از مردم می گیرد، به کارمدان خود به عنوان حقوق می‌دهد و آن‌ها نیز به خانه و زدگی خود می‌برد و این بدین مفهوم است وقتی کار حلال نباشد مستقیم حرام می‌شود و به جهنم می‌رود.

مفسر برجسته قرآن کریم با تاکید بر احیاء هر چه بیشتر سنت قرآنی قرض الحسنه بیان داشت: هنگامی که ربا را به جای قرض الحسنه به میدان بیاوریم کسی به کسی رحم نمی‌کد و جامعه‌ای که رحم و عاطفه داشته باشد پروده‌های دستگاه قضا بیشتر می‌شود. امروز متاسفانه ربا به جای قرض الحسنه وارد سیستم بانکی شده است و کسی به دیگری رحمی نمی‌کند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در پایان با تاکید بر ضرورت هدایت سرمایه های بانکی به بخش تولید و ایجاد اشتغال در کشور اظهار داشت: بانک‌ها در راستای استفاده مردم از منابع طبیعی وظیفه دارد آنان را راهنمایی و کمک کند تا بتوانیم در عرصه‌های مختلف شاهد شکوفایی باشیم. بانک‌ها باید منابع و امکانات خود را در اختیار مردم قرار دهد تا آنان آن را در مسیر تولید و رونق به کار بگیرد.

در زمینه تغذیه مردم نیازمد فرهنگ سازی با تکیه بر آموزه های اسلامی هستیم
حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار دکتر سید حسن قاضی‏‌‏زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تاریخ ۱۱/۲/۹۳ با تاکید بر ایجاد عزم ملی در خصوص تصحیح الگوی تغذیه مردم، گفت: طبق روایات ائمه بیشترین بیماری های انسان مربوط به تغذیه ناصحیح است که در این زمینه نیازمد فرهنگ سازی با تکیه بر آموزه های اسلامی و عزم ملی هستیم.

وی با بیان این مطلب که برخی از پزشکان انسان را تنها یک حیوان ناطق می داند، اذعان داشت: برخی از طبیبان انسان را تنها یک حیوان ناطق می داند لذا در برخورد با بیماری ها تنها تفاوت انسان و حیوان را در میزان دارو خلاصه می کند حال آنکه انسان صاحب روح است و روح است که بدن انسان را اداره می کد.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: نیاز بدن را روح رهبری می کد لذا در مواقعی که روح متوجه جای دیگری است نیازهایی همچون گرسنگی و تشنگی کمتر به سراغ انسان می آید. لذا باید یک طبیب محققا ارتباط روح و جسم را درک کد تا آنگاه فلسفه برخی مسائل همچون روزه را بفهمد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با با ارائه پیشنهادی اظهار داشت: باید در یک همایش علمی در خصوص روزه داری در ماه مبارک رمضان به تبیین جایگاه روح در میزان نیازهای جسمانی انسان پرداخته شود.

وی در فراز پایانی فرمایشات خود در خصوص مقام شامخ پزشک گفت: طبیبی که به واسطه علم خود در جبهه هاحضور پیدا می کرد و یا امروزه به درد مردم جامعه توجه می کد کاری علماگونه می کد. چنین پزشکی در حقیقت علم دینی را در پزشکی عملی ساخته است.

طب سنتی به توحیدشناسی کمک شایانی می کند

همچنین وی در دیدار دکتر محمود خدادوست معاون وزیر بهداشت در امور طب سنتی و دکتر محمدمهدی اصفهانی مشاور وزیر بهداشت در امور طب اسلامی در تاریخ ۷/۱۱/۹۲ به تبیین دینی بودن همه علوم و از جمله علم طب پرداختد و اظهار داشت: علم و طب چه سنّتی چه غیر سنّتی، اگر علم است نمی‌تواد دینی نباشد.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این مطلب که تبیین و فهم صورت مسئله مهمترین قدم در راه حل یک مسئله است، ادامه داد: اینکه ما علم دینی داریم یا نه، یک مسئله است و در پاسخ دادن به یک مسئله، آن محقّقی موفق‌تر است که صورت مسئله را خوب بررسی کد؛ موضوع، محمول، نسبت و رابطه موضوع و محمول را خوب بررسی کد ، همچنین بر اساس نظام علّـّی ، معلول و علت ها را خوب بررسی کد، وقتی صورت مسئله‌ای را خوب فهمید، می‌تواد از چد راه برهان اقامه کند.

