در اجلاس بسیج اساتید: اقتصاد باید مبتنی بر فرهنگ باشد

حرکت‌هایی در کشور شکل گرفته ‌که نگران کننده است. ما نگران از بین رفتن این فرهنگ دینی در جامعه هستیم

ارزش گذاری باید از طرف مسئولان در جامعه شکل بگیرد و آن‌ها ارزش‌های صحیح را در جامعه ترویج دهند. مهم‌ترین آسیب اجتماعی موجود در این زمینه برهم زدن جریان فرهنگ دینی است. دین نباید از موضع قدرت خود خارج شود، حرکت‌هایی در کشور شکل گرفته ‌که نگران کننده است و ما نگران از بین رفتن این فرهنگ دینی در جامعه هستیم.


آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در اجلاس بسیج اساتید در محل تالار صدا و سیمای مشهد مقدس اظهار کردند: تمامی اساتید بسیجی که در این اجلاس شرکت کرده‌اند باید از فضای ایجاد شده استفاده کنند و از معرفت شهر مشهد مقدس و به ویژه امام رضا(ع) استفاده کنند. از حضور در کنار شما عزیزان بسیار خرسند هستم زیرا شما اساتید بسیجی می‌توانید برای کشور سرنوشت ساز باشید.

ایشان افزودند: نسبت فرهنگ به اقتصاد یک موضوع اصلی و اساسی است که نباید از آن غفلت کرد این موضوع راهبرد نظام اسلامی را تشکیل می‌دهد، آنچه مسلم است نظام اسلامی پیام خود را توسط رهبری به جهان و مردم ایران و مسئولان عنوان کرده است.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه ۴ واژه در شعار سال امسال نهفته شده است تصریح کردند: اقتصاد، فرهنگ، عزم ملی، مدیریت جهادی از موضوعاتی است که در این شعار عنوان شده اما برخی می‌خواهند از برخی عناوین دیگر دوری کننند و این متاسفانه نمی‌تواند شعار را به معنای واقعی محقق کند.
ایشان در ادامه بیان کردند: مدیریت جهادی نباید در شعار باقی بماند باید مسئولان به آن عمل کنند، رشد و توسعه اقتصادی در جامعه مبتنی بر فرهنگ است و اگر ما از فرهنگ غفلت کنیم نمی‌توانیم به آن دست پیدا کنیم، بر همین اساس من در این جلسه به توضییح فرهنگ می‌پردازم.

آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه برای شکل‌گیری هر زیربنایی باید روبنای آن شکل بگیرد و اگر این اتفاق نیفتد ما نمی‌توانیم به خواسته‌های اصلی خود دست پیدا کنیم خاطر‌نشان کردند: مسئله فرهنگ در فرهنگ نامه دهخدا به ۶ معنا تعریف شده است. ادب و تربیت، علوم تریبیت ساز، مجموعه آداب و رسوم، مجموع دانستنی‌های یک قوم، دهانه کاریز از معانی مختلف فرهنگ است و اگر دقت داشته باشیم متوجه می‌شویم که ارتباط بسیار زیادی بین این تعاریف وجود دارد.

ایشان با اشاره به اینکه باید فرهنگ مردمی تعریف شود تصریح کردند: مجموعه خلقیات و خواسته‌های یک قوم را می‌توان فرهنگ مردمی دانست و این خلقیات نیز از افکار و آمران‌ها و باور‌ها نشات گرفته است.

آیت‌الله علم‌الهدی به شناخت مبانی فرهنگی اشاره کرد و افزودند: فرهنگ بر اساس رویکردهای مختلف شکل می‌گیرد و ما نباید از آن غفلت کنیم در اینجا دو نظریه وجود دارد، عده‌ای فرهنگ را تبعی می‌دانند و عده‌ای به فرهنگ یک اصالت مستقل می‌دهند.

 ایشان با اشاره به اینکه این اصلت‌دادن خود نیز نظریه‌هایی را در خود جای داده است تصریح کردند: فرهنگ یک جریان برخواسته از خواسته‌های محض انسانی است، فرهنگ جریان برخواسته از ریشه وضیعت ذهنی و رشد توسعه یافتگی نخبگان است.

