مشهد یک مدرسه بزرگ برای همه شیعیان است

حدادعادل
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست تخصصی«برآستان کرامت» در مشهد به تبیین و تشریح آثار وجود مرقد امام رضا(ع) در ایران پرداخت.

غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه ۱۱شهریور در نشست تخصصی«برآستان کرامت» با موضوع آثار و برکات فرهنگی- اجتماعی حضور امام رضا(ع) در ایران، که در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به حضور فعلی امام هشتم(ع) و مرقد ایشان در ایران می توان گفت مشهد یک مدرسه بزرگ برای مردم ایران و همه شیعیان است که کارکرد این بقعه آموزشی و تعلیمی است.


جهانی بودن وقف

 وی با تبیین کارکردهای فرهنگی وجود مضجع منور رضوی در مشهد اظهار داشت: اولین تاثیر مرقد مطهر امام رضا(ع) در شرق کشور ایمانی، اعتقادی و دینی است که مردم با توجه به اسوه دین و با قصد قربت به خدا انگیزه دینی پیدا می کنند.

این استاد دانشگاه افزود: موقوفاتی که در طول هزار و ۲۰۰سال وقف حرم مطهر شده، نشانگر ایمان و اعتقاد مردم است که مهم ترین بخش از مال خود را وقف آستانه کرده اند، این یک سنت فرهنگی است که ریشه ایمانی دارد.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد: وقف به حرم مطهر رضوی محدود به مشهد و ایران نیست، بلکه گستره جهانی دارد.

وی با اشاره به اینکه اثر فرهنگ باعث پیوند مردم با ولایت شده است، عنوان کرد: حدیث سلسله الذهب نمانگر عشق ولایت امام(ع) است و مردم برای مجسم ساختن ولایت پذیری نسبت به خدا ولایت معصومین(ع) وجه خود قرار می دهند، که در ادامه آن ولایت فقیه ظاهر می شود که این جنبه سیاسی هم دارد.

حداد عادل تقویت مبانی تربیت دینی را از دیگر کارکردهای فرهنگی عنوان کرد و گفت: درک و فهم مردم نسبت به معارف دینی در مشهد و در حرم رضوی افزایش می یابد؛ بحث و سخنرانی های فراوان و شبانه روزی که درباره اهل بیت(ع)؛ نبوت، تاریخ اسلام، پیامبر اسلام و امثال آن در حرم رضوی صورت می گیرد، یکی از جلوه ها و فرصت های آموزشی مرقد مطهر در مشهدالرضا(ع) است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این مدرسه باعث اعتلای اخلاق می شود، اظهار داشت: زائران در این مکان به آرامش روحی و روانی می رسند، آرامش، اخلاق همزیستی دوستانه نتیجه تربیت اخلاقی امام هشتم(ع) است که برای ما به یادگار مانده است؛ روضه منوره در کنار ضریح مطهر رضوی همیشه و همه وقت شوری برپا می کند که در کمتر جایی می توان نظیر آن را یافت زیرا هر کس حس و حال خاص خود را دارد، هیچ کس به دیگری کار ندارد، صدای دیگری را نمی شنود و به دیگری اعتراض نمی کند که نیز نوعی آرامش معنوی است.

شکسته شدن مرزهای اعتباری

حداد عادل با اشاره به تقویت روحیه همبستگی ملی و مذهبی به عنوان رویکرد دیگر گفت: تاثیر فرهنگی و سیاسی در وحدت ملی از طریق اخلاق و معنویت بالا است که مرزهای اعتباری و تفاوت های طبقاتی، اختلافات قومی چون زبان و گویش، عرب و عجم، مسلمان و غیر مسلمان، شیعه و سنی در حرم مطهر رضوی شکسته می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: پدید آمدن و رشد هنرهای اسلامی ایرانی در این حریم که هنرهای سنت و امروز را پیوند زده  و تبدیل به نمایشگاهی فعال برای الگوسازی در جهان اسلام شده است زیرا این بقعه هویت بخش کانون تربیت هنرمند، از عناصر ایرانی- اسلامی هنر ماست.

کتابخانه رضوی؛ کهن ترین کتابخانه ایران

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: به برکت وجود مرقد مطهر رضوی در ایران موسسات فرهنگی و علمی فراوانی در سراسر کشور به وجود آمده که از جمله آن می توان به کتابخانه آستان قدس رضوی که قدیمی ترین، باسابقه ترین، کهن ترین کتابخانه ایران است، اشاره کرد که با دربرداشتن ذخایر مکتوب و نسخه های خطی جایگاه ویژه دارد.

حداد عادل بنیاد پژوهش های اسلامی، انواع موزه ها و گنجینه ها، انواع دانشگاه ها و حوزه علمیه، مجتمع های رفاهی بین راهی، موسسه انتشارات آستان قدس رضوی، موسسه جوانان و موسسه آفرینش های هنری که تاکنون ۲۰۰ اثر هنری براساس ذخایر آستان قدس رضوی در آن تولید شده است، را از دیگر موسسات فرهنگی برشمرد.

یادآور می شود، نشست های سه روزه  تخصصی«برآستان کرامت» در مشهد با همکاری معاونت تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی و اداره پاسخگویی به سوالات دینی حرم مطهر رضوی برگزار می شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 14