مفسر برجسته قرآن کریم فلسفه را متولی اثبات وجود علوم دینی دانستد و اظهار داشت: مسئله وجود یا عدم وجود علم دینی را هیچ علمی به جز فلسفه نمی تواد مشخص کد، فقط فلسفه است که می تواد عهده‌دار این مسئله باشد چون فلسفه ثابت می‌کد که دین هست یا نیست؛ چون همه علوم هر کدام برابر ظرفیت خودشان سخن می‌گوید و تنها فلسفه است که جهان‌بینی دارد و درباره تمام جهان حرف می‌زد.

ایشان در خصوص روش شناسی فلسفه در پاسخگویی به مسئله وجود علم دینی بیان داشت: فلسفه وقتی بخواهد وارد بشود که علم دینی داریم یا داریم اول سکولار است، سکولار یعنی لا بشرط، بی‌تفاوت، نه ضدّ دین، یعنی در ابتدا فلسفه نمی‌داد خدایی هست یا نه؛ اگر ـ خدای ناکرده ـ کج‌راهه و بیراهه رفت و برای فلسفه به خیال خودش ثابت شد که قیامتی نیست و وحی و نبوّت نیست این دو اُفت و آفت دارد؛ اوّلین آفتش این است که خودش را ضدّ دین می‌کد و آفت دومش این است که تمام علوم که در جهان هست همه را ضدّ دین می‌کد، چرا؟ برای اینکه وقتی به خیال او خدایی نباشد، وحی و نبوّتی نباشد هر چه هست طبیعت است و نه خلقت.

مفسر برجسته قرآن کریم افزود: ولی اگر ـ ان‌شاءالله ـ فلسفه به این نتیجه رسید که جهان را صانعی است این دو نتیجه به همراه دارد؛ اوّلین خدمتی که می‌کد به خودش می‌کد می‌شود فلسفه الهی، بعد خدمت دیگری که می‌کد همه علومی که در عالَم هست می‌شود دینی، چرا؟ برای اینکه بر اساس جهان‌بینی فلسفه الهی آنچه در جهان هست خدا هست و اسمای خدا، اوصاف خدا، اقوال خدا، افعال خدا، احکام خدا، و حِکم خدا؛ چیزی ما در عالَم داریم که فعل خدا نباشد آن وقت چگونه ممکن است بحث درباره فعل خدا دینی نباشد؟!

وی در خصوص جدایی علم و عالم در بحث نسبت دادن علم دینی به یک علم خاص، خاطرنشان کرد: ابن‌ابی‌العوجاء زدیق معروف با وجود مبارک امام صادق(سلام الله علیه) گفتگو کرد، حضرت فرمایشاتی را فرمود، این عبدالکریم ابن‌ابی‌العوجاء زدیق معروف فرمایشات امام صادق را برای دیگران نقل می‌کد، آن منقول دینی است ولو ناقلش دینی نباشد، ولی فعل، فعل خداست.

حضرت آیت الله جوادی آملی در فراز پایانی فرمایشات خود توجه و احیاء طب سنتی و اسلامی را مورد تاکید قرار دادد و بیان داشت: طبّ سنّتی از آنجا که با بدن سازگار تر است می تواد در درمان بیماری ها موفق‌تر باشد، گذشته از اینکه تجارب فراوانی نیز دارد.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این مطلب که طب سنتی به توحیدشناسی کمک شایانی می کد، بیان داشت: طب سنتی به توحید نزدیک‌تر است و همچنین به طبیعت بدن انسان نیز نزدیک‌تر است، برای اینکه کلّ بدن ما گیاهی است لذا طبّ سنّتی برای بدن کارآیی بهتر و بیشتری دارد.

ملتهای جهان تشنه عدل و حقیقت هستد

حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در تاریخ ۱۷/۱۱/۹۲ در سخنانی با بیان این مطلب که "ما هر گز در طول تاریخ به هیچ کشوری بد نکردیم خاطرنشان کرد: غرب باید بداد که ما یک سرو گردن از آنها بالاتر هستیم، همیشه در طول تاریخ دانش و دانشگاهیان نزد ما محترم بوده اد و ما در کشور خود الهیات را در کنار طبیعیات در مراکز علمی مان داشته ایم و آنها را از هم جدا نکردیم اما در پروده علمی غرب گالیله سوزی و جدایی علوم از یکدیگر وجود دارد.

