نگاه تک بعدی پسرانه در برنامه ریزی‌های فرهنگی

حجت الاسلام مرویان حسینی
مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی،‌گفت: هرگاه قرار است به مقوله جوانان پرداخته شود نگاه دستگاه های اجرایی و برنامه ای پسرانه است و حتی زمینه هایی که برای آن نیز برنامه ریزی می شود متناسب با نیاز پسران است.

نشست تبیین اولویت های فرهنگی ویژه دختران چهارم شهریور همزمان با میلاد حضرت معصومه (س) به مناسبت روز دختر و آغاز دهه کرامت با حضور حجت الاسلام محمود مرویان حسینی، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مجتمع فرهنگی دینی حضرت زینب(س) مشهد برگزار شد.


حجت الاسلام محمود مرویان حسینی، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در این نشست به بررسی شرایط و ویژگی فردی و اجتماعی دختران در مقایسه با پسران در گذشته و امروز پرداخت.

وی با بیان این که در واقع روز ملی دختران را باید فرصت مغتنمی در راستای ارج گذاشتن به مقام آنان دانست، اظهار داشت: در این فرصت ایجاد شده اهتمام به بهبود وضعیت دختران، فراهم سازی شرایط مطلوب تر در راستای ارتقای رشد فکری و معنوی آنان، توجه برنامه ای به آنان از سوی دستگاه های اجرایی و فرهنگی می تواند مسیر حرکت دختران امروز را به سمت تعالی مادران و همسران آینده آسان تر سازد.

وی افزود: از آنجا که در جامعه تهدیدها و فرصت های متنوعی برای دختران وجود دارد و این قشر از جامعه در عین این که نیمی از اجتماع را تشکیل می دهند اما در حقیقت بیش از نیمی از فعالیت ها و رشد جامعه به آنان بستگی دارد و به همین دلیل نیازمند توجه بیشتر دستگاه های فرهنگی است.

نگاه تک بعدی پسرانه به برنامه های فرهنگی

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این که تا به امروز به مقوله خانواده و جایگاه پدری و مادری در برنامه های فرهنگی و اجتماعی پرداخته شده است، تصریح کرد: اما هرگاه قرار است به مقوله جوانان پرداخته شود نگاه دستگاه های اجرایی و برنامه ای پسرانه است و حتی زمینه هایی که برای آن نیز برنامه ریزی می شود متناسب با نیاز پسران است.

وی در ادامه با انتقاد از برنامه های فرهنگی تک بعدی پسرانه در جامعه گفت: این نگاه تک بعدی برنامه های فرهنگی در جامعه در حالی صورت می گیرد که دختران از حیث فرهنگ سازی و نقش آفرینی در جامعه موثرتر هستند چرا که در آینده باید نقش انسان سازی را برعهده بگیرند.

حجت الاسلام مرویان حسینی با بیان این که نپرداختن برنامه ای به مقوله نیازها و توانمندی های دختران سبب یک تابوی فرهنگی اجتماعی شده است، تصریح کرد: در واقع روز ملی دختران می تواند بهانه ای باشد که توجه برنامه ای که نسبت به این قشر تاکنون کمرنگ بوده است، پررنگ تر شود.

وی با بیان این که ما یک فقر تاریخی در نپرداختن به مقوله دختران داریم، اظهار داشت: تا به امروز ساختارهایی که به رشد و توانمند سازی جوانان پرداخته شده است رنگ و بوی پسرانه داشته است.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس یک میدان تربیت برای بالنده کردن انسان های بزرگ  که این میدان نیز پسرانه بود به وجود آمد و نقش دختران در آن میدان کمرنگ بود گرچه همسران و مادران شهدا و ایثارگران هم در این دوران نقش آفرینی کردند.

آسیب های تربیت فانتزی دختران

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به نگاه متفاوت خانواده ها به نقش دختران در گذشته و امروز و مقایسه تربیت دختران در خانواده های متدین و آنهایی که تربیت دینی نداشتند، اظهار داشت: بعضی از آنان نقش دختران را در تحصیل و کمک به مادر و نقش های فانتزی تعریف می کردند و گروهی دیگر نیز دختران را مثل پسران می دانستند.

وی عدم توجه خانواده ها به نقش های آینده دختران را از جمله آسیب های تربیت های فانتزی دانست و تصریح کرد: در واقع در جامعه ما دختران درباره ایفای نقش های مادری و همسری عقب هستند و بعضی از آنها دچار یک خلأ هویتی هستند و آرزوی خودشان را نقش آفرینی های پسرانه می دانند.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این که اگر دختران موفق در جامعه کمتر داشته باشیم در واقع جامعه دچار بحران هویت است، تصریح کرد: از طرفی خانوادها نیز کارآمدی چندانی نخواهند داشت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 12