سست‌شدن پایه‌های ایمان و اخلاق در دانشگاه‌ها، کشور را در مشکلات غرق می‌کند

%d8%b3%d8%b3%d8%aa%e2%80%8c%d8%b4%d8%af%d9%86-%d9%be%d8%a7%db%8c%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%db%8c%d9%85%d8%a7%d9%86-%d9%88-%d8%a7%d8%ae%d9%84%d8%a7%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%d8%8c-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1-%d8%b1%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%b4%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%ba%d8%b1%d9%82-%d9%85%db%8c%e2%80%8c%da%a9%d9%86%d8%af

گروه حوزه‌های علمیه: اگر خدای ناکرده پایه‌های ایمان و تقوا در دانشگاه متزلزل شود، ما غرق مشکلات فراوان خواهیم شد.

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، این مرجع تقلید در سخنانی در جمع زائران حضرت امام رضا(ع) گفت: لازم می‌دانم در اینجا چند جمله ای نیز درباره نهضت علمی دانشگاه خودمان عرض کنم تا با الهام از برنامه امام صادق(ع) بتوانیم راه صحیح را پیدا کنیم.


ایشان افزود: بدون شک دانشگاهیان اعم از استاد و دانشجو برای ما محترم هستند ولی دانشگاهی مطلوب است که چهار شرط داشته باشد. شرط اول این است که دانشگاه استقلال کامل داشته باشد، یعنی ابزار سیاسی این جناح و آن جناح نگردد، اگر خدای ناکرده دانشگاه‌های ما تبدیل به ابزار سیاسی برای یک جناح شد، اعتبار و ارزش و کارآیی خود را از دست می‌دهد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: شرط دوم این است که غرب زده نباشد یعنی فرهنگ غربی، هرگز حاکم بر دانشگاه اسلامی ما نگردد. ما ملتی هستیم با سابقه تمدن درخشان، آن روز که ما تحول علمی را در دنیا ایجاد کردیم اروپا دوران قرون وسطی خود را طی می‌کرد، بنیانگذاران بسیاری از علوم تجربی و طبیعی و پزشکی علمای اسلام بودند، با این حال چرا غرب زده باشیم؟ البته از علوم دیگران باید استفاده کنیم زیرا علم وطن ندارد، اما فرهنگ بیگانگان نباید حاکم بر نهادهای علمی ما گردد.

وی بیان کرد: سوم اینکه دانشگاه باید تولید علم کند همان طور که رهبر انقلاب فرمودند، شما عزیزان دانشگاهی البته قناعت به ترجمه آثار دیگران نخواهید کرد، ترجمه در جای خودش خوب است ولی تولید علم وظیفه مهم دیگری است که بحمدالله در این اواخر می‌بینیم که دانشگاهیان ما به این سمت و سو حرکت می‌کنند.

آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: و اما شرط چهارم این است که دانشگاه اعم از استاد و دانشجو باید دارای ایمان و تقوا باشد، اگر خدای ناکرده پایه‌های ایمان و تقوا در دانشگاه متزلزل گردد ما غرق مشکلات فراوان خواهیم شد. یک مثال ساده عرض کنم: این کنگره آمریکا، فکر می‌کنیم افرادش تحصیل کرده نیستند، همه آنها از تحصیل کرده‌های بالای مملکتشان هستند اما وقتی جنگ غزه پیش می‌آید و آن همه جنایات وحشتناک را اسرائیل مرتکب می‌شود آنها به دفاع از اسرائیل بر می‌خیزند و حتی تصویب می‌کنند که کمک‌های بیشتری به اسرائیل برای این جنایات بی سابقه یا کم سابقه بشود.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: آری آنها علم دارند، چیزی که ندارند ایمان و تقواست، منافع مادی برای آنها حرف اول را می‌زند ولی استاد و دانشجوی باایمان حرف اولش اخلاق اسلامی و احترام به حقوق انسان‌هاست.

وی تاکید کرد: در اینجا لازم می‌دانم به این نکته حساس نیز اشاره کنم. همان طور که ملاحظه کردید اکثریت نمایندگان ملت وزیر علوم را نپذیرفتند، چرا؟ البته کارهای خوب کرده، اما کارهای نامناسبی نیز انجام داده بود. به او مهلت دادند تا اصلاح کند، متأسفانه نکرد. نمایندگان ملت گفتند حالا که این طور است شخص دیگری بیاید تا اصلاح کند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: اما این که شنیده شد بعضی در گوشه و کنار گفتند اگر دیگری هم بیاید باید همان خط را ادامه دهد، متأسفانه این نوعی لجاجت است مگر می‌توان با لجاجت مملکت را اداره کرد. وقتی می‌بینیم نقاط ضعفی در کار بوده و اکثریت نمایندگان ملت انگشت روی موارد مختلف گذاشته اند باید بنشینیم و بررسی کنیم و اصلاح کنیم.

وی افزود: من خوشوقت شدم که رئیس جمهور محترم گفت: به رأی مجلس احترام بگذارید، واقعا اگر ما دموکراسی و قانون داریم باید احترام بگذاریم معنی احترام این است که فرد بعدی که می‌آید باید اصلاحاتی در دانشگاه‌ها بکند ما نباید تعصب داشته باشیم دانشگاه قلب مملکت است همان گونه که حوزه‌های علمیه نیز قلب مملکت است اگر قلب بیمار شود کل کشور بیمار می‌شود.

این مرجع تقلید تاکید کرد: من امیدوارم این پیامی را که در کنار مرقد ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) برای مسئولین محترم می‌فرستم ان شاءالله مورد توجه قرار بگیرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 18