ایشان ادامه داد: جنگ جهانی اول و دوم در پروده سیاه همین اعضای گروه ۱+۵ است و همین گروه پنج به اضافه یک بودد که دهها میلیون نفر را به کشتن دادد و این نکات باید در جلسات خصوصی به آنها تذکر داده شود.

مفسر برجسته قرآن کریم افزود: ما در طول ۸ سال جنگ تحمیلی و بعد از آن بارها شرافت خود را ثابت کردیم، از جمله در جریان حمله عراق به کویت و دخالت غرب هر چه از ما خواستد که برای تلافی جنایات صدام با آنها همکاری کنیم با تمام قدرتی که در اختیار داشتیم این کار ار نکردیم و پای امضای خود در قطعنامه مادیم.

وی به بیان این مطلب که "دین تمام حسنه دنیا و اخرت بشر را تامین می کد" اظهار داشت: باید به غرب تذکر داد که گرچه آخرت را قبول دارید اما باید بدانید که دین می تواد به بهترین نحو دنیای شما را نیز تامین کد.

مفسر برجسته قرآن کریم در فراز دیگری از سخنان خود به برخی از مشکلات دیگر اشاره کردد و بیان داشت: باید استفاده از ذخایر نفتی دریای خزر برای تامین نیازهای مناطق شمالی کشور در دستور کار قرار بگیرد.

ایشان خاطرنشان کرد: تمام این کشور غرق در نعمت و فراوانی است، لذا نباید با وجود نیروی انسانی جوان نگران سونامی بیکاری باشیم.

مفسر برجسته قرآن کریماقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار داد و گفت: اقتصاد مقاومتی با خودکفایی در چد بخش به خصوص بخش کشاورزی تامین می شود، ما باید در بخش اقتصاد با توجه به ظرفیت های بومی هر منطقه از کشور، برای همان منطقه برنامه ریزی و ایجاد زیر ساخت کنیم.
وی ملتهای دنیا را آماده دریافت معارف حقیقی اسلام دانستد و اذعان داشت: ملتهای جهان تشنه عدل و حقیقت هستد و باید حساب دولتها را از ملتهایشان جدا دانست.

در ابتدای این دیدار رحمانی فضلی ضمن ابلاغ سلام دکتر روحانی ریاست محترم جمهور به محضر حضرت آیت الله جوادی آملی به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید پرداخت.

وی گفت: تصور آمریکا و دول غربی این بود که تحریم ها می تواد مردم ایران را خسته و ناامید کد اما به لطف خدا با اقدامات صورت گرفته این امر محقق نشد و مردم با حضور با شکوه در انتخابات ریاست جمهوری امید خود را به جهانیان نشان دادند.

رحمانی فضلی افزود: پس از همراهی خوب مجلس شورای اسلامی و استقرار دولت ثبات نسبی به فضای کسب و کار برگشته و رود رشد منفی اقتصادی کشور متوقف شده است.

باید قدرت علمی کشور در دو محدوده ادب و هوشمدی حفظ شود

حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار با دکتر علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در تاریخ ۲۸/۹/۹۲پس از استماع گزارش دکتر صالحی در سخنانی بیان داشت: کل این نظام را خداود آفریده و فرموده است من همه جا حضور دارم لیکن حضور خداود در کنار بعضی افراد حضوری ویژه است.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم در رابطه با برخورد حضرت موسی(ع) با فرعون، افزود: امروز تیم مذاکره کنده ایران با فرعون زمانه در حال مذاکره است و همانگونه که خداود به حضرت موسی(ع) فرمود: من با شما هستم تا شما را یاری کنم و با فرعون نیز هستم تا او را منکوب نمایم، لذا بدانید خداود در کنار شماست و شما را یاری خواهد.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به توافقنامه ساخت نیروگاههای هسته ای جدید با روسیه اظهار داشت: شما با هر کشوری که در زمینه های هسته ای قصد عقد قرارداد دارید باید بدانید که اینگونه نیست که آن کشور دلسوز و خیرخواه شما باشد لذا همواره باید هوشمدی، درایت و کیاست خود را به کار بگیرید و اینچنین نیست که روسیه از آمریکا بهتر باشد.