آیت الله علم الهدی در ادامه خاطرنشان کردند: در اصالت فرهنگ ارتباط بسیار زیادی بین فرهنگ و دین وجود دارد، دین معلول فرهنگ است و فرهنگ دین را می‌سازد که این نظریه برخواسته از نظریات امیل دورکیم است. فرهنگ و دین دو جریان موازی هتسند که این دیدگاه را کلیسا مطرح می‌کند. نظریه اینکه دین مولد فرهنگ است را اسلام مطرح می‌کند و این نظریه‌‌ همان است که باید در جامعه اسلامی پیاده شود.
ایشان تصریح کردند: این فرهنگ از زمان انقلاب پیامبر اکرم (ص) شکل گرفت و از‌‌ همان زمان چامعه اسلامی به تولید فرهنگ اسلامی پرداخت. بر این اساس باید فرهنگ ما باید مبتنی بر فرهنگ باشد. باور‌ها و اندیشه‌ها و افکار دین را می‌سازند و ما باید بتوانیم به صورت دقیق این موضوع را مورد اشاره قرار دهیم.

آیت الله علم الهدی خاطر نشان کردند: با این مقدمه‌ها می‌توان نتیجه گرفت که اقتصاد باید مبتنی بر فرهنگ باشد، زیرا اقتصاد از یک رفتار اجتماعی نشات گرفته است و رفتار‌ها در جامعه اسلامی باید از فرهنگ اسلامی موضوعیت و اصالت خود را بدست آورده باشند.

ایشان افزودند: اقتصاد مقاومتی که از طرف رهبر انقلاب مطرح می‌شود باید مورد بررسی قرار بگیرد، اقتصاد مقاومتی به معنای مقاوم سازی اقتصاد است. در همین موضوع اقتصاد مقاومتی ۴ مولفه اصلی از فرهنگ عنوان شده است که به تبیین آن می‌پردازم.

آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه فساد ستیزی در عرصه اقتصاد، مردم محوری، صرفه جویی و کاهش هزینه و رویکرد جهادی در فعالیت‌های اقتصادی از فرهنگ نشات گرفته شده است تصریح کردند: حرکت‌ها و فعالیت‌ها در جامعه باید بر اساس مبانی فرهنگی باشد. فساد ستیزی یک جریان فرهنگی اصیل است. معنای مردم محوری به این است که باید صفات و سودمندی در انسان‌ها تغییر کند، اصلاح الگوی مصرف نباید نادیده گرفته شود.

ایشان خاطر نشان کردند: صرفه جویی یعنی اینکه توسعه زندگی نباید بر اساس تجمل شکل بگیرد، باید کاهش هزینه به عنوان ارزش شناخته شود و محقق شدن این موضوع نیازمند یک رویکرد فرهنگی است.  ارزش گذاری باید از طرف مسئولان در جامعه شکل بگیرد و آن‌ها ارزش‌های صحیح را در جامعه ترویج دهند.

آیت الله علم  الهدی با اشاره به اینکه مهم‌ترین آسیب اجتماعی موجود در این زمینه برهم زدن جریان فرهنگ دینی است خاطر‌نشان کردند: دین نباید از موضع قدرت خود خارج شود، حرکت‌هایی در کشور شکل گرفته ‌که نگران کننده است و ما نگران از بین رفتن این فرهنگ دینی در جامعه هستیم. آنچه در کشور در حال شکل گیری است که حرکت ریشه‌ای بسیار قوی است، توسعه پهنای اینترنت و توسعه شبکه‌های اجتماعی این‌ها‌‌ همان مصادیق بارز ریشه‌ای است که برای از بردن دین در جامعه انجام می‌شود.

ایشان افزودند: شرایط از ابتدای سال کاملا بر ضد فرهنگ دینی بوده است، پرده دری فرهنگی در دولت مشهود است، وقتی فرهنگ تضعیف شود دیگر نباید دلخوش اقتصاد مناسب برای مردم باشیم زیرا اقتصاد نیز بر اساس مولفه‌های فرهنگ دینی شکل می‌گیرد.

آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه شما اساتید بسیجی باید به صورت جدی در حوزه‌های دانشگاهی وارد شوند خاطر نشان کردند: درمحیط دانشگاه باید حرف اول و آخر را استاد دانشگاه بزند و شما باید در این زمینه جریان ساز باشید.

ایشان خاطر نشان کردند: این آقای وزیر علوم قبل از استیضاح به دیدار من آمد من به وی نکاتی را یادآوری کردم و گفتم آقای وزیر شما دارای غیرت وزارتی هستید؟ شما باید نسبت به دانشگاه‌ها و اتفاقاتی که در آن می‌افتاد غیرت داشته باشید.

آیت‌الله علم الهدی افزودند: اکنون شرایط به سمتی رفته که کسانی که تا دیروز برای علم و تحصیل به دانشگاه‌ها می‌آمدند اکنون برای دیدن مطرب به دانشگاه می‌آیند، مگر می‌شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 17