دولت از نقدهای سازنده ناراحت نشود/ مخالف تکنولوژی های جدید نیستیم/ فضای مجازی باید پالایش شود

 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار رییس مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر رعایت انصاف در نقد دولت، به مسؤولان و دولتمردان توصیه کرد که پذیرای نقدهای سازنده منتقدان باشند چراکه اگر نقد نباشد اشتباهات تکرارت خواهد شد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی ایشان، گفتند: واقعیت این است که دولت در این مدت یکسال خدمات خوبی کرده و کسی نمی تواند انکار کند، ولی مشکلاتی است که باید گفته شود.

نقد سازنده نعمت است

این مرجع تقلید با تاکید بر این نکته که انتقاد اگر سازنده باشد نعمت و اگر مخرب باشد عذاب است، تصریح کرد: حتی انتقاد سازنده هم تلخ است و باید تلخی آن را تحمل کرد و پذیرفت و الا اگر نباشد اشتباهات تکرار می شود.
وی تصریح کرد: تأکید می کنیم اعضای محترم هیات دولت نباید از انتقادهای سازنده ناراحت شوند؛ ما امیدواریم در این شرایط کسی انتقاد مخرب هم نکند چراکه در شرایط فعلی کشور درست نیست.
این استاد برجسته حوزه در ادامه سخنان خود با تاکید بر این که برای حل مشکل اقتصادی متولیان زیادی وجود دارد که ان شاءالله به وظایف خود عمل خواهند کرد، اما مشکل فرهنگی متولی کمتری دارد به همین دلیل ما روی مشکل فرهنگی تکیه می کنیم، گفت: به عنوان نمونه مسأله نسل سوم اینترنت که مطرح شد، از شورای عالی فضای مجازی چند نفر پیش ما آمدند و توضیحاتی دادند، من احساس کردم واقعا خطری ممکن است ایجاد شود تذکراتی دادم. متاسفانه بعضی با سوء نیت سخنان و اظهارات ما را تحریف کرده بودند. ما مخالف تکنولوژی نیستیم نه تنها مخالف نیستیم بلکه واجب که از آن استفاده کنیم.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: روایتی داریم که اگر علم در ثریا باشد جمعی از ایرانیان آن را به زمین می آورند؛ آن زمان که ما مسلمانان دارای نهضت و انقلاب علمی بودیم اروپاییان قرون وسطایشان را طی می کردند.
این مرجع تقلید با تاکید بر این که ما از تکنولوژی به تمام معنا دفاع می کنیم، تصریح کرد: عده ای خیال نکنند ما مخالف این تکنولوژی ها هستیم ، منتهی تکنولوژی غربی مانند آب گل آلود و غیر بهداشتی است. آب مایه حیات است اما وقتی گل آلود و غیر بهداشتی شد باید تصفیه شود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: ما می گوییم این آب آلوده غیر بهداشتی به نام نسل سوم اینترنت را تصفیه کنید تا آب بهداشتی شود و در اختیار بگذارید تا همه از آن استفاده کنند و کسی مخالف آن نیست. آدم بی عقل مخالف پیشرفت و تکنولوژی است؛ بنابراین تفسیرهایی که کرده اند درست نیست.
وی افزود: وزیر محترم ارتباطات نامه ای به من نوشته بودند که ما شورای عالی مجازی را دیدیم، شورای عالی مجازی به من گفتند که با من تماس نگرفتند. مسأله مهم این است که گفتند: بعد از این نسل سوم روی موبایل ها هر فیلمی که بخواهید هست. من مشهد بودم برای من آوردند و نشان دادند و انواع فیلم های آلوده در آن بود بدون هیچ گونه فیلتری؛ با این وجود بنده باز هم اعتماد نکردم از یکی از اطرافیان تلفن همراهش را گرفتم و باز دیدم که تمام فیلم ها بدون هیچ گونه فیلتری در آن وجود دارد؛ ما خواستیم که این آقایان بروند پیش وزیر محترم ارتباطات و جلوی چشم ایشان به ایشان نشان بدهند که چه فیلم هایی فورا روی تلفن همراه شان می آید.
اجازه نداریم از خطوط قرمز عبور کنیم
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر این که ما که پایبند به اخلاق اسلامی هستیم و خط قرمزهایی داریم، اظهار داشت: هر تکنولوژی که می آید باید آن را پاک کنیم؛ باید این آب آلوده را تصفیه کنند. من می گویم در این مسأله عجله نکنند، با شورای عالی مجازی تماس بگیرند پیش ایشان بروند، با هم صحبت کنند، نشان بدهند که این در آینده خیلی مشکلات ایجاد می کند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: ما فکر می کنیم مسائل فرهنگی تبدیل به مسائل سیاسی اقتصادی می شود و مسائل سیاسی و اقتصادی نیز تبدیل به مسائل فرهنگی می شوند و تاثیر و تاثر متقابلی دارند.
وی افزود: ما دارای حکومت اسلامی هستیم و معتقدیم که اخلاق اگر فاسد شد مشکلات زیادی ایجاد می شود الان چرا طلاق زیاد شده؟ چرا ازدواج کم شده؟ چرا شوهر به زن و زن به شوهر بدبین شده اند؟ یکی از عوامل مهمش همین هاست.
هزینه دفاع از ارزش ها را می پردازیم
استاد برجسته حوزه اضافه کرد: این بی بندوباری ها نظام خانواده را متلاشی می کند؛ ما اگر تذکر می دهیم می گوییم مصلحت شما این است ما دلمان می سوزد. ما مسائل فرهنگی را رصد کنیم و به سهم خودمان تذکر دهیم. گاهی این مسائل برای ما هزینه هایی دارد که آن را می پردازیم.
وی خطاب به رییس مجلس با بیان این که شما با توجه به موقعیت تاثیرگذاری که دارید می توانید کمک کنید تا این مشکلات به حداقل برسد، تاکید کرد: امیدواریم پیام ما را به ایشان برسانید تا روی این برنامه فکر کنند.

این مرجع تقلید گفت: روی برنامه های نشریات داخل دانشگاه ها باید فکری بشود و نظارت کافی بر آن صورت گیرد؛ ما به اساتید و دانشجویان علاقه داشته و ایمان در میان آنها جوانان بسیار متدین هستند اما دشمن می خواهد نفوذ کند و باید در این زمینه مراقب بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 14