مفسر برجسته قرآن کریمخاطر نشان کرد: ما یک ادب بین المللی داریم و با هر کسی که سخن می گوییم باید ادب را رعایت کنیم. الان که شما با گروه پنچ به اضافه یک به خصوص آمریکا مذاکره دارید باید ادب را رعایت کنید اما متوجه این نکته باشید که خداود در قرآن کریم از این گروه به مستکبر یاد کرده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی به تفاوت میان مستکبر و کافر اشاره کرد و اذعان داشت: خداوند می فرماید با کافری که با شما کاری دارد و بر علیه شما توطئه نمی کد می توانید زدگی کنید اما با مستکبر که «اَیمان» دارد به این معنا که قطعنامه و تفاهم نامه و امضای خود را زیر پا می گذراد نمی توان زدگی کرد.

وی هوشمدی و رعایت ادب را دو خط قرمز تیم مذاکره کنده هسته ای خوادد و اظهار داشت: باید قدرت علمی کشور در دو محدوده ادب و هوشمدی حفظ شود.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: هم در متولیان دینی غرب و هم در جامعه دانشگاهی آنها کم بودن عقل و درایت مشهود است و از این روست که غرب گرفتار دین بی عقل و عقل بی دین می باشد.
ایشان ایران را مهد تمدن، ادب و انسانیت دانست و خاطرنشان کرد: کرامت و بزرگواری را ایران در جنگ تحمیلی به جهان ثابت کرد؛ هنگامی که در جریان حمله عراق به کویت از ایران خواسته شد به کمک غرب بیاید اما ایران در حالی که زخم خورده عراق بود این مسئله را نپذیرفت و این معنی شرف است.

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: فطرت مردم شیعه ایران این است که ما وقتی قطعنامه و تفاهم نامه ای را پذیرفتیم هرگز بر خلاف آن عمل نمی کنیم و نخواهیم کرد و غرب باید بداد که ایران در این زمینه در بین همه کشورهای جهان یگانه است.

در ابتدای این دیدار دکتر صالحی با بیان گزارشی از دستاوردهای سازمان انرژی هسته ای کشور گفت: دستاوردهای هسته ای ایران چشمه توانمدی و قدرت کشور است و لذا طبیعی است که غرب از این دستاوردها ناخرسد باشد.

وی افزود: در سایه هوشمدی نظام و رهنمودهای رهبری و با پایمردی مردم و حمایت مردن از نظام و مسئولین و با وجود همه مشقات و تحریم ها برنامه های هسته ای را با موفقیت پیش برده ایم.

وی در خصوص توافقنامه ژنو نیز گفت: این تفاهم نامه با وجود اینکه توافقنامه ای آرمانی نیست لیکن در مجموع با توجه به شرایط بین المللی موجود تفاهمی مناسب و دستاورد بزرگی است.

دنیا باید حقوق ما را به رسمیت بشناسد/ در جریان مذاکرات هسته ای همواره با مسئولین نظام مشورت کنید

حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و هیئت همراه در تاریخ ۸/۹/۹۲ پس از استماع گزارش دکتر ظریف در خصوص توافقنامه هسته ای ایران و گروه ۵+۱، بیان داشت: تجربه های تاریخی تلخ از حضور آمریکا در کشور ما، ماند کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ما را کاملا به امریکایی ها بی اعتماد کرده است.

وی افزود: آمریکایی ها خیال نکند اگر ما با آنها مذاکره کردیم و دست دادیم یعنی اینکه به آنها اعتماد داریم بلکه این از ادب، درایت و عقلانیت ماست که انسان مذاکره کد، دست بدهد و بعد انگشتانش را بشمرد!

وی خاطر نشان کرد: این نظام، نظامی الهی است لذا هرگز زیر بار ظلم نمیرویم و آزادانه زدگی میکنیم ودر عین حال که حقوق دیگران را به رسمیت می شناسیم دنیا نیز باید حقوق ما را به رسمیت بشناسد.

مفسر برجسته قرآن کریم به بیان حدیثی از حضرت امیر علیه السلام پرداخت و گفت: حضرت امیر علیه السلام می فرماید : اگر کسی حق دیگری را به رسمیت بشناسد و آن دیگری حق او را به رسمیت نشناسد، این بردگی است، و دین با بردگی موافق نیست.

حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: ما در طول هشت سال دفاع مقدس به جهان ثابت کردیم که هیچ ترسی از دنیا داریم، لیکن رعایت ادب یک وظیفه بین المللی و از دستورات رسمی دین مبین اسلام است لذا ما با دنیا با رعایت ادب و در عین حال عاقلانه و عالمانه تعامل می کنیم.

وی تیم مذاکره کنده هسته ای را به هوشیاری در برابر دشمن توصیه کرد و خاطرنشان کرد: در جریان مذاکرات هسته ای همواره با مسئولین دلسوز نظام خصوصا رهبری مشورت کنید و همواره یک گروه از دانشمدان و متخصصین هسته ای را در کنار تیم مذاکره کنده داشته باشید.

مفسر برجسته قرآن کریمبا بیان این مطلب که فقه اسلامی اجازه ساخت بمب اتم را نمی دهد خاطرنشان کرد: ما انرژی هسته ای را برای پیشرفت و منافع مملکت خود می خواهیم و دین اجازه ساخت بمب اتم را به ما نمی دهد و ما نیز نیازی به این گونه سلاح ها داریم، چون اعتماد و توکل ما به خدای سبحان است و خداود خود حافظ خون پاک شهدایی است که برای برپایی این نظام شهید شده اد.

باید در اسلامی کردن دانشگاه ها به جهان بینی خود تکیه کنیم
حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار با جعفر توفیقی سرپرست وقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تاریخ ۱۱/۷/۹۳ به اهمیت نقش حوزه و دانشگاه در نهادینه شدن اسلام در متن جامعه اشاره کرده و گفت: این کشور تا اسلامی نشود روی پای خود نمی‌ایستد و اسلامی شدن کشور هم وابسته به مراکز علمی مثل حوزه و دانشگاه است. اگر حوزه و دانشگاه بتواد اسلامی بودن این کشور را تأمین کد این کشور از هر خطری محفوظ است.

مفسر برجسته قرآن کریم اسلامی شدن دانشگاه را در گرو اسلامی شدن علوم دانست و بیان داشت: دانشگاه اسلامی عبارت از این نیست که دانشگاه کار مسجد و حسینیه را بکد. داشتن نمازخانه، نماز جماعت، تفکیک جنسیت و امثال اینها مسلمان‌پروری است نه دانشگاه را اسلامی کردن, جوهرهٴ دانشگاه, دانش است و دانش باید اسلامی بشود.

ایشان ادامه داد: آنچه دانشجو با آن مرتبط است متون درسی است اگر متون درسی که دلمایه اوست اسلامی شد آن وقت اثر دارد. اسلامی کردن متون درسی هم به این است که متنِ درس, باید علم اسلامی باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی به آسیب شناسی مفهوم علم در غرب پرداختد و خاطرنشان کرد: الآن آنچه در دانشگاه‌های غرب است و از آنجا به دانشگاه‌های ما آمده علم نیست لاشه علم است. مثل پرده‌ای که بال‌هایش را بِکَند؛این پرده هیچ وقت پرواز نمی‌کد،این مساله به جهان‌بینی برمی‌گردد, اگر کسی جهان‌بینی الحادی داشت دانش دینی و دانش اسلامی برای او افسانه است.

وی متذکر شد: اسلامی شدن دانشگاه به این است که ما به جهان‌بینی خود تکیه کنیم. اگر خدا هست و جهان کار خداست تمام علوم می‌شود دینی برای اینکه علم, شناخت واقعیت است (یک) در جهان واقعیّت خدا هست و غیر از افعال و آثار خدا چیز دیگری نیست. اگر فلسفه الهی حق است که حق است, اگر خدا هست که هست, جهان را خدا و افعالش پر کرده پس طبیعت خلقت‌شناسی می‌شود و خلقت‌شناسی بدون صبغه دینی فرض دارد.

ایشان در فرازی از سخنان خود سفر رئیس جمهور کشورمان را به سازمان ملل مورد اشاره قرار داد و اذعان داشت: ما در عین رعایت ادب و احترام به همه ملل جهان، کیانمان را حفظ می‌کنیم، ادب یک وظیفه بین‌المللی است. اسلام هم در حوزه محلّی و ملّی و هم در حوزه منطقه‌ای و هم در حوزه بین‌المللی برنامه دارد. رئیس جمهور ما با پذیرفتن تماس تلفنی اوباما ادب را رعایت کرده و در کمال سربلدی یک سر و گردن بلدتر از اوباما بود, پس در دیپلماسی خارجی می‌شود در عین حفظ ادب حرف خود را زد. ما بنایمان بر گسترش و حفظ روابط بین‌المللی است،با عزّت و حکمت و ادب ما این را باید حفظ کنیم .

باید فرهنگ قرآنی پشتوانه فرهنگ اقتصاد کشور قرار گیرد

حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونین این وزارتخانه در تاریخ ۱۱/۲/۹۳ درسخنانی با تاکید بر نقش مردم در استقرار و استمرار نظام اسلامی گفت: همانگونه که در قران خداود در مورد نماز نمی فرماید نماز را بخوانید بلکه می فرماید نماز را برپادارید چون نماز را به عنوان ستون معرفی می کد. در خصوص مردم نیز باید آنها را برپاداشت. یعنی مدیران و مسئولین نباید تنها مردمی صحبت کند بلکه باید در عمل مردم را به پا دارد.
وی در ادامه گفت: اگر کسی مردمی حرف بزد و شخصی فکر کد ستون مردم را حفظ نکرده است.
وی توجه به فرهنگ قرآنی به عنوان پشتوانه فرهنگِ اقتصاد کشور را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: طبق فرهنگ قران ، مال و ثروت ستون سیاست و اقتصاد معرفی شده است که نباید ان را به دست مدیران غیر کارامد و نالایق سپرد.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه خداود انسان را کریم خلق کرده است و باید با مردم با کرامت برخورد کرد، بیان داشت: در فرهنگ قران، ملت بی ثروت ملتی فقیر که قدرت قیام دارد معرفی شده است که از ویژگی های اینچنین ملتهایی تملق گویی آنها در برابر قدرتمدان است.

وی با اشاره به ظرفیت های بیشمار کشور در بخش های مختلف از جمله دارا بودن نیروی انسانی و جوانان باعزت و جویای کار، خواستار همت بیشتر مسئولین در سامادهی اوضاع اقتصادی و رفع بیکاری با تکیه بر ظرفیتهای کشور شد.

در ابتدای این دیدار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارشی از عملکرد دولت در مهار تورم و رفع بیکاری و توسعه پایدار ارائه نمود.

دیدار معاون حقوقی رییس جمهور با حضرت آیت الله جوادی آملی
حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار با دکتر الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور در تاریخ ۱/ ۳ / ۹۳ در سخنانی قانون شناسی و گرایش به قانون را از نیازهای اساسی مسئولین و جامعه عنوان کرد و گفت: در مورد قانون شناسی باید بدانیم که هر قانون سه محور اصلی دارد ، و اینکه ما می گوییم قوانین حقوق بشر در غرب فاقد سبقه علمی است زیرا یکی از ان محورهای اصلی قانون در قوانین انها وجود دارد.

ایشان در ادامه به تشریح محورهای سه گانه قانون پرداخت و گفت: مواد قانونی از مبانی گرفته می شود که از جمله مبانی می توان به آزادی ، انسانیت ، انصاف، رعایت حقوق دیگران اشاره کرد که این موارد در قوانین اساسی کشورها آمده است و تمام مبانی به عدالت استناد داده می شود تا اینجا مرز مشترک قوانین ما با غرب و شرق دنیاست.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: تعریف عدالت نیز مشخص است عدالت یعنی هر چیز و هر کس در جای خود باشد اما جای افراد کجاست و جای اشیاء کجاست را چه کسی تعیین می کد؟! ما برخلاف آنان معتقدیم که جای افراد را افراد آفرین و جای اشیاء را اشیاء آفرین مشخص می کد، اما در غرب جای افراد و اشخاص را از روی هوس خود تعیین می کند.
وی در ادامه به اصل چهارم و پنجم قانون اساسی اشاره کردد و گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی به صراحت آمده است که قوانین باید مطابق با شریعت بوده بدین صورت که شریعت ، فرمانروا و حاکم بر همه اصول در قانون اساسی باشد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود بسیاری از مشکلات کشور را به دلیل ضعف فرهنگ عمومی و مساله اخلاق به خصوص در عدم باور حقیقی نسبت به زدگی ابدی انسان دانستد و گفت: اگر باور کنیم که مرگ تنها از پوست به در امدن است و نه پوسیدن و مرگ پایان راه نیست و باید در آخرت جوابگوی اعمال خود باشیم، بر رفتار و اعمال خود نظارت و مراقبت بیشتری خواهیم داشت.

وی الگو پذیری مردم از مسئولان را یاد آور شدد و اظهار داشت: در دوران انقلاب مردم با خوادن کتاب به انقلاب نگرویدد ، بلکه آنها رفتار و عمل خالصانه حضرت امام را مشاهده کردد و به انقلاب گرایش پیدا کردد و امروزه اگر رفتار ناپسدی از مسئولین ببید یخروجونهم من دین الله افواجا.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پایان با انتقاد از وجود برخی مشکلات اقتصادی از جمله معضل بیکاری و برخی مشکلات بانکی در جامعه خواستار تلاش بیشتر دولت در رفع این مشکلات شد.

در ابتدای این دیدار معاون حقوقی رئیس جمهور ضمن رسادن سلام دکتر روحانی به محضر حضرت آیت الله جوادی آملی به ارائه گزارشی از فعالیت های نهاد حقوقی ریاست جمهوری پرداخت و گفت: تنظیم سد جامع اولین برنامه معاونت حقوقی رئیس جمهور است که موجب رعایت حقوق مردم از سوی دستگاه ها و وزارت خانه ها می‌شود و در سایه آن مردم به حیات طیبه و تعالی فردی و اجتماعی می‌رسد.

امین زاده همچنین در این دیدار خاطرنشان کرد: با تنظیم سد جامع شهرودی از تضییع حقوق مردم که در برخی موارد به دلیل بی اطلاعی و یا نبودن قانونی برای آن است، جلوگیری می شود.

توصیه‌های حضرت آیت الله جوادی آملی به وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی

وی در دیدار با وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی در تاریخ ۳۰/۸/۹۲ با اشاره به اینکه دشمنی‌های شیطان پایان یافتنی نیست اظهار کرد: شیطان بزرگترین دشمن هر انسان است و باید همواره مراقب دسیسه‌های شیطان باشیم.

مفسر برجسته قرآن کریم در ادامه با اشاره به اینکه انسان‌ها باید به فکر جمع‌آوری زاد و توشه برای آخرت باشد تصریح کرد: البته کسی که فقط به فکر جمع آوری زاد و توشه باشد راهی بهشت می‌شود ولی به درجات عالی دست نمی‌یابد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سخنی از علامه طباطبایی بیان کرد: ایشان از اساتید خود نقل کرده است که امام حسین(ع) تنها سالی یک بار برای بهشتیان تجلی کرده و اهل بهشت فقط می‌تواند سالی یک بار ایشان را ببیند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: انسان گر به دنبال مقصود اصلی باشد ممکن است که به مقام همنشینی اولیاء الله نائل شود.

آیت الله جوادی آملی به برگزاری مراسم‌های عزاداری در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان اشاره کرد و افزود: عزاداری برای سید‌الشهدا امری مقدس است ولی نباید این عزاداری‌ها به گونه‌ای باشد که با بیان مطالب غیرمستد ارزش والای خود را از دست بدهد.

وی با اشاره به اینکه اشک برای امام حسین از پس هفت پرده بیرون می‌آید ادامه داد: نباید چنین اشکی به مباحث باطل آمیخته شود.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام کار امری مقدس و محترم شمرده شده است بیان کرد: باید در جامعه اسلامی فرهنگی صحیح کار را نهادینه کنیم.

ایشان با اشاره به هدف اسلام مبنی بر حفظ کرامت اسلام اظهار کرد: باید نسبت به فعال کردن تعاون‌ها اهتمام داشته باشید و زمینه درآمدزایی برای افراد را مهیا کنید.

حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی مسئله تحریم‌های اقتصادی دشمنان را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: با بهره‌گیری از مدیریت صحیح تحریم‌ها تاثیری بر کشور نخواهد داشت.

مفسر برجسته قرآن کریم به وجود منابع غنی، مراتع، دریاها و… اشاره کرد و افزود: چرا با وجود اینها ما باید از کشور ترکیه علوفه وارد کنیم؛ واضح است که در چنین شرایطی شاهد خواهیم بود که لبنیات هر روز گران می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در نظام اسلامی شرایط باید به گونه‌ای پیش برود که مردم به تولید و کار اهتمام داشته باشد تاکید کرد: نظام‌های غیر اسلامی به دنبال این هستد که مردم را مزدور تربیت کند.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در ژنو، برای توفیقات تیم مذاکره کنده هسته‌ای دعا کرد و اظهار داشت: مسئولان باید برای خود کفایی کشور و کاهش تحریم‌ها تلاش و پیگیری‌های لازم را داشته باشